• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
7

هشت هزار زنجانی در رشته‌های مختلف صنایع دستی اشتغال مستقیم دارند

  • کد خبر : 18094
  • 19 خرداد 1400 - 15:00
هشت هزار زنجانی در رشته‌های مختلف صنایع دستی اشتغال مستقیم دارند
یاز اکو - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: در زمان حاضر حدود هشت هزار نفر در این استان در بیش از ۶۰ رشته صنایع دستی به صورت مستقیم اشتغال دارند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، امیر ارجمند روز چهارشنبه افزود: زنجان جزو استان های نخست کشور از حیث تنوع صنایع است و امروز هنرمندان و صنعتگران این استان در ۶۴ رشته صنایع دستی، محصولات و فرآورده های خود را تولید و روانه بازار می کنند.  

وی به ثبت ۲ نشان جغرافیایی ملی در رشته ملیله‌کاری و چاقوسازی برای استان زنجان اشاره کرد و اظهار داشت: نشان جغرافیایی در صنایع دستی به منظور حفظ و حمایت از اصالت محصولات است که با آن مبدا یک کالا به قلمرو، منطقه یا ناحیه ای از کشور منتسب می شود.

وی به ثبت زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله اشاره کرد و گفت: در سال جاری دبیرخانه دائمی شهر جهانی ملیله در زنجان راه اندازی می‌شود.  

گفتنی است ملیله کاری همواره به عنوان یکی از اصیل‌ترین صنایع دستی استان زنجان مطرح بوده است. در هنر ملیله با استفاده از مفتول‌ها و نوارهای ظریف نقره و به کارگیری طرح های اسلیمی و منظم، مصنوعاتی شامل شمعدان، گلدان، سرویس چای خوری، شکلات خوری، قاب عکس و انواع زیورآلات ساخته می‌شود.

شورای جهانی صنایع‌دستی در سال ۱۳۹۸، زنجان را به عنوان شهر جهانی ملیله ثبت کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان به برنامه های پیش بینی شده برای بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی در این استان اشاره کرد و گفت: ۲۰ خردادماه مصادف با ۱۰ ژوئن به‌عنوان روز جهانی صنایع‌دستی، فرصتی برای توجه به فعالان و دست‌اندرکاران این عرصه است؛ هر محصول صنایع‌دستی در حقیقت شناسنامه فرهنگ و هویت ایرانی بوده و صادرات صنایع‌دستی علاوه بر ارزآوری، در حقیقت صادرات فرهنگ ایرانی است.

ارجمند افزود: افتتاح موزه صنایع‌دستی در عمارت دارایی، رونمایی از کتاب پژوهشی در ملیله سازی زنجان،  نام‌گذاری کارگاه‌های صنایع‌دستی به نام شهدای نامی زنجان،  دیدار با پیشکسوتان صنایع‌دستی ازجمله برنامه‌های هفته صنایع دستی در استان است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=18094

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});