• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
3

صادرات ۶۰۰ میلیارد تومانی فلفل دلمه‌ای رنگی آذربایجان شرقی به چهار کشور

  • کد خبر : 53974
  • 16 اسفند 1400 - 18:00
صادرات ۶۰۰ میلیارد تومانی فلفل دلمه‌ای رنگی آذربایجان شرقی به چهار کشور
صادرات فرآورده های کشاورزی از آذربایجان شرقی، آن را به عنوان قطب تولید محصولات کیفی معرفی کرده و فلفل دلمه ای یکی از این محصولات ارزآور است که مشکلات به وجود آمده برای صادراتش به روسیه در یکی دو هفته اخیر، اکنون رفع شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، البته صادرات فلفل دلمه ای که مقطع بسیار کوتاهی به علت تفاوت در استانداردهای ۲ کشور ایران و روسیه در کاربرد کود و سموم، متوقف شده بود از دیروز آغاز شد، اما این صادرات به کشورهای دیگری مثل امارات متحده عربی، عراق و قزاقستان نیز انجام می شود که همواره استمرار داشته است.

بیشترین صادرات فلفل دلمه ای به روسیه و امارات از آذربایجان شرقی انجام می شود و کیلویی حدود سه یورو به بازارهای خارجی عرضه می شود، بر این اساس تولید فلفل دلمه ای اشتغال زایی مناسبی را هم برای استان به ارمغان آورده است.

فلفل دلمه ای از خانواده سیب‌زمینیان از برادران تندش شیرین تر و همین دلیل محبوبیت آن بیشتر است، فلفل دلمه ای در انواع سبز، زرد، قرمز و نارنجی وجود دارد؛ فلفل دلمه ای قرمز حاوی بیشترین مواد مغذی این گروه است، اما همه انواع فلفل دلمه ای دارای ویتامین C بوده و برای سلامتی مفید هستند.

خواص ضد التهابی موجود در فلفل دلمه ای موجب می شود التهاب عروق کاهش یابد این بدان معنی است که فلفل دلمه ای به جلوگیری از بیماری های قلبی و دیابت نیز کمک می کند، این محصول کشاورزی به طبع مردم کشورهای اروپایی و عربی خوش می آید و آنان مشتری ثابت فلفل دلمه ای رنگی هستند.

 

صادرات سالانه ۱۰هزار و ۸۶۰ تن فلفل دلمه ای رنگی به ارزش ۶۰۰ میلیارد تومان از آذربایجان شرقی 

کارشناس مسئول گلخانه های آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سالانه ۱۰هزار و ۸۶۰ تن فلفل دلمه ای رنگی گلخانه ای در آذربایجان شرقی عمل می آید که هشت هزار و ۶۸۸ تن آن، معادل بیش از ۸۰درصد تولید صادر می شود. 

مسعود جعفرنژاد افزود: ۲هزار و ۱۷۲ تن فلفل دلمه ای تولید شده استان مصرف داخلی داشته و در داخل آذربایجان شرقی و سایر استان ها مصرف می شود و بر این اساس ما جزو چهار استان پیشرو در تولید این محصول در ایران هستیم. 

وی ادامه داد: سطح زیر کشت فلفل دلمه ای رنگی در گلخانه های آذربایجان شرقی ۶۰ هکتار است و راندمان تولید این محصول در استان ۱۸۰ تن در هکتار می باشد. 

وی خاطرنشان کرد: فلفل دلمه ای رنگی تولید آذربایجان شرقی به قیمت هر کیلوگرم سه یورو به بازارهای روسیه، امارات متحده عربی، قزاقستان و عراق ارسال می شود که که ارزش ریالی مجموع صادرات آن در حدود ۶۰۰ میلیارد تومان در سال است.  فلفل دلمه ای رنگی آذربایجان شرقی به بازارهای روسیه، امارات متحده عربی، قزاقستان و عراق است که کیلویی در حدود ۳یورو(۶۰ تا ۷۰هزار تومان) به این بازارهای عرضه می شود که ارزش ریالی مجموع صادرات آن در حدود ۶۰۰ میلیارد تومان است. 

