• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

بازی متاورسی چیست؟

  • کد خبر : 48955
  • 12 بهمن 1400 - 19:00
بازی متاورسی چیست؟
یاز اکو - با بالا گرفتن تب داغ متاورس در ماه‌های اخیر، بحث بازی‌های متاورسی نیز بیش از پیش مطرح شده است. تحلیلگران این حوزه می‌گویند ترکیب دنیای متاورس، بازی و واقعیت مجازی می‌تواند تجربه‌ای منحصربه فرد را برای کاربران به ارمغان بیاورد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از یورو نیوز، با بالا گرفتن تب داغ متاورس در ماه‌های اخیر، بحث بازی‌های متاورسی نیز بیش از پیش مطرح شده است. تحلیلگران این حوزه می‌گویند ترکیب دنیای متاورس، بازی و واقعیت مجازی می‌تواند تجربه‌ای منحصربه فرد را برای کاربران به ارمغان بیاورد.

بازی‌ها همواره یکی از زمین‌های اصلی حوزه فناوری واقعیت مجازی (VR) تلقی شده‌اند. در یک نظرسنجی تازه ۶۴ درصد از کارشناسان صنعت بازی گفته‌اند که بازی‌ها بیشترین پتانسیل بهره‌گیری از واقعیت مجازی را دارند. ۵۹ درصد از کارشناسان نیز گفته‌اند که ظرف چند سال آینده بازی‌ها بازیگران اصلی بازار واقعیت مجازی خواهند شد. اما بازی‌های جدید چگونه توانسته‌اند در این قالب تازه مطرح شوند و در دنیای متاورس چگونه هستند؟

متاورس یک فضای واقعیت مجازی یکپارچه است که کاربران می‌توانند از طریق سخت‌افزار و نرم‌افزار به آن متصل شوند و با دنیای دیجیتال اطراف خود تعامل داشته باشند. در حال حاضر بازی‌های واقعیت‌ مجازی در قالب اپلیکیشن‌ها در دسترس هستند که می‌تواند آن‌ها را روی کامپیوتر دسکتاپ، تلفن همراه یا تجهیزات واقعیت مجازی خود نصب کنید تا بتوانید تجربه‌ای فراتر از بازی‌های ویدئویی سنتی داشته باشید.

 
 

متاورس با متصل کردن چندین واقعیت مجازی به هم یک محیط قابل تعامل واحد را برای کاربران ایجاد می‌کند به نحوی که فرد می‌تواند به صورت سه‌بعدی و اول‌شخص در بازی حضور پیدا کند و درکی واقعی از محیط داشته باشد. در واقع بازیکنان می‌تواند داخل و خارج محیط بازی حرکت کنند و با بازیکنان دیگر تعامل داشته باشند.

ویژگی‌ بازی‌های متاورسی چیست؟

بازی‌ها زمانی که به عنوان پلتفورم مطرح می‌شوند بسیار انعطاف‌پذیر خواهد شد. کاربران می‌توانند در آن محتوای خود را اضافه کنند، بازی‌های فرعی را در یک بازی بسازند و اساسا محیط بازی را تبدیل به یک شبکه اجتماعی برای تعامل با دوستان خود کنند.

آنچه این بازی‌ها را جذاب می‌کند، فعالیت‌های سود‌آور در آن‌هاست. برای مثال کاربران با دارایی‌هایی که در داخل یک بازی به دست‌آورده‌اند می‌توانند به شکل یک رمزارز به کاربران دیگر بفروشند. این در حالی است که آواتارهای بازیکنان، بسته به حجم فعالیتشان، می‌تواند بسیار گران‌قیمت شوند و تحت قوانین موسوم به NFT (رمز غیرقابل معاوضه) به فروش بروند.

چه شرکت‌هایی در این زمینه فعال هستند؟

شرکت‌های بازی در متاورس هنوز در مراحل اولیه خود هستند، با این حال توانسته‌اند سرمایه‌های زیادی را جذب کنند. از جمله معروف‌ترین آن‌ها بازی «اکسی اینفینیتی» (Axie Infinity) است.

 

شرکت‌ سندباکس یکی از دیگر فعالان این حوزه است که به شما امکان می‌دهد یک فضای مجازی را ایجاد، مالکیت و اداره کنید. اقتصاد سندباکس مبتنی بر دارایی‌های رمزنگاری و NFT تولید شده توسط کاربر است.

