• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

اردوغان خبر داد: ارزش سپرده‌های لیر ترکیه تحت حمایت FX از ۲٫۲۴ میلیارد دلار فراتر رفت

  • کد خبر : 43704
  • 04 دی 1400 - 20:00
اردوغان خبر داد: ارزش سپرده‌های لیر ترکیه تحت حمایت FX از ۲٫۲۴ میلیارد دلار فراتر رفت
یاز اکو - رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در اواخر روز جمعه گفت: سپرده‌های جدید لیر ترکیه که تحت حمایت FX قرار دارند تا امروز به ۲۳.۸ میلیارد لیره (۲.۲۴ میلیارد دلار) رسیده است.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دیلی صباح اردوغان طی یک برنامه خبری افزود: جذب سریع مقدار سپرده های لیر محافظت شده با FX که اخیراً توسط دولت ترکیه برای مبارزه با نوسانات ارز، دلاری شدن و تورم بالا معرفی شده بود، نشان می دهد که «مردم ترکیه این کار را انجام داده اند چرا که اعتماد آنها به سیستم اقتصادی جدید ترکیه» برای رشد، تولید، صادرات و اشتغال بالا در اولویت قرار دارد.

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین گفت : دولت او هر اقدام لازم دیگری را برای مقابله با “نوسانات ناسالم در ارزش ارزهای خارجی” انجام خواهد داد.

وی گفت: «شهروندان ما اکنون دو تضمین دارند: یکی از بانک مرکزی ترکیه و دیگری از خزانه‌داری. بنابراین هیچ ضرری برای شهروندان ما وجود نخواهد داشت.»

اردوغان افزود : امیدواریم تثبیت ارزش ارزهای خارجی در برابر لیر ترکیه به زودی محقق شود.

اردوغان همچنین بر پایبندی ترکیه به اصول بازار آزاد تاکید کرد.

وی گفت: «ترکیه یک قدم از اصول بازار آزاد عقب نخواهد نشست.

وی افزود: “هدف سیستم اقتصادی جدید ترکیه دستیابی به مازاد حساب جاری به سمت تولید و صادرات است.”

پیشتر در همان روز، وزارت خزانه داری و دارایی جزئیات جدیدی در مورد طرح حمایت از سپرده های اخیرا اعلام شده برای مهار بحران ارزی از طریق پایان دادن به دلاری شدن در ترکیه تشریح کرد.

بر اساس بیانیه این وزارتخانه، افراد مقیم ترکیه می توانند از طرح سپرده ارزی حمایت شده لیر ترکیه بهره مند شوند و برخلاف شایعات اخیر، امکان بهره مندی بیش از یک بار از این سازوکار وجود خواهد داشت. هیچ حد بالا یا پایینی وجود ندارد.

نورالدین نباتی، وزیر خزانه داری و دارایی، اواخر پنجشنبه در صحبت با یک برنامه تلویزیونی گفت : مدل اقتصادی ترکیه نتایج مثبت و تحولی سریع را تا تابستان آینده به همراه خواهد داشت.

نباتی در ادامه در مورد مدل اقتصادی کشور ترکیه گفت: «این مدل مبتنی بر سطح بالای صادرات است که باعث کاهش کسری حساب جاری و رفاه منعکس‌شده برای کل جامعه می‌شود».

حساب‌های موجود در سپرده‌های لیری محافظت‌شده با FX چهار گزینه برای بازه‌های زمانی دارند: سه، شش، نه و ۱۲ ماه.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمده است: حداقل نرخ بهره‌ای که بانک‌ها برای حساب‌های لیری محافظت‌شده با FX اعمال می‌کنند کمتر از نرخ بازپرداخت یک هفته‌ای تعیین‌شده توسط بانک مرکزی جمهوری ترکیه (CBRT) نخواهد بود.

 در این بیانیه آمده است: حداکثر نرخ سودی که بانک ها اعمال می کنند حداکثر ۳۰۰ واحد پایه بالاتر از حداقل نرخ سود تعیین می شود.

حداکثر نرخ سود توسط وزارتخانه قابل به روز رسانی است و برای حساب های افتتاح شده پس از به روز رسانی معتبر خواهد بود.

این برنامه در چارچوب اصول بانکداری مشارکت برای وام دهندگانی که تحت سیستم مالی اسلامی که معمولاً به عنوان بانک های مشارکت در ترکیه شناخته می شوند، فعالیت می کنند و برای وام دهندگانی که اصول اصلی آنها شامل کار بر روی مکانیزم بدون بهره است، ساخته می شود.

بر اساس این سیستم جدید، بانک مرکزی با مقایسه نرخ ارز در ابتدا و پایان سررسید حساب‌های اشخاص حقیقی مقیم، مابه‌التفاوت هرکدام که بیشتر باشد به سپرده‌گذاران در همان روز پرداخت می‌کند.

در سیستم جدید، بدون توجه به نرخ ارز، سپرده گذاران اصل و سهم سود را دریافت خواهند کرد.

در روزهای پس از اعلام طرح جدید، لیر ترکیه از پایین ترین سطح تاریخی خود در برابر دلار بازگشت و شروع به جبران زیان خود کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=43704

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});