در این نشست که اعضای هیات مدیره خانه توسعه آذربایجان نیز حضور داشتند ابتدا دکتر محمد علی سبحان اللهی با اشاره به شکل گیری کمیته صنعت خانه توسعه آذربایجان برای بررسی مسائل و مشکلات پیچیده صنایع شهر صنعتی تبریز و استان اشاره کرد و گفت: بررسی ها نشان میدهد صنایع دولتی استان بشدت نیاز به نوسازی تجهیزات و ماشین آلات خود دارند و متاسفانه در دهه های اخیر سرمایه گذاریهای لازم برای احیا و نوسازی صنایع استان بویژه صنایع موجود در غرب شهر صنعتی تبریز چندان صورت نگرفته و بهره وری و تولید در این واحدها تحت شعاع قرار گرفته است.
استاندار اسبق آذربایجان شرقی با اشاره به انتشار رتبه غیر قابل قبول سرمایه گذاری در استان اشاره کرد و گفت:رتبه استان در این رده بندی ۲۷ کشوری است که نشان میدهد که در در دولتهای گذشته توجه لازم برای سرمایه گذاری لازم در صنعت و اقتصاد استان صورت نگرفته و دردولت پزشکیان انتظار این است که برای رفع این عقب ماندگی اقدامات عملی صورت گیرد.
وی گفت: آذربایجان شرقی در اکثر شاخص های توسعه در رده های پایین تر از متوسط کشوری و دو رقمی در بین استانها قرار گرفته و مردم نجیب و شریف این استان از دولت جدید برای رفع بخشی از این عقب ماندگی ها انتظار بیشتری دارند.
سید باقر شریف زاده رئیس مرکز پژوهش های اتاق بازرگانی تبریز نیز در این نشست در سخنانی به مشکلات صنایع استان اشاره کرد و گفت: ناترازی انرژی در بخش های برق و گاز در آذربایجان شرقی نگران کننده است و خاموشی ها و کمبود تامین سوخت واحدهای تولیدی و صنعتی استان در سالهای اخیر قابل لمس بوده و تداوم این ناترازی و مشکلات سوخت گاز در زمستانها بر جریان تولید تاثیر منفی گذاشته است.
شریف زاده رئیس انجمن مدیران صنایع آذربایجان شرقی افزود:بهره وری و رقابت پذیری صنایع استان بشدت پایین آمده و نقش استان در بازار مصرف محصولات صنعتی نیز کاهش یافته است.
وی به توانمندی و ظرفیتهای نهفته شده در بخش صنعت استان اشاره کرد و گفت:با نوسازی و تجهیز،صنایع و تزریق اعتبارات به این بخش مهم می توان با پتانسیل های صنایع بزرگ و مادر تبریز و همچنین با توجه به ظرفیتهای بسیار در بخش قطعه سازی به تولید انواع کامیون و اتوبوس در استان پرداخت و هم اکنون ناوگان اتوبوسرانی و ناوگان حمل و نقل سنگین جاده ای کشور فرسوده است و با راه اندازی واحد تولیدی اتوبوس و کامیون و کشنده در استان می توان به نوسازی و رونق بخشهای ناوگان مسافربری و جاده ای کشور کمک شایانی کرد.
و اگر میخواهیم تبریز مثل دهه های گذشته در تولید و صنعت کشور نقش برجسته ای داشته باشد باید به تزریق اعتبارات دولتی و ملی در این بخش ها اقدامات اورژانسی انجام داد.مهندس یونس اکبری پایدار رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تبریز ویکی دیگر از فعالان حوزه صنعت نیز حل بخشی از ناترازی انرژی در استان را نصب پانل های خورشیدی در پشت بام کارخانه و واحدهای تولیدی و صنعتی و تولید بخشی از انرژی مصرفی و یومیه این واحدها را یکی از راههای مقرون به صرفه دانست و گفت: اگر چاره ای از سوی متولیان و دستاندرکاران امور در تامین بهینه و مطلوب انرژی صنایع اندیشیده نشود این چالش می تواند روند فعلی تولید و صنعت را که هم اکنون هم با مشکلات عدیده مواجه است باز هم تحت شعاع قرار دهد.
