• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5
رئیس‌جمهور ترکیه به روسیه پیشنهاد میانجیگری داد؛

تحلیل نیویورک تایمز از سفر اردوغان به اوکراین

  • کد خبر : 49308
  • 15 بهمن 1400 - 19:13
تحلیل نیویورک تایمز از سفر اردوغان به اوکراین
یازاکو - رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز پنجشنبه موافقت کرد که تامین یکی از پیچیده ترین سلاح های ارتش اوکراین، یک پهپاد مسلح دوربرد ساخت ترکیه را که استفاده از آن در پاییز گذشته برای اولین بار در اوکراین در نبردها خشم روسیه را برانگیخت، گسترش دهد.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یازاکو، وی در سفری به کیف که بیشتر به منظور حمایت از اوکراین بود، پیشنهاد کرد که نقش میانجی بین روسیه و اوکراین در مناقشه ایفا کند، زیرا او در خط باریکی بین حمایت از اوکراین و برهم زدن روابط پیچیده با روسیه قدم می‌زند.
اردوغان گفت: “ما آماده ایم به سهم خود برای پایان دادن به بحران بین دو کشور دوست که با ترکیه در سراسر دریای سیاه همسایه هستند، اقدام کنیم.”
تاکنون هیچ یک از دولت ها این ایده را نپذیرفته اند.
ترکیه یکی از اعضای ناتو است اما روابط اقتصادی و صنعتی نظامی با روسیه را نیز حفظ می کند. در عین حال، دو کشور در دو جنگ خاورمیانه، در سوریه و لیبی و درگیری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قفقاز جنوبی در طرف مقابل یکدیگر قرار دارند.
تصمیم اردوغان برای تسلیح اوکراین و حمایت دیپلماتیک از آن به عنوان یکی دیگر از عوامل پیچیده در این ترکیب از همکاری و درگیری با روسیه ظاهر می شود. اردوغان روز پنجشنبه گفت که می‌خواهد «به جای افزودن سوخت به آتش» درگیری در مسیر «کاهش تنش‌ها» قدم بردارد.
ترکیه هواپیماهای بدون سرنشین بایراکدار را به اوکراین فروخته است که ارتش اوکراین برای اولین بار در جنگ با جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه در اکتبر گذشته استفاده کرد و یک هویتزر را از کیلومترها دورتر منهدم کرد. این حمله موشکی حاکی از تغییر موازنه نظامی در جنگ شرقی اوکراین با استفاده از یک سلاح ناتو بود که خشم روسیه را برانگیخت.
الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین روز پنجشنبه گفت که ترکیه با بومی سازی تولید این پهپاد در کارخانه ای خارج از کیف موافقت کرده است. نسخه اوکراینی بایراکدار با موتور ساخت داخل پرواز خواهد کرد. رزنیکوف گفت که ترکیه همچنین تعدادی پهپاد از این مدل را برای نیروهای مسلح خود خریداری خواهد کرد.
رزنیکوف گفت که این سایت همچنین به یک مرکز آموزشی برای خلبانان هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی تبدیل خواهد شد. رزنیکوف گفت، اگرچه کشورها قبلاً برای بومی سازی تولید به توافق رسیده بودند، توافق نامه ای که قرارداد را رسمی می کند، روز پنجشنبه امضا خواهد شد.
زلنسکی قرارداد هواپیماهای بدون سرنشین را ستایش کرد، این قرارداد آشکارا برای روسیه که سال‌ها با دستیابی اوکراین به فناوری هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه مخالفت می‌کرد و پاییز گذشته درخواست‌های فوری مبنی بر توقف تسلیحات اوکراینی توسط کشورهای ناتو صادر کرد، بود.
وی با اشاره به سازنده هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه که بایراکدار TB2 را تولید می کند، گفت: امروز توافقی برای توسعه قابل توجه تولید پهپادهای کشنده شرکت بایکار در اوکراین حاصل شد. این فناوری جدید، باعث ایجاد شغل جدید و تقویت قابلیت‌های دفاعی اوکراین خواهد بود.»
اردوغان با اوکراین و روسیه قراردادهای نظامی دارد، از جمله خرید بحث برانگیز سامانه دفاع هوایی روسیه، علی‌رغم عضویت ترکیه در ناتو. خرید این سامانه به نام اس-۴۰۰، فناوری روسیه را در داخل قلمرو متحد اصلی غربی قرار داد و مقامات آمریکایی را به شدت خشمگین کرد.
ترکیه و اوکراین همچنین در حال امضای قرارداد تجارت آزاد هستند که هدف آن افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور از حدود ۷ میلیارد دلار به ۱۰ میلیارد دلار است. این کشورها همچنین توافق نامه هایی را برای تعمیق همکاری بین نیروهای پلیس خود و توافقنامه‌ای برای هماهنگی بیشتر بین وزارتخانه های دفاع امضا کردند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=49308

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});