• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
6

اینجا عشق می کارند و عاشقی درو می کنند

  • کد خبر : 53207
  • 11 اسفند 1400 - 14:32
اینجا عشق می کارند و عاشقی درو می کنند
یاز اکو- اینجا یک ساختمان قدیمی در دل شهرستان خسروشاه آذربایجان شرقی است. از حال و هوای لطیف قدیمی بودنش که بگذریم، فضایش صفای دیگری دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، زمانی که برای بازدید از کارگاه عروسک سازی در دل شهرستان خسروشاه دعوت شدم، تصورم مکانی خشک و بی روح بود؛ جایی با چند دستگاه و چند کارگر زن و مرد، اما به محض ورود به محوطه کارگاه که در زیرزمین ساختمان قرارگاه جهادی رهپویان یاس قرار دارد، تمام ذهنیتم تغییر کرد.

سرآغاز ورود ما به این ساختمان چند دختر بچه ناز و زیبا بودند که با تلاوت سرود، تواشیح و قرآن به ما خیر مقدم گفتند.

اینجا به معنای واقعی کلمه یکی از پایگاه‌های جهادی و قرآنی استان است که تنها به تربیت نیروهای حافظ قرآن یا قاری قرآن اکتفا نکرده است و پا در عرصه نه چندان راحت اقتصادی (بدون توجه به بعد اقتصادی) گذاشته است. و بدون داشتن ذره‌ای انگیزه مالی سعی در شناساندن فرهنگ و هویت بومی استان و ترویج فرهنگ قرآنی و اسلامی دارند. اینجا مکانی ست که عشق می کارند و عاشقی درو می کنند

فرید حسن پور، مسئول قرارگاه جهادی رهپویان یاس تبریز در تشریح فعالیت های تین مجموعه به خبرنگار یاز اکو چنین می گوید: اینجا صفر تا ۱۰۰ تمام فعالیت ها توسط خود اعضا انجام می شود. افرادی که بدون کوچکترین ادعایی با هزینه شخصی و صرف وقت خود سعی در انجام دادن فعالیت های تربیتی و فرهنگی د رحوزه کودک و نوجوان دارند. از کودک ۵ ساله گرفته تا یک فرد ۷۰ ساله، سهم خود را در اینجا ادا می کنند تا با شناساندن و تربیت استعداد کودکان و نوجوانان، مسیر روشنی را برای آینده آنها ترسیم کنند.

وی با اشاره به محدودیت های آموزشی در منطقه خسروشاه می گوید: ما در این پایگاه با تعریف ۱۴ سرفصل در حوزه های مختلفی از قبیل عکاسی، گرافیک، کارگردانی، مستندسازی، تدوین و… به جامعه هدف آموزش می دهیم و بعد از ظرفیت همین نیروهای تربیت شده برای آموزش هنرجویان جدید استفاده می کنیم که به نوعی تعهد اخلاقی محسوب می شود.

حسن پور با اشاره به اینکه این مجموعه از حدود سه سال قبل فعالیت دارد، ورود رسمی به حوزه تولید را از آبان ماه سال ۱۴۰۰ اعلام کرده و تاکید می کند: فعالیت ما در قالب جهادی و هیئتی است، نه انتفاعی.

 

از فعالیت های قرآنی تا احسان و دست‌گیری از نیازمندان

 

حسن پور با اشاره به فعالیت‌های جهادی قرارگاه به خصوص در ایام کرونا از توزیع جیره های غذایی خشک در طوب سال و مناسبت های مختلف بین خانوارهای نیازمند خسروشاه خبر می دهد و می افزاید: تاکنون بیش از یک هزار بسته غذایی بین نیازمندان پخش شده است که هر بار به نیت ۱۱۴ سوره قرآن، به دست ۱۱۴ نیازمند می رسد.

وی هم چنین از برگزاری پنجشنبه های بهشتی در این مرکز خبر داده و ادامه می دهد: هزینه طبخ غذا به صورت مردمی و از محل جمع آوری کمک های نقدی و غیرنقدی جهادگران و خیرین می شود ومزین به نام «تبرک فاطمی» است.

 

 

به وقت تولد «آراز» و «آیناز»؛ عروسک های بومی آذربایجان

 

تولد عروسک های آراز و آیناز اتفاق مبارکی است که در این قرارگاه رقم خورده است.

حسن پور در این رابطه می گوید: وجود عروسک های بومی آذربایجان را که با اسامی آزار و آیناز ساخته می شوند را یکی از ضرورت های فرهنگی در استان می داند.

او با اشاره به عدم جلب توجه عروسک های دارا و سارا در بازار به دلیل تک بعدی بودن می افزاید: ما سعی کرده ایم همزمان با ساخت عروسک های آراز و آیناز چندین پیوست فرهنگی از جمله لوازم تحریر و کیف این شخصیت ها را نیز به مخاطبان خود ارائه دهیم تا بتوانیم نتیجه بهتری به دست بیاوریم.

مسئول قرارگاه جهادی رهپویان یاس تبریز با تاکید بر نقش فرهنگ، به عنوان  شناسنامه  یک ملت، می افزاید: آنچه که یک جامعه را از جوامع دیگر متمایز می کند،شناسنامه‌ فرهنگی آن جامعه است و ما تلاش کرده ایم فرهنگ اسلامی و آذربایجانی خود را در قالب این محصولات فرهنگی به نسل جدید بشناسانیم تا در آینده جایگزین شخصیت های کارتونی خارجی شوند.

 

 

 

باید اعتراف کرد این گروه واقعا جهادی سعی در ترویج فرهنگی دینی و بومی استان بین نسل های جدید دارند که در نوع خود قایل تحسین و ستایش است، اما به نظر می رسد اگر شخصیت های آراز و آیناز همزمان با تولد خود، در قالب انیمیشن وارد دنیای کودکان بشوند، و چهره یا لباسی امروزی تر به خود بگیرند، می توان امیدوار بود که به سرنوشت دارا و سارای ایرانی دچار نشوند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=53207

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});