• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
10

حاج مهدی اعلاباف؛ استاد فرش دستباف آذربایجان درگذشت

  • کد خبر : 26787
  • 27 مرداد 1400 - 0:21
حاج مهدی اعلاباف؛ استاد فرش دستباف آذربایجان درگذشت
یاز اکو- حاج مهدی اعلاباف؛ استاد پیشکسوت فرش دستباف آذربایجان و خالق فرش های طرح "اعلاباف" دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو،  مرحوم حاج مهدی اعلاباف متعلق به خاندان اعلاباف از فعالان قدیمی هنر- صنعت فرش بود.

زنده یاد استاد عباسعلی اعلاباف از بزرگان این خاندان در سال ۱۲۹۶ در تبریز متولد شد و پس از آموختن فنون رنگرزی ، طراحی و نقاشی قالی با مشق از آثار بزرگان بخصوص الهام از نقشه های استاد میر مصور آغاز کرد.

در بیشتر آثار تولیدی خاندان اعلاباف توجه به زیبایی و رنگ شناسی همراه با بکارگیری نقوش مشهود است .

برخی طرح ها برگرفته از نقوش کاشی کاریهای عدلیه و مساجد است برخی دیگر برداشتی آزاد و خیالی از طبیعت با چرخش ها و پیچ های سروی که با تزئینات گل و گلبرگ ها تکمیل شده است .

در طرح های شکارگاه که سابقه تاریخی بافت آن در تبریز به دوران صفویه بر می گردد و تغییرات هوشمندانه با چیدمان مناسب نقوش متناسب با رج شمار قالی ها به چشم می خورد. 

یکی دیگر از طرح های ابداعی خاندان اعلاباف طرحی بنام گلستانیست در این طرح بدیع منازل زیبایی از طبیعت یا حیوانات در طرح مجزا از هم در قالبهای مربع یا مستطیل شکل در طول متن قالی تقسیم شده اند. در حاشیه آن نیز نقش گل های چهار پر با گل های شاه عباسی تلبیق و در میان قابهای تیره و روشن بافته شده است 

هم چنین برخی از طرح های شکارگاه استاد مهدی اعلاباف دربرگرفته  از مینیاتورهای قدیمی با تغییراتی در تناسب و ترکیب ها به صورت واگیره نیز قابل گسترش و بافت است.از هزاران طرح بافته شده توسط اعلابافی توان به افسانه زندگی، درخت طوبی ، قالیچه زندگی محبت آمیز،گلستان،شکارگاه،قاب قابی،چهار بصل، قضاوت اشاره کرد.

 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=26787

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});