• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
7

کریدور غرب خزر حدفاصل ایران تا دریای سیاه فعال می‌شود

  • کد خبر : 16689
  • 08 خرداد 1400 - 9:15
کریدور غرب خزر حدفاصل ایران تا دریای سیاه فعال می‌شود
یاز اکو - مدیرعامل راه آهن گفت: با بازسازی محور ریلی ارمنستان و جلفا که در جنگ منطقه‌ای آسیب دیده بود، به زودی کریدور غرب خزر حدفاصل ایران تا دریای سیاه فعال می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، «سعید رسولی» با اشاره به سفر چند روز اخیر هیات راه آهن ایران با ریاست وزیر راه و شهرسازی به ارمنستان و نتایج و دستاوردهای این سفر گفت: مسیر ریلی مرز جلفا که با وجود هفت میلیون تن ظرفیت جابجایی بار سالانه، قبل از جنگ منطقه‌ای متروکه شده بود، با ایجاد صلح در منطقه و مذاکرات ایران و روسیه با جمهوری آذربایجان و ارمنستان در آستانه فعال شدن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در شاخه شرقی کریدور ریلی شمال – جنوب از مسیر سرخس – اینچه برون با کشورهای شمالی و آب‌های خلیج فارس ارتباط داریم و کریدور میانی هم، از طریق بندر امیرآباد و کاسپین بزودی به شبکه ریلی متصل می‌شود.

وی ادامه داد: در کریدور غرب خزر از آستارا به خاطر اجرا نشدن قطعه رشت – آستارا حلقه مفقوده‌ای وجود دارد اما اتصال ریلی این مسیر برقرار است و قطارها از جمهوری آذربایجان وارد پایانه آستارا می‌شوند که امید است با تکمیل و بازسازی بخش غربی کریدور، اتصال راه آهن ایران به دریای سیاه از طریق جلفا- نخجوان- ارمنستان و گرجستان به روسیه برسد.

به گفته رسولی به دنبال مذاکره با رئیس راه آهن ارمنستان و توافقات حاصل شده، در سفر اخیر تفاهمنامه‌ای به امضا رسید و مقرر شد تا دو کشور اطلاعات تعرفه‌ای را مبادله کنند تا هرچه زودتر به نقشه اجرایی برای آغاز تبادل بار ریلی دست یابیم؛ در بخش ترانزیت ریلی نیز سال گذشته باوجود اینکه در چهار ماه نخست سال با هیچ کشوری تبادل نداشتیم، رکورد ترانزیت ریلی سال‌های قبل را شکستیم و امیدواریم این رکورد را در سال جاری جابجا کنیم.

جا به جایی ۱۳۰ میلیون تن بار از خطوط ریلی

مدیر عامل شرکت راه آهن ایران با بیان اینکه با ساخت هزار کیلومتر خطوط ریلی آنتنی حمل بار متحول می‌شود، افزود: طبق مطالعات انجام شده، فقط با ساخت هزار و ۶۲ کیلومتر خطوط آنتنی و اتصال ۱۲۱ چشمه بار به ریل، می‌توان سالانه ۱۳۰ میلیون تن بار را که اکنون از طریق جاده حمل می‌شود، با استفاده از خطوط ارزان و ایمن ریل جابجا کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته باوجود شکست رکورد تاریخی حمل بار در کشور، ۵۰ میلیون تن بار با ریل جابجا شد، گفت: با توجه به واقعیت‌های موجود و ظرفیت‌های کشور، امسال به عنوان سال پایانی برنامه ششم و ۵ سال آینده یعنی تا پایان برنامه هفتم توسعه، حداقل ۱۰۰ میلیون تن از بار این چشمه‌های بار را جذب حمل و نقل ریلی خواهیم کرد که نقشی اساسی در کاهش قیمت تمام شده، کاهش مخاطرات جاده‌ای و آلودگی هوا دارد.

۲ سال هیچ واگن باری و مسافری وارد نکردیم

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از دو سال گذشته هیچ واگن باری و مسافری و انواع لکوموتیو و خودکشش از خارج کشور خریداری نشده است، افزود: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ بیش از هزار و ۷۹۳ دستگاه انواع واگن و لکوموتیو در داخل کشور تولید یا بازسازی شده است و برای تحقق حمل بار چشمه‌های بار شناسایی شده، طبق مطالعات موجود حداقل باید ۶۶ هزار واگن به شبکه ریلی کشور اضافه شود.

رسولی از تقاضای بیش از ۱۰ هزار و ۴۰۰ واگن توسط بخش خصوصی در حال حاضر خبر داد و گفت: با استفاده از منابع مالی موجود و ظرفیت‌های قانونی این تقاضاها دسته بندی شده و به کارخانجات واگن سازی سفارش داده می‌شود و امیدواریم با مشارکت بخش خصوصی و منابع بانکی و کمک‌های دولتی تأمین مالی ساخت این واگن‌ها انجام شود که در این صورت، تحول بزرگی در صنعت ریلی کشور به وقوع پیوسته و این صنعت متحول می‌شود.

مدیرعامل راه آهن در ادامه بر لزوم ارتقای بهره وری ناوگان موجود و افزایش سرعت سیر قطارها و تعمیر ناوگان خراب موجود تاکید کرد و افزود: در سایه اعتماد و تکیه بر توان تولید کنندگان داخلی کشور، صنعت ریلی مسیر خودکفایی را به خوبی طی کرده و در ترمز قطارهای باری و محور قطار که روزگاری واردکننده بودیم اما امروز به صادرکننده تبدیل شده ایم.

وی یاداور شد: در تولید داخل باید فرآیندی شکل بگیرد که تولید برای تولید کننده صرفه اقتصادی داشته باشد، به همین دلیل، شرکت راه آهن علاوه بر تامین نیازهای شبکه ریلی داخل کشور، به دنبال بازاریابی برای تولیدات این شرکت‌ها در کشورهای دیگر هم است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=16689

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});