• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
8

اجرای ۱۱۳۰ هکتار سیستم آبیاری نوین در اراضی حوضه دریاچه ارومیه

  • کد خبر : 34277
  • 27 مهر 1400 - 13:45
اجرای ۱۱۳۰ هکتار سیستم آبیاری نوین در اراضی حوضه دریاچه ارومیه
یاز اکو - مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از اجرای ۱۲۶۷ هکتار سیستم آبیاری نوین در اراضی استان طی سالجاری خبر داد و افزود: ۱۱۳۰ هکتار از اراضی تجهیز شده در حوضه دریاچه ارومیه واقع شده و ۸۱۲۳ هکتار سیستم آبیاری نوین دیگر نیز در این منطقه در دست اجرا است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، کامران یوسفی راد با اشاره به تعهد سازمانی جهاد کشاورزی استان برای اجرای ۲۰۰۰ هکتار سیستم آبیاری نوین در حوضه دریاچه ارومیه، گفت: با بهره برداری از سیستم‌های آبیاری در دست اجرای این منطقه، امسال می‌توانیم دو برابر تعهدات خود را در این زمینه عملیاتی کنیم. تاکنون ۱۴۳ پروژه آبیاری در این منطقه افتتاح شده و ۳۲۵ پروژه دیگر نیز در حال تکمیل روند احداث است.

وی در تشریح طرح‌های آبیاری اجرا شده در حوضه دریاچه ارومیه، اظهار کرد: در سطح ۷۱.۳۲ هکتار اراضی شهرستان‌ها، سیستم آبیاری بارانی عملیاتی شده و ۱۵۸۰.۳۶هکتار دیگر نیز در دست اجرا است.

وی از اجرای سیستم آبیاری قطره‌ای در ۹۷ هکتار از اراضی حوضه دریاچه ارومیه خبر داد و افزود: در سطح ۱۷۳۰ هکتار دیگر نیز این نوع سیستم آبیاری نوین در دست احداث است.

یوسفی راد ادامه داد: در سطح ۹۶۲.۱۵ هکتار، سیستم آبیاری کم فشار عملیاتی شده و در ۲۵۶۱ هکتار نیز در حال عملیاتی شدن است که امیدواریم تا پایان سالجاری شاهد افتتاح تمامی این پروژه‌های در دست احداث باشیم.

تبریز، سراب و مرند، پیشتاز در اجرای آبیاری نوین

وی خاطرنشان کرد: در میان شهرستان‌هایی که پروژه‌های آبیاری افتتاح شده، شهرستان تبریز با ۳۱۲.۴۱ هکتار، سراب با ۲۷۳.۶۵ هکتار و مرند با ۲۶۶.۳۶ هکتار سیستم آبیاری نوین، مناطق پیشتاز در این زمینه بودند.

وی با اشاره به اهمیت تجهیز اراضی و باغات سطح استان به سیستم‌های آبیاری نوین، تاکید کرد: برای استفاده بهینه از منابع آبی موجود، توسعه روش‌های نوین آبیاری و جایگزین کردن آن به جای آبیاری سنتی توسط کشاورزان امری ضروری است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با تاکید بر لزوم استفاده کشاورزان از روش‌های نوین آبیاری، گفت: استفاده از آبیاری تحت فشار، اصلاح روش‌های سنتی، اصلاح و بهسازی کانال‌های آبیاری، احیای قنوات و لوله‌گذاری در انهار به روش سنتی و مکانیزه تا محل مصرف آب می‌تواند در صرفه‌جویی آب نتیجه‌ بخش باشد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=34277

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});