• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
6

بلاتکلیفی شهرک فرهنگیان مراغه پس از چند دهه پایان می‌یابد؟

  • کد خبر : 34282
  • 27 مهر 1400 - 14:00
بلاتکلیفی شهرک فرهنگیان مراغه پس از چند دهه پایان می‌یابد؟
یاز اکو - تعیین عرصه و حریم جدید برای تپه تاریخی «دوبرادران» مراغه در حالی طی روزهای اخیر کلید خورد که اعضای شرکت تعاونی فرهنگیان این شهرستان امیدوار هستند با پایان این مرحله از کاوش‌، تکلیف اراضی آنان در مجاورت این اثر ملی پس از چند دهه معطلی مشخص شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مراغه روز سه‌شنبه اظهار داشت: موارد دیگری از جمله خارج از محدوده بون و نبود تغییر کاربری نیز موجب معطلی اراضی شهرک فرهنگیان شده و مسایل مربوط به عرصه و حریم این اثر ملی طی دو سه سال اخیر به صورت جدی‌تر پیگیری شده است.

به گفته وی این مرحله از کاوش‌ مشخص خواهد کرد که چه میزان از شهرک فرهنگیان در عرصه و حریم این اثر ملی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از سهامداران این شرکت تعیین تکلیف این اراضی را انتظار می‌کشند، اظهار داشت: این مرحله از کاوش با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و زیر نظر اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی انجام می‌شود.

تا دو هفته دیگر عرصه و حریم جدید این اثر ملی مشخص می‌شود

وی اضافه کرد: تا دو هفته دیگر عرصه و حریم جدید این اثر ملی مشخص می‌شود؛ اثری که در شمال شهر و منطقه خوش آب و هوای مراغه قرار دارد و لایه‌های مختلف تاریخی را در دل خود جای داده است.

بر اساس این گزارش، معاون عمرانی فرماندار مراغه طی شهریور ۱۳۹۸ با تاکید بر ضرورت رفع مشکل اعضای شرکت تعاونی فرهنگیان شهرستان گفته بود که با تشکیل کارگروه تخصصی، وضعیت اراضی شهرک فرهنگیان در روستای «نوا» با اولویت‌ صیانت از محیط زیست تعیین تکیلف خواهد شد.

نمایندگان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، راه و شهرسازی، محیط زیست، شهرداری و دهیاری و بخشداری در این کارگروه حضور داشتند و راهکارهایی چون تعیین محدوده روستا، واگذاری برای سرمایه‌گذاری یا انتقال این اراضی را مورد بررسی قرار دادند اما نه خبری از عضویت میراث فرهنگی در کارگروه بود و نه صحبتی از عرصه و حریم تپه تاریخی «دوبرادران» به میان آمد.

به گفته مسئولان امر ایجاد شهرک فرهنگیان در اراضی روستای «نوا» و چسبیده به شهر مراغه طی سال ۱۳۶۵ در زمینی به مساحت حدود ۱۶ هکتار کلید خورد و به نظر می‌رسد با توجه به وجود موانع متعدد قانونی، به این زودی‌ها روی خوش به اعضای شرکت تعاونی فرهنگیان نشان ندهد.

هرچند که برخی از اعضا فیش‌ زمین‌های خود در شهرک فرهنگیان را با مبالغی ناچیز واگذار کرده‌اند و اکنون نمی‌توان گفت که همه ذینفعان در این شهرک، فرهنگی هستند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=34282

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});