• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
7

طبق اعلام سازمان فائو / ایران در میان ۷ کشور برتر در تولید ۲۲ محصول مهم کشاورزی

  • کد خبر : 22270
  • 22 تیر 1400 - 19:00
طبق اعلام سازمان فائو / ایران در میان ۷ کشور برتر در تولید ۲۲ محصول مهم کشاورزی
یاز اکو - رئیس جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی، گفت: طبق اعلام سازمان فائو ایران در تولید ۲۲ محصول مهم کشاورزی در میان ۷ کشور برتر قرار دارد. در حقیقت ایران در تولید پسته رتبه اول، در تولید خرما رتبه دوم و در تولید سیب در جهان چهارم است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از فارس از تبریز، اکبر فتحی در جلسه کارگروه نظام نوین ترویج با اشاره به شیوه‌نامه نظام نوین ترویج اظهار داشت: اصلی‌ترین وظیفه کارشناسان پهنه حضور در کنار کشاورزان و هماهنگی با آن برای اجرای اقدامات برنامه‌ریزی شده با استفاده از دانش نوین است.

 وی گفت: باید از ظرفیت مراکز خدمات غیردولتی در ستادهای پشتیبانی نظام نوین ترویج استفاده شود و نحوه ارتباط و همکاری با توجه به برنامه‌ریزی‌ها می‌تواند متنوع باشد.

فتحی در ارتباط با مشکلات کارشناسان پهنه که عمدتاً مشکلات رفت و آمد و فاصله محل زندگی با محل کار  است، افزود: باید اقداماتی برای کاهش فاصله محل سکونت و محل فعالیت کارشناسان انجام شود و مطمئناً می‌تواند در کارایی کارشناسان تاثیر مثبت داشته باشد.

فتحی با بیان اینکه کارشناسان پهنه باید براساس اطلاعات بروز و کامل محدوده روستایی که فعالیت می‌کنند، اقدام به برنامه‌ریزی کنند، گفت: اطلاعات پهنه کارشناسان پهنه از منابع آبی سطحی و زیرزمینی گرفته تا تعداد دام حتی تعداد مرغ خانگی، تعداد کندوها و هر اطلاعاتی که به زیربخش‌های کشاورزی مرتبط باشد، باید در دسترس کارشناسان پهنه قرار بگیرد تا کارشناسان بتوانند فرصت‌ها، تهدیدها و ظرفیت‌ها را شناسایی و برای اقدامات آینده بررسی و برنامه‌ریزی کنند و این مستلزم حضور مداوم کارشناس در پهنه تخصیص یافته خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مهم‌ترین فعالیت کارشناسان پهنه را افزایش ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی دانست و متذکر شد: این مهم از تلفیق اطلاعات تجربی و بومی کشاورز با اطلاعات و دانش روز کشاورزی کارشناسان پهنه به‌دست می‌آید و برای افزایش بازدهی و صرفه‌جویی برای تولید محصول به کار می‌رود.

 وی تصریح کرد: اصلی‌ترین وظیفه کارشناسان پهنه حضور در کنار کشاورزان و هماهنگی با آن برای اجرای اقدامات برنامه‌ریزی شده با استفاده از دانش نوین است.

فتحی به رویکرد و برنامه‌ریزی ادارات کشاورزی شهرستان‌ها در امر ترویج و پهنه‌بندی اشاره کرد و شهرستان مرند را جزو شهرستان‌های موفق در امر ترویج دانست.

 وی با قدردانی از مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند، یادآور شد: تدبیر و برنامه‌ریزی‌ها در زمانی که با کمبود مرغ مواجه بودیم، موجب شد شهرستان مرند علاوه بر تامین میزان مرغ مصرفی مردم مرند، شهرستان‌های تبریز، شبستر و چند شهر دیگر نیز تامین شوند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان بیان داشت: طبق اعلام سازمان فائو ایران در تولید ۲۲ محصول مهم کشاورزی در میان ۷ کشور برتر قرار دارد. در حقیقت ایران در تولید پسته رتبه اول، در تولید خرما رتبه دوم و در تولید سیب در جهان چهارم است.

وی خاطرنشان کرد: بازارپسندی در کشورهای دیگر مورد توجه است و شکل محصول باید به‌گونه‌ای باشد که مشتری را به خود جلب کند و صادرات مغز گردو از خداآفرین به کشورهای عربی یکی از نمونه‌های مشتری پسندی است که با سرشاخه کاری دقیق و علمی به موقع درختان گردو که از گذشته وجود دارد انجام شده است.

فتحی با بیان اینکه سرشاخه کاری بازدهی در تولید را افزایش می‌دهد، افزود: کشاورزان زیادی در چند سال اخیر برای اجرای سرشاخه کاری و پیوند درختان گردو اقدام کرده‌اند و خواستار آموزش نحوه پیوند و سرشاخه کاری شده‌اند و این شیوه برای بازدهی و افزایش تولید محصول بسیار علمی و مناسب است و بالای ۴ تن برای هر هکتار محصول تولید می شود.

وی در ارتباط با مبارزه با آفات مخصوصاً کرم خراط در باغات گردو اذعان داشت: اگر آب و تغذیه مناسب به درختان برسد، درختان بدون نیاز به سمپاسی می‌توانند با این آفت مبارزه کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به فعالیت‌هایی مثل عکس‌برداری هوایی، تهیه نقشه، طراحی سامانه‌ها و… گفت: هدف از این فعالیت ها و هزینه‌های خرج شده، به دست آوردن اطلاعات و آمار دقیق از میزان سطوح زیرکشت روستاها است تا راست‌آزمایی دقیقی از فعالیت‌های کشاورزی در دسترس باشد که متاسفانه هدف مورد نظر به‌دست نیامده است و لازم است اقدامات جدی صورت بگیرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=22270

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});