در این نشست مهندس سلطانی مسئول کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، کشاورزی و معدن تبریز نیز گفت: فقط مصرف برق مجموعه کارخانجات تراکتور سازی تبریز بیش از ۲۰۰ مگاوات است که با نصب پانل های خورشیدی و تدابیر لازم فنی میتوانیم میزان استفاده از برق شبکه را در این مجموعه بزرگ صنعت کشور به ۵۰ مگاوات برسانیم و با این اقدام بخش مسکونی شهر پرجمعیت تبریز دیگر خاموشی نخواهد داشت.
سلطانی افزود: با توجه به پتانسیل های بالقوه و وجود نیروی انسانی متخصص در رشته الکترونیک و برق به جرات می توان گفت: هیچ استانی مثل استان آذربایجان شرقی توان تولید تجهیزات الکترونیکی را ندارد و با انسجام و حمایت های لازم می توان استان را به مرکز اول قطب الکترونیک و تولید تجهیزات مدرن در این حوزه تبدیل کرد و به رونق کسب و کارهای جنبی و ایجاد اشتغال جوانان دانش آموخته دانشگاهی و جویای کار کمک خوبی کرد.
حاج صمد حسن زاده رئیس اتاق ایران نیز در این نشست اعلام کرد در صورت توجه ملی و محلی به صنایع و توانمندیهای بخش تولید و صنعت آذربایجان شرقی می توان به تولید اتوبوس و کامیون با استانداردهای جهانی مبادرت کرد و کشور در تامین و نوسازی ناوگان جاده ای و ناوگان مسافربری نیازهای زیادی دارد که با این اقدام می توان علاوه بر رونق اقتصادی از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری کرد.
در این نشست همچنین ررضا علیزاده رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تحریم ها بر مشکلات اقتصادی و صنعتی کشور افزوده و صادرات را از یکسو و ورود تکنولوژیهای جدید فنی و صنعتی به کشور برای بازسازی و احیای صنایع را از سوی دیگر تحت شعاع خود قرار داده است و امید می رود با رفع این مشکل شاهد جان گرفتن بیشتر در حوزه های اقتصادی و صنعتی کشور باشیم.
نماینده ورزقان وخاروانا افزود:تبریز ظرفیت زیادی برای پیشران شدن در صنعت و تولید کشور وتولید خودروهای برقی را دارد و اتاق بازرگانی و خانه توسعه آذربابجان و انجمن صنایع و خانه صنعت و معدن و دیگر تشکل های موجود ظرفیتهای خوبی برای احصا و کمک کارشناسانه به توسعه اقتصادی و صنعتی منطقه را دارند.
وی گفت: توجه به اقتصاددیجیتال، هوش مصنوعی،فناوریهای جدید و همه و همه در حوزه های مختلف تولید و صنعت و کار و تلاش مد نظرمان باشد.
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: در این دولت باید بصورت طرح های کارشناسی و ویژه به توسعه و نوسازی صنایع موجود شهر صنعتی تبریز که بخشهای زیادی از آن فرسوده و نیاز به احیا و بازسازی دارند پرداخت و در اولین وهله بدنبال احیای کارخانه ماشین سازی تبریز اقدام میکنیم چرا که این واحد بزرگ صنعتی و متاسفانه فراموش شده در صورت احیا می تواند بخشی از ماشین ابزار و تجهیزات صنعتی مورد نیاز بخش های مختلف صنعتی کشور را تولید و تامین کند.
قابلیت تولید خودرو هیبریدی در تبریز
خانه توسعه آذربایجان میزبان رئیس اتاق بازرگانی ایران، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و رئیس مرکز پژوهش های اتاق بازرگانی تبریز به منظور بررسی مشکل صنایع تبریز بود.
لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=161959
- ارسال توسط : darvazeban2
- بدون دیدگاه