• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
12

انتقاد نماینده ورزقان از برخی تخلفات در پروژه‌های مس سونگون و بزرگراه خواجه- ورزقان

  • کد خبر : 17673
  • 16 خرداد 1400 - 13:00
انتقاد نماینده ورزقان از برخی تخلفات در پروژه‌های مس سونگون و بزرگراه خواجه- ورزقان
یاز اکو - نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی ادعاهایی را در خصوص وقوع برخی تخلفات در پروژه توسعه فاز سوم مس سونگون و تغییر مسیر بزرگراه خواجه-ورزقان-سه راهی آقابابا مطرح کرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، الله وردی دهقانی، در خصوص پروژه توسعه فاز سوم مجتمع مس سونگون، گفت: متاسفانه مسئولان سابق، پیش از مشخص شدن پیمانکاران پروژه توسعه مس سونگون که شامل بخش ذوب و کنسانتره مس با ارزش ۱۵ هزار میلیارد تومان می‌شود، اقدام به کلنگ‌زنی کرده بودند که این امر، یک بحث نمایشی بوده و اصلا مسئله ذوب مسی وجود نداشت.

وی افزود: در جهت پیشبرد پروژه، شرکت صنایع مس ایران اقدام به برگزاری مناقصه و واگذاری این پروژه به پیمانکار کرد که در این راستا تعدادی از شرکت‌های خصوصی از جمله قرارگاه خاتم الانبیا که سازنده فاز دوم مس سونگون نیز هست، در این مناقصه شرکت کردند.

وی ادامه داد: در این راستا اما یک شرکت خصوصی پس از اتمام زمان فراخوان، با ارائه نامه و درخواست، در این مناقصه حضور یافته و حتی توانسته برنده این مناقصه شود، در حالی که این واگذاری با چندین تخلف همراه بوده است.

دهقانی متذکر شد: اولین تخلفی که در این مناقصه انجام گرفته است، این بوده که در فروردین ماه سال ۹۹، زمان فراخوان شرکت در مناقصه به اتمام رسیده ولی این شرکت خصوصی در ششم اردیبهشت ماه ۹۹ نامه درخواست را به شرکت صنایع مس ایران نوشته و این نامه در دهم اردیبهشت ماه ۹۹ در سیستم ثبت شده است. اگر پس از اتمام فراخوان، امکان حضور شرکت‌های جدید وجود داشته بایستی مهلت تمدید شده به تمامی شرکت‌های سطح کشور اعلام می‌شد، نه این‌که فقط درخواست همین شرکت خصوصی ثبت شود.

وی افزود: تخلف دومی که در این راستا وجود دارد، این است که در نامه ارسال شده، شرکت خصوصی با بیان این‌که امکان ارائه گواهینامه طرح و ساخت را ندارد و هنوز در شرف اخذ گواهینامه از سازمان برنامه بودجه است، صراحتا اعلام می‌کند که صلاحیت این واگذاری را ندارد پس نباید این شرکت حتی در فراخوان شرکت می‌کرد.

وی گفت: در برنامه ارسال شده، این شرکت هم‌چنین به صراحت اعلام می‌کند که با یک شرکت دیگر در فرایند تکمیل پروژه، جایگزین خواهد شد، در حالی که هر شرکت خصوصی که در مناقصه شرکت کرده و برنده شود، باید همان شرکت، پروژه را ادامه دهد نه این‌که به یک شرکت دیگر واگذار کند.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این راستا با وجود این‌که قرارگاه خاتم الانبیا، فاز دوم توسعه مجتمع مس سونگون را نیز عهده دار بوده است اما در پروژه فاز سوم و احداث واحد تغلیظ مجتمع مس سونگون رد صلاحیت فنی می‌شود. قرارگاه خاتم الانبیا و سایر شرکت‌ها هم البته اقدام به اعتراض و شکایت از اعلام برنده مناقصه می‌کنند.

وی متذکر شد: کسانی که یک شرکت خصوصی بدون صلاحیت را برنده مناقصه پروژه توسعه مس سونگون اعلام کرده‌اند، در واقع افرادی هستند که به دنبال طمع هستند. حتی با وجود این‌که هنوز قرارداد واگذاری ابلاغ نشده، این شرکت خصوصی نیروهای خود را به منطقه آورده و اکنون در حال کار است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص عمده فعالیت‌های مجلس شورای اسلامی در منطقه ورزقان و خاروانا طی یک سال گذشته، اظهار کرد: با صرف اعتبار ۱۱ میلیارد تومانی، زیر سازی و آسفالت ریزی خیابان‌ها و معابر شهر ورزقان و محوطه سازی مسکن مهر شهرستان، طی سال گذشته انجام گرفته است.

جریان تغییر مسیر بزرگراه خواجه-ورزقان-سه راهی آقابابا

دهقانی با اشاره به برق رسانی روستاها و مسکن مهر ورزقان، افزود: احداث پروژه بزرگراه (خواجه-ورزقان-سه راهی آقابابا) که از سال ۹۱ با امضای قراردادی بین مجتمع مس سونگون، وزارت راه و شهرسازی و چهار شرکت خصوصی آغاز به کار کرده، با انجام پیگیری‌ها از مجلس، اکنون در حال تکمیل است.