 

جعفرنژاد همچنین گفت: پرورش فلفل دلمه ای رنگی در آذربایجان شرقی برای حدود یکهزار نفر اشتغال زایی مستقیم نیز ایجاد کرده است.

فلفل دلمه ای رنگی آذربایجان شرقی به بازارهای روسیه، امارات متحده عربی، قزاقستان و عراق است که کیلویی در حدود ۳یورو(۶۰ تا ۷۰هزار تومان) به این بازارهای عرضه می شود که ارزش ریالی مجموع صادرات آن در حدود ۶۰۰ میلیارد تومان است. 

 

اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی

 

حضور تیم فنی و کارشناسی روسیه در مراکز تولید فلفل دلمه ای آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این خصوص گفت: صادرات فلفل دلمه‌ای از آذربایجان شرقی به روسیه از روز گذشته به طور رسمی از سر گرفته ‌شد، البته بیشترین سهم صادرات محصول یاد شده نیز به این کشور است اما در مجموع به چهار کشور دنیا به طور ثابت فلفل دلمه ای صادرات می کنیم.  

اکبر فتحی با بیان اینکه با پی‌گیری ها و مذاکرات فنی انجام شده از سوی وزارت جهادکشاورزی، ممنوعیت واردات فلفل دلمه‌ای ایران از سوی روسیه، رفع و صادرات این محصول از سر گرفته شد، اظهار کرد: این تصمیم پس از انجام اقداماتی همچون رایزنی در حاشیه سفر ریاست جمهوری به کشور روسیه، سفر معاون باغبانی وزارت جهادکشاورزی و هیات همراه به روسیه و حضور تیم فنی و کارشناسی روسیه در هفته گذشته در ایران و بازدید از مراکز تولید فلفل دلمه‌ای و آزمایشگاه‌های مرجع در چند استان کشور از جمله استان آذربایجان شرقی اتخاذ شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با تبریک این دستاورد که بیانگر سلامت و کیفیت محصولات کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و نویدی برای جامعه کشاورزی به ویژه گلخانه‌داران و فلفل‌کاران است، گفت: به استحضار مردم می‌رساند، تلاش شبانه‌روزی فرزندان ملت ایران در جهاد کشاورزی برای تحقق دیپلماسی غذایی که یکی از مهمترین راهبردهای تحقق امنیت و اقتدار غذایی است، به صورت ویژه و مستمر ادامه دارد.تلاش شبانه‌روزی فرزندان ملت ایران در وزارت جهادکشاورزی برای تحقق دیپلماسی غذایی که یکی از مهمترین راهبردهای تحقق امنیت و اقتدار غذایی است به صورت ویژه و مستمر ادامه دارد.

 

تلاش شبانه‌روزی فرزندان ملت ایران در وزارت جهادکشاورزی برای تحقق دیپلماسی غذایی که یکی از مهمترین راهبردهای تحقق امنیت و اقتدار غذایی است به صورت ویژه و مستمر ادامه دارد.

 

 

به گزارش ایرنا، آتنا پاپوآ، رئیس سرویس فدرال نظارت بر حفظ حقوق مصرف کنندگان روسیه در نامه‌ای رسما اعلام کرد ممنوعیت صادرات فلفل دلمه‌ای ایران به روسیه از پنجم مارس ۲۰۲۲ مطابق با ۱۴ اسفند برطرف شده است.

در هفته های اخیر خبرهایی مبنی بر بروز مشکل در صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه و بازگرداندن محموله های ارسالی از سوی کشور مقصد در رسانه ها و فضای مجازی منتشر شد.

منطقه آزاد ارس به مرکزیت جلفا در همسایگی منطقه قفقاز جنوبی، بزرگ ترین گلخانه کشور را در خود جای داده که محصولات آن از جمله انواع فلفل دلمه ای به روسیه و سایر کشورها صادر می شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=53974

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});