• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
9

ناحیه عمرانی دوم پایاب خداآفرین امسال بهره‌برداری می‌شود

  • کد خبر : 32841
  • 17 مهر 1400 - 14:00
ناحیه عمرانی دوم پایاب خداآفرین امسال بهره‌برداری می‌شود
یاز اکو - نماینده مجری طرح شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین گفت: طرح پایاب سد خداآفرین پیشرفت فیزیکی خوبی داشته و ناحیه عمرانی دوم این طرح تا پایان امسال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، هوشنگ خلفی‌زاده روز شنبه افزود: تاکنون ناحیه عمرانی اول و قسمتی از ناحیه دوم شبکه خداآفرین با احداث یک ایستگاه پمپاژ پنج مترمکعبی و انتقال آب از کانال مغان تکمیل شده و تلاش بر این است فازهای بعدی هم در زمان مقرر به اتمام برسد.

وی اضافه کرد: ناحیه عمرانی اول با ۱۳ ایسنگاه پمپاژ و وسعت پنج هزار هکتار در سال گذشته به بهره‌برداری رسید و ناحیه عمرانی دوم هم با وسعت ۱۰هزار و ۵۰۰ هکتار در سال جاری به سطح سبز ایجاده شده اضافه خواهد شد.

خلفی‌زاده ادامه داد: ناحیه عمرانی ۲ و بخشی از خلیللو نیز در سطح هزار و ۲۷ هکتار عملیاتی شده که سه هزار و ۳۴۹ هکتار به صورت کلاسیک ثابت، ۱۰۷ هکتار به صورت سنترپیوت و ۸۱۴ هکتار هم به صورت قطره‌ای آبیاری خواهد شد.

نماینده مجری طرح شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین اظهارکرد: ناحیه عمرانی سه و چهار نیز ۱۰ هزار و ۴۲۹ هکتار را شامل می‌شود که ۹ هزار و ۲۲۴ هکتار به صورت کلاسیک ثابت و ۹۰۷ هکتار آن به صورت سنترپیوت و ۲۹۸ هکتار آن به صورت اسپری بوم خواهد بود.

وی با بیان اینکه سیفون دره‌رود به عنوان شاهرگ اصلی شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین با ۷۶درصد پیشرفت در حال اجراست افزود: این سیفون با ظرفیت ۶۰ مترمکعب بر ثانیه دارای ۵ رشته لوله فولادی به قطر ۲۸۰۰میلیمتر و هر رشته بطول بیش از ۲ کیلومتر است.

خلفی‌زاده گفت: عملیات لوله‌گذاری ۲ ‌رشته در این بخش از طرح به اتمام رسیده و در حال انجام کارهای تکمیلی است تا به محض انتقال آب از سد خداآفرین امکان عبور و انتقال آب به شبکه خداآفرین در محدوده استان اردبیل مهیا گردد و تکمیل سه رشته دیگر نیز پس از تامین لوله‌های باقیمانده صورت خواهد گرفت.

در فازهای بعدی نواحی سوم و چهارم خداآفرین به بهره‌برداری خواهد رسید

وی بیان کرد: در سال جاری تکمیل ناحیه عمرانی دوم و کانال اصلی شبکه در اولویت قرار گرفته و هم‌اکنون مناقصه تکمیل کانال اصلی در حال انجام بوده و پیمانکار مربوطه هم بزودی انتخاب خواهد شد.

نماینده مجری طرح شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین گفت: با تامین اعتبار کافی و مورد نیاز عملیات اجرایی نواحی سوم و چهارم خداآفرین نیز در فازهای بعدی به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه پایاب خداآفرین حدود ۳۷ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی دیم دشت مغان را در استان اردبیل آبی خواهد کرد افزود: یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی واقع در شبکه آبیاری سد خداآفرین به زیر کشت رفته و تلاش بر این است با تامین منابع مالی لازم و تکمیل عملیات اجرایی سطح اراضی در حال بهره‌برداری این شبکه به ۱۵ هزار و ۵۰۰ هکتار برسد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=32841

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});