• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
10

میزان ورودی آب به شبکه آبیاری مغان ۲۵درصد کاهش یافت

  • کد خبر : 25690
  • 18 مرداد 1400 - 12:13
میزان ورودی آب به شبکه آبیاری مغان ۲۵درصد کاهش یافت
یاز اکو - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: در حال حاضر میزان آب ورودی به شبکه آبیاری و زهکشی مغان نسبت به زمان مشابه در سال قبل و بلند مدت در حدود ۲۵ درصد کاهش دارد و این در حالی است که نیاز آبی نیز به علت افزایش سطح زیر کشت محصولات بهاره در منطقه افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، عباس جنگی مرنی روز دوشنبه افزود:در راستای مدیریت توزیع آب و گذر از خشکسالی و تامین آب برای محصولات کشت شده در منطقه مغان، برنامه نوبت بندی تامین آب کانال‌ها در حال انجام می باشد و روزانه به میزان ۶ متر مکعب در ثانیه از طریق نوبت بندی آب در کانال‌ها صرفه جویی می شود.

وی با اشاره به وقوع خشکسالی و کمبود آب در حوضه آبریز رودخانه ارس و ضورت مصرف بهینه آب در تمام مناطق اضافه کرد: با اولویت آب آشامیدنی و کشت‌های اول، توزیع عادلانه آب در شبکه‌های آبیاری و زهکشی مغان و خداآفرین در این استان انجام می گیرد.

وی بیان کرد: با توجه به کاهش ورودی و حجم ذخیره آب سدهای مخزنی حوضه ارس، بایستی با تلاش مستمر و ضمن تکریم شایسته ارباب رجوع و توزیع عادلانه‌تر آب بین مناطق مختلف آبیاری و مشترکین شبکه، براساس میزان و نوع کشت اقدام لازم انجام شود.

جنگی مرنی خواستار حضور مستمر کارکنان توزیع آب در کانالها و کنترل توزیع آب با اولویت تامین آب آشامیدنی و آب مورد نیاز محصولات کشت اول شد و افزود: تدوین و اجرای برنامه های مدیریت خشکسالی باید با بهره‌گیری از تمامی توان و امکانات و تجارب سنوات گذشته انجام شود و توزیع عادلانه آب هم در مناطق مختلف شبکه های آبیاری و زهکشی مغان و خداآفرین با اولویت تامین آب آشامیدنی و کشت های اول و ۵۰ درصد کشت های تابستانه مطابق  برنامه مدیریت خشکسالی انجام گیرد.

جلوگیری از تحویل آب به اراضی فاقد قرارداد و مجوز

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل  ادامه داد: باید از هرگونه تحویل آب به اراضی فاقد قرارداد و مجوز جلوگیری شود و با اطلاع رسانی ها و مکاتبات لازم مبنی بر خودداری از هر گونه برنامه ریزی برای کشت زود هنگام محصولات پاییزه توسط مشترکین شبکه اقدام لازم انجام گیرد تا بتوان آب موردنیاز کشت های موجود را با صرفه جویی در مصرف آب و منابع محدود آب موجود در حوضه، تامین نمود.

وی اظهار کرد: برنامه توزیع آب عادلانه به تناسب منابع آبی قابل دسترس بروزرسانی شده  و اجرای برنامه ها بصورت شبانه روزی کنترل و پایش می شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=25690

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});