• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5
نیکول پاشینیان:

نظامیان ارمنستان و آذربایجان به مرز دوران شوروی عقب‌نشینی کنند

  • کد خبر : 31307
  • 04 مهر 1400 - 11:45
نظامیان ارمنستان و آذربایجان به مرز دوران شوروی عقب‌نشینی کنند
یاز اکو - «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان طی سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل خواستار استقرار ناظران بین‌المللی برای ترسیم حدود و مرز این کشور و جمهوری آذربایجان شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری تاس، نخست‌وزیر ارمنستان در سخنرانی برای مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد عقب نشینی همزمان نیروهای این کشور و جمهوری آذربایجان به مرز اتحاد جماهیر شوروی شد.

 نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان در سخنرانی ویدئویی در هفتاد و ششمین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که ارمنستان معتقد است روند تعیین مرز و تعیین محدوده مورد مناقشه در مرز با جمهوری آذربایجان باید با مشارکت ناظران بین‌المللی انجام شود.

نیکول پاشینیان در این سخنرانی از اقدامات جمهوری آذربایجان به ویژه در مناطق مرزی دو کشور به شدت انتقاد کرد.

نخست‌وزیر ارمنستان گفت: «من باید با تأسف اظهار کنم که تصور روند محدودسازی مرزها در پس زمینه تیراندازی‌های روزانه و تحریکات مختلف در مرز ارمنستان و (جمهوری) آذربایجان دشوار است».

وی ادامه داد: «برای غلبه بر این وضعیت، اقدامات زیر را پیشنهاد کرده‌ایم: نیروهای مسلح ارمنستان و (جمهوری) آذربایجان باید همزمان به مرز شوروی عقب‌نشینی کنند، ناظران بین‌المللی در امتداد آن مرز و تحت حمایت بین‌المللی مستقر شوند. ما می‌توانیم این پیشنهاد را همین حالا اجرا کنیم».

نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد، ایروان آماده گفت‌و‌گوی سازنده است، گفت‌و‌گویی که از نظر او به صلح پایدار در منطقه کمک خواهد کرد.

ارمنستان آماده گفت‌و‌گوی سازنده است

او گفت: «ارمنستان آماده گفت‌و‌گوی سازنده است که باید منجر به برقراری صلح پایدار و پایدار در منطقه شود. در این راستا ما پیشنهاد می‌کنیم که روند بازگشت اسرای جنگی، گروگان‌ها و دیگر اسرا بدون تاخیر به پایان برسد. همچنین لازم است که روند صلح برای حل و فصل مناقشه قره باغ تحت حمایت مشترک روسای گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا از سر گرفته شود».

نخست‌وزیر ارمنستان بر لزوم «حرکت رو به جلو از طریق گفت‌وگو و غلبه فزاینده بر فضای خصومت دردناک در منطقه ما» تأکید کرد اما در عین حال گفت که ایروان متوجه است که «این مسیر دشوار و طولانی خواهد بود».

به گفته او، «متأسفانه حوادثی که برای مشروعیت‌زدایی کردن از دستور کار صلح و تعمیق و نهادینه‌سازی فضای خصومت طراحی شده است، به صورت روزانه رخ می‌دهد. نقض آتش‌بس، اظهارات تهاجمی و توهین‌آمیز علیه ارمنستان و مردم ارمنستان همچنان به تشدید فضا ادامه می‌دهد».

نزاع بر سر قره باغ

ارمنستان و جمهوری آذربایجان سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی یک جنگ ۴۴ روزه را تجربه کردند و با میانجیگری روسیه، این جنگ با توافق آتش‌بس پایان یافت.

طبق بند هشتم این توافق ده بندی که بیستم آبان ماه ۱۳۹۹ سران روسیه، جمهوری آذربایجان و نخست‌وزیر ارمنستان امضا کردند، بر لزوم مبادله و آزادی اسرای جنگی تاکید شده اما مقام‌های ایروان، باکو را متهم کرده‌اند که اسیران جنگی ارمنستان را آزاد نکرده است.

پاشینیان گفت: «(جمهوری) آذربایجان نه تنها هنوز ده‌ها شهروند جمهوری ارمنستان را در اسارت دارد بلکه بسیاری از آنها را به اتهام‌های ساختگی به ۶ تا ۲۰ سال زندان محکوم کرده است. علاوه بر این، افرادی هستند که هنوز اسارت آنها توسط آذربایجان تأیید نشده است اگرچه شواهد واضحی وجود دارد که آنها را اسیر کرده‌اند».

نخست‌وزیر ارمنستان افزود: «در بخش‌هایی از ناگورنو-قره‌باغ که تحت کنترل (جمهوری) آذربایجان است، مردم ارمنستانی تحت پاکسازی کامل قومی قرار گرفتند. امروز هیچ ارمنستانی در مناطق تحت کنترل (جمهوری) آذربایجان زندگی نمی‌کند یا عملاً نمی‌تواند زندگی کند».

مقام‌های ارمنستانی طی هفته‌های اخیر بارها درباره وضعیت منطقه و تنش‌ها در مرز با جمهوری آذربایجان اظهارنظر کرده‌اند.

«لیلیت ماکونتس» سفیر ارمنستان در آمریکا هفته گذشته طی یک مصاحبه ضمن درخواست از جامعه بین‌المللی برای ایجاد صلح در منطقه، خواستار آزادی اسرای ارمنستانی از زندان‌های جمهوری آذربایجان شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=31307

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});