• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

هلال‌ احمر علت کندی عملیات اطفاء حریق بالگردها را در ارسباران تشریح کرد

  • کد خبر : 25653
  • 18 مرداد 1400 - 9:32
هلال‌ احمر علت کندی عملیات اطفاء حریق بالگردها را در ارسباران تشریح کرد
یاز اکو - مدیرعامل شرکت هلی کوپتری نوید در خصوص مطالب بیان شده از سوی مدیرکل بحران آذربایجان شرقی گفت: متاسفانه عدم تامین امکانات لازم از سوی مدیریت بحران این استان سبب شد عملیات اطفاء حریق جنگل‌های ارسباران در شهرستان کلیبر توسط دو بالگرد جمعیت هلال احمر به کندی صورت پذیرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از اهر خبر، کاپتان منوچهر رسولی مدیرعامل شرکت هلی کوپتری نوید با بیان اینکه براساس توافقات با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بالگردهای جمعیت هلال احمر در راستای پشتیبانی از عملیات اطفای حریق جنگل‌ها و مراتعه کشور در این عملیات‌ها حضور دارند، گفت: در روزهای گذشته عملیات اطفاء حریق در مناطق جنگلی «بابایلی» و «قاسم کندی» در جنگل‌های کلیبر توسط بالگردهای هلال‌احمر انجام شد. اما متاسفانه به دلیل عدم تامین امکانات لازم از سوی مدیریت بحران آذربایجان شرقی، این ماموریت به کندی صورت گرفت.

وی توضیح داد: ستادهای مدیریت بحران در استان‌های کشور باید آبگیر و یا استخرهای آبی بزرگی را در مجاورت مراتع و جنگل‌ها در نظر بگیرند. متاسفانه این برنامه‌ریزی قبلی در آذربایجان به درستی انجام نشده بود و فاصله محل آب‌گیری بالگردها تا محل حریق بیش از ۵۰ کیلومتر بود. بالگردهای هلال‌احمر برای اطفاء حریق، بسکت‌های آب به ظرفیت سه تن را با طناب‌هایی به خود می‌بندند. این سبدها را آب می‌کنند و بر زبانه‌های آتش می‌پاشند. تصور کنید حمل سه تن آب در طول ۵۰ کیلومتر چقدر زمان‌بر و برای بالگردها دشوار است.

مدیرعامل شرکت هلی کوپتری نوید افزود: همچنین ستادهای مدیریت بحران در زمان عملیات اطفاء حریق جنگل‌ها باید با هماهنگی اداره سوختگیری هواپیمایی کشور، تانکر سوخت را در نزدیک‌ترین محل ممکن به ارتفاعات دچار حریق مستقر کنند که این اقدام انجام نشده‌ بود و دو بالگرد هلال احمر پس از طی کردن فاصله زیاد بین محل آبگیری و نقطه طغیان آتش، نیازمند سوخت می‌شدند و متاسفانه برای عملیات سوختگیری باید به فرودگاه تبریز بروند که این زمان زیادی را از ما گرفت.

رسولی یادآور شد: از ابتدای مرداد جاری تاکنون ۳۰ سورتی پرواز برای اطفاء حریق جنگل‌های آذربایجان شرقی و غربی انجام شده که در این پروازها مجموعا ۲۴ هزار کیلو بار که شامل آب هم می‌شود و ۱۵۳ نفر از امدادگران مشغول اطفاء آتش، جابه‌جا شده‌اند.

وی از اعزام دو فروند بالگرد میل ۱۷۱ به این ماموریت خبر داد و گفت: بالگرد عملیات‌های امداد و نجات مستقر در تبریز و بالگرد هلال احمر مستقر در کرمانشاه به این ماموریت اعزام شده بودند که عصر شنبه ۱۶ مرداد با خاموش شدن آتش و لکه‌گیری حریق در این بخش از جنگل‌های ارسباران، به ماموریت خود پایان دادند.

جنگل‌های ارسباران ناحیه کوهستانی وسیعی در شمال آذربایجان‌ شرقی است که در محدوده شهرستان‌های اهر، کلیبر و ورزقان قرار دارد و یونسکو ۷۲ هزار و ۴۶۰ هکتار از آن را به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت کرده است.

همچنین تیم‌های امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان آذربایجان شرقی با همراهی مردم محلی برای اطفاء آتش از روی زمین، به انجام ماموریت پرداختند.

شرکت هلی کوپتری نوید وابسته به جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های هلی‌کوپتری کشور است که تعمیرات بالگردهای این مجموعه را انجام می‌دهد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=25653

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});