دسنترالند یکی دیگر از شرکت‌هایی است که تلاش کرده تا یک متاورس بسازد و دارای یک پلتفورم واقعیت مجازی سه‌بعدی با املاک، یک ارز دیجیتال مبتنی بر اتریوم به نام مانا و فضاهای مجزا برای بازی‌های چند نفره است.

شرکت بازی‌های حماسی، «اپیک گیمز»، هم که پیشتر برای بازی محبوب فورتنایت شناخته شده است در این عرصه حاضر شده و هنرمندانی از سراسر جهان کنسرت‌هایی با استفاده از قابلیت‌های متاورسی این بازی برگزار کرده‌اند. اخیرا اپیک گیمز اعلام کرده است که یک میلیارد دلار برای ساخت متاورس خود با محوریت بازی سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

متا یا همان فیسبوک سابق نیز به تازگی به این جمع پیوسته، با این حال هنوز اطلاعات زیادی درباره فعالیت این شرکت در این زمینه منتشر نشده است.

چالش‌های پیش روی بازی‌ها چیستند؟

قوانین حاکم بر NFT و مالکیت دارایی‌های داخل بازی‌ها هنوز مبهم هستند. همچنین هنوز ابزارهایی برای کنترل و تشخیص کودکان از بزرگسالان در دنیای بازی‌ها تعبیه نشده است.

این در حالی است که زیرساخت‌های عظیم که بازی‌های همزمان و دسته‌جمعی را امکان‌پذیر می‌کنند هنوز محقق نشده‌اند و غول های دنیای فناوری در تلاش‌اند تا برای رسیدن به سطح موردنیاز تکنولوژی و همینطور ایجاد مجموعه‌ای از قوانین ثابت همکاری کنند.

با در نظر گرفتن همه این عوامل کارشناسان تخمین می‌زنند تا اجرایی شدن کامل بازی‌ها در متاورس بین ۵ تا ۱۰ سال زمان نیاز باشد.

آیا نسل آینده، نسل بازی‌های متاورسی است؟

شرکت‌های بلاکچینی فعال در صنعت بازی با سر و صدای تبلیغاتی زیاد خبر از تحول در این رشته می‌دهند. با این حال چیزی که اکنون وجود دارد شبیه نسخه‌ای از بازی‌های آنلاین‌است که میلیون‌ها نفر ده‌ها است سرگرم بازی کردنش هستند.

منتقدان می‌گویند سازوکارهای ارسال دعوت‌نامه، تبادل میان حلقه‌های کاربران پیشتر نیز در بازی‌های آنلاین وجود داشته‌اند و این موجی است که تب آن به زودی فروکش خواهد کرد. به گفته آنان، کسب در آمد درون بازی‌ها نیز ایده جدیدی به شمار نمی‌رود، چرا که پیشتر امتحان شده است و حتی با سیستم اقتصادی ساده‌تر و قابل فهم‌تر از رمزارزهای دیجیتالی.

یک انتقاد دیگر عدم فراگیری بازی‌های متاورسی تا کنون است. در واقع اکثر کسانی که به این بازی‌ها مشغول هستند برای به دست آوردن رمزارز آن‌ها را بازی می‌کنند (و یا به گفته منتقدان از روی طمع) و نه به خاطر اینکه آن‌ها را بازی خیلی خوبی می‌دانند. درنتیجه گسترش این بازار به بازیکنان حرفه‌ای، چالشی بزرگ برای بازی‌های متاورسی خواهد بود.

انتقادهای مطرح شده تا کنون هرچند در پاره‌ای موارد وارد به نظر می‌رسند، با این حال در سوی مقابل سرمایه‌گذاری گسترده غول‌های دنیای بازی و فناوری در متاورس و حوزه‌های مرتبط نوید می‌دهند که ممکن است آینده‌ای متفاوت در انتظار این بازی‌ها باشد.

چندی پیش مدیرعامل غول دنیای بازی کره‌جنوبی، یعنی شرکت نت‌مربل، خبر داد که این شرکت فعال در بازی‌های آنلاین قصد دارد در بازی‌های متاورسی سرمایه‌گذاری کند. از آن سو خرید شرکت بازی اکتیویژن توسط مایکروسافت، با رقم نجومی ۷۹ میلیارد دلار، به قدمی در راه توسعه و گسترش دنیای بازی‌های متاورسی تعبیر شده است. امری که گذشت زمان نتیجه آن را نشان خواهد داد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=48955

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. You choose peace or war?

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});