• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
8

هرکسی رئیس جمهور شد، برجام را حفظ کند /ای کاش این انتخابات زودتر برگزار می شد

  • کد خبر : 19275
  • 29 خرداد 1400 - 8:00
هرکسی رئیس جمهور شد، برجام را حفظ کند /ای کاش این انتخابات زودتر برگزار می شد
یاز اکو - روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: مذاکرات وین، تقریباً دو هفته قبل از انتخابات ۲۸ خرداد به نتیجه رسیده بود و توافق‌نامه آماده امضاء بود. امروز هم که آقای ظریف به وین می‌رود، به این دلیل است که کارهای مربوط به سطح کارشناسی پایان یافته و حالا نوبت وزراست که نقطه پایانی را زیر توافق‌نامه بگذارند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو روزنامه جمهوری اسلامی در ادامه نوشت: علت اینکه اعلام به نتیجه رسیدن مذاکرات وین را دو هفته به تأخیر انداخته‌اند، مجهول نیست اما حالا که انتخابات برگزار شده و قرار است این خبر اعلام شود همه می‌توانند از این معادله بدون مجهول سر در بیاورند. اینهم از معجزات انتخابات است، ایکاش زودتر برگزار می‌شد.

از اینها مهم‌تر نتایج توافق وین است که عمده‌ترین آنها را می‌توان در چند محور فهرست کرد.

۱- احیاء برجام با بازگشت آمریکا به این پیمان مهم بین‌المللی که در سال ۱۳۹۴ جمهوری اسلامی ایران و ۶ قدرت جهانی بر سر آن توافق کردند و دونالد ترامپ در منصب ریاست جمهوری آمریکا آن را نادیده گرفت و آمریکا را از آن خارج کرد. یکی از شعارهای جو بایدن در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری این بود که آمریکا را به برجام برخواهد گرداند و اکنون معلوم شد که او به این وعده وفادار بوده است. بازگشت آمریکا به برجام، به معنای بازگشت تمام دستاوردهای این پیمان است که می‌تواند در حل مشکلات موجود کشورمان نقش داشته باشد.

۲- رفع تحریم‌های ضدایرانی وضع شده در دولت ترامپ، محور دیگر است که اهمیت زیادی دارد. برخلاف آنچه عده‌ای ازجمله کاسبان تحریم همواره گفتند تحریم‌ها تأثیر قابل توجهی بر زندگی مردم کشورمان گذاشته و رفع آنها می‌تواند در حل این مشکلات مؤثر باشد. این درست است که ما باید همیشه تلاش کنیم روی پای خودمان بایستیم و در هر شرایطی آماده اداره کشور باشیم، ولی وضعیت پیش ‌آمده در سه سال آخر دولت دوازدهم که همزمان با وضع تحریم‌های حداکثری آمریکا علیه کشورمان بود نشان داد اختلافات داخلی و سوداگری‌های کاسبان تحریم که بسیاری از مجاری اقتصادی کشور را در اختیار دارند اجازه نمی‌دهند کشور در شرایط تحریم به سلامت از بحران اقتصادی عبور کند و مردم دچار مشکلات معیشتی نشوند. به همین دلیل، نمی‌توان تحریم‌ها را نادیده گرفت و حالا که در اثر مذاکرات وین، تحریم‌ها هم رفع می‌شوند، باید خوشحال باشیم که سایه سنگین تنگی معیشت از سر مردم کنار خواهد رفت.

۳- در اثر بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌ها مبالغ زیادی از پول‌های ایران به کشور بازخواهد گشت، فروش نفت از سر گرفته خواهد شد، مبادلات بانکی به حالت عادی بازخواهد گشت و بسیاری از محدودیت‌ها برطرف خواهند شد. این رویدادها قطعاً در آرام شدن اقتصاد کشور و ثبات قیمت پول ملی تأثیرگذار خواهند بود و بر معیشت مردم تأثیر مثبت خواهند گذاشت.

۴- اینکه موفقیت مذاکرات وین و احیاء برجام به نام چه کسی و چه گروهی و یا این دولت یا آن دولت تمام خواهد شد و یا حتی به نام دولت ثبت خواهد شد یا حکومت، اصلاً مهم نیست. آنچه مهم است اینست که این سد شکسته شود، راه‌های تنفسی اقتصاد کشور باز شوند و مردم از سختی‌های معیشتی کنونی نجات پیدا کنند.

۵- اینکه امروز چه کسی از صندوق رأی سر درمی‌آورد و رئیس‌جمهور سیزدهم ایران می‌شود نیز فی‌نفسه مهم نیست، آنچه مهم است اینست که مدیر اجرائی کشور که از ۱۴ مرداد یعنی حدود یک ماه و نیم دیگر مسئولیت دولت را برعهده خواهد گرفت، تصمیم بگیرد بنای ساخته شده برجام را که حالا مرمت شده، حفظ کند و با سیاست‌های معقول و منطقی کاری کند که راه‌های تنفسی باز شده اقتصاد کشور در اثر مذاکرات وین، همچنان باز بمانند و بار دیگر مسدود نشوند.

رئیس‌جمهور جدید اگر فرد هوشمندی باشد، زیر بار وسوسه‌های برجام‌ستیزان و کاسبان تحریم‌ نخواهد رفت و برای باز نگهداشتن مجاری تنفسی کشور در بخش اقتصادی و باز کردن مجاری تنفسی سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی تلاش خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=19275

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});