وی در خصوص مشکل این پروژه بزرگراهی، اظهار کرد: در دوره پیشین مجلس شورای اسلامی، در مسیر بین ورزقان تا سه راهی آقابابا، تغییر مسیر انجام گرفته و بر این اساس، این بزرگراه به جای عبور از شهر ورزقان از یک روستای دیگر عبور می‌کند که باعث ایجاد مشکل و اعتراض مردم شده است.

وی متذکر شد: اگر این بزرگراه از جنوب شهر ورزقان عبور نکند، این شهر را به بن‌بست خواهد رساند و لذا در این راستا ارزش ملک و املاک و سرمایه‌گذاری در ورزقان کاهش می‌یابد که با توجه به جمعیت ۵۵۰۰ نفری این شهر، مردم از نظر اقتصادی دچار مشکل می‌شوند و در نتیجه با کاهش ارزش ملک و املاک، افت سرمایه گذاری، رکود، افزایش مهاجرت و کاهش جمعیت در منطقه رو به رو خواهیم بود.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی گفت: تغییر مسیر این بزرگراه و انتقال آن به سمت یک روستای دیگر، نیازمند ایجاد زیرساخت‌های شهری در این روستا خواهد بود و لذا در کنار افزایش ۱۰ کیلومتری طول مسیر بزرگراه، به اعتبار بالایی جهت تکمیل زیرساخت‌های روستا نیز نیاز خواهیم داشت.

وی افزود: این تغییر مسیر که به صورت کارشناسی شده انجام نگرفته است، باعث از بین رفتن برخی مزارع در ورزقان می‌شود که در این راستا نیز وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای به وزارت راه و شهرسازی این مشکل را بیان کرده و بر این اساس، دستور توقف پروژه صادر شده است.

وی تاکید کرد: نباید بگذاریم، افرادی به صورت غیرکارشناسی شده، مرکز شهرستان ورزقان را با جمعیتی بالا، حذف کنند.

دهقانی در ادامه با اشاره به طرح اجرای پایاب سدهای ورزقان، گفت: مقرر شده بود تا مجتمع مس سونگون ورزقان نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این پایاب‌ها هزینه کند ولی اکنون این طرح به حاشیه رفته و حتی مسئولان استانی هم آن‌ را فراموش کرده‌اند.

وی در خصوص احداث شهرک گلخانه ۲۰۰۰ هکتاری در شهرستان نیز گفت: سد حاجیلر چایی ورزقان، سالانه ۶۰ میلیون متر مکعب آب استحصال می‌کند که در نتیجه نبود پایاب، این مقدار آب، باید پمپاژ شود. بهترین استفاده از این آب نیز احداث شهرک گلخانه‌ای است که این طرح اکنون به تصویب رسیده و به زودی به اجرا در خواهد آمد.

وی با اشاره به آبرسانی به بیش از ۸۰ روستای بخش مرکزی از محل سد حاجیلر چای، افزود: طی چهار سال آینده، تمامی روستاهای ورزقان از آب دائمی و پایدار برخوردار خواهند بود.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح الحاق شهرستان ورزقان به منطقه آزاد تجاری ارس، ادامه داد: کارهای این الحاق تاحدودی انجام گرفته و سه منطقه برای الحاق بین این دو نقطه تعریف شده است.

وی افزود: میزان آنتن دهی موبایل و پوشش شبکه اینترنتی در شهرستان ورزقان وضعیت چندان خوبی ندارد و تنها حدود ۱۰ درصد از شهرستان به شبکه اینترنتی دسترسی دارند، که در این راستا طی سال گذشته، اقدام به تجهیز امکانات اینترنتی برای پوشش پایدار اینترنت در منطقه بوده و این پروژه‌ها در حال تمکیل هستند.

وی با اشاره به طرح توسعه حریم روستاها، افزود: جانمایی شهرک اقامتی گردشگری ورزقان نیز در منطقه جنوب شهر تثبیت شده است.

دهقانی با اشاره به این‌که ۳۰ باب مدرسه در این شهرستان در حال احداث هستند، گفت: استمهال وام‌های مردم زلزله‌زده ورزقان نیز طی سال گذشته انجام گرفته و مردم از این نظر مشکلی ندارند.

وی از ایجاد کمپ ورزشی مجتمع مس سونگون ورزقان با سرمایه‌گذاری کلان خبر داد و گفت: مقرر شده تا ضمن توسعه باشگاه فرهنگی ورزشی مس سونگون، یک باشگاه منحصر به فرد با امکانات به روز تحت این مجموعه به بهره‌برداری برسد تا از این طریق بتواند اردوهای ورزشی بسیاری از رشته‌های ورزشی را جذب کند.

وی با تاکید بر توسعه شهرک صنعتی موجود در ورزقان و ایجاد شهرک صنعتی مس ورزقان، اظهار کرد: بر اساس برآوردها، با روند فعلی استخراج مس از منطقه، تا نزدیک به ۲۰۰ سال آینده می‌توان مس از منطقه استخراج کرد زیرا معادن مس زیادی در ورزقان تاکنون کشف نشده‌اند.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که ارزش استخراج مس مجتمع مس سونگون سالانه به میزان ۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، اظهار کرد: ما می‌توانیم این مقدار پول را در فرآیندهای مختلف صنایع پایین دستی منطقه و استان استفاده کنیم در حالی که سهم ما از این پول کم است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=17673

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});