• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
4

کیفیت نان در اردبیل؛ از تایید دست‌اندرکاران تا نارضایتی مردم

  • کد خبر : 58824
  • 29 فروردین 1401 - 13:30
کیفیت نان در اردبیل؛ از تایید دست‌اندرکاران تا نارضایتی مردم
یاز اکو - کیفیت نان در اردبیل همواره مورد گلایه مصرف کنندگان بوده و مردم، به ناچار نان‌ بی‌کیفیت را از نانوایی ها تهیه می کنند ولی در عین حال به رغم تاکید و پیگیری مسئولان امر، کیفیت نان در این شهر ارتقا نیافته و انتقادات و گلایه مصرف کنندگان همچنان پابرجاست.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، همه مردم استان اردبیل انتظار دارند که کیفیت نان در این خطه که یکی از استان‌های مهم تولیدکننده گندم است، نباید مشکل کیفیت داشته باشد و بر همین اساس، خواهان مدیریت مساله و تشدید نظارت از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط هستند.

طی سال‌های اخیر نانی که مردم اردبیل مصرف می کنند، از کیفیت کافی برخوردار نیست و همین مساله مورد اذعان و تایید مقامات استانی قرار گرفته و آنها را به چاره‌جویی در این زمینه واداشته است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اردبیل در همین زمینه چندی پیش در نشستی از کنترل و رصد کیفیت نان در استان خبر داد و گفت: “باید نسبت به اعمال برچسب هویت برای نان‌های موجود در سبد فروشگاه‌های استان اردبیل اقدام شود.”

رضا قاسمیان با قدردانی از تلاش‌های مدیران و زحمات نانوایان اضافه کرد: “با وجود تلاش‌ها بخش زیادی از مردم استان از کمیت و کیفیت نان ناراضی هستند”

نحوه مواجهه سازمان صمت با واحدهای نانوایی

چندی پیش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با اشاره به اهتمام سازمان تحت امر خود بر ارتقای کیفیت نان اظهار کرد: بازرسان حوزه آرد و نان سازمان صمت استان با مراجعه حضوری و مستمر به واحدهای نانوایی و تشدید نظارت‌ها با حساسیت بیشتری در این زمینه عمل می‌کنند.

رامین صادقی با اشاره به بازدیدهای سرزده از نانوایی‌های فعال در سطح شهر اضافه کرد: بررسی محیط نانوایی‌ها از نظر بهداشتی و ضوابط پخت، کیفیت و کمیت پخت نان‌ها در این بازرسی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: نانوایی‌هایی که مقررات را رعایت کنند و از نظر بهداشتی و کیفیت و کمیت پخت نان‌ دارای شرایط مساعد باشند، مورد تقدیر قرار می‌گیرند و نانوایان متخلف برای برخورد قانونی به اداره‌کل تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند.

صادقی با بیان اینکه نان به عنوان بخش اصلی سبد غذایی مردم به شمار می‌رود، افزود: بهبود کیفیت پخت نان مورد انتظار مردم است و در این راستا نظارت و بازرسی مستمر از سوی بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت بر عملکرد نانوایی‌های استان انجام می‌شود.

رئیس اتحادیه نانوایان اردبیل:

کیفیت نان در مقایسه با برخی استان‌های دیگر عالی است

هرچند بی کیفیت بودن نانی که دست مردم داده می شود، موضوعی نیست که قابل انکار باشد با این حال برخی از دست‌اندرکاران با رد مسائل مورد اشاره، در مجموع از نحوه فعالیت و کیفیت ارائه خدمات واحدهای نانوایی دفاع می‌کنند و آن را در سطحی قابل قبول حتی در سطح کشور می‌دانند. از جمله رئیس اتحادیه صنف نانوایان اردبیل در پاسخ به پرسشی مبنی بر گلایه مردم از کیفیت نان گفت: اگر بحث کیفیت نان را در سطح استانی بررسی کنیم، اردبیل در جایگاه پنجم قرار می‌گیرد و نسبت به برخی استان‌ها بسیار عالی است.

بهنام اسمعیل‌زاد دیبا اظهار کرد: برخی نانوایان نان بی‌کیفیت پخت می‌کنند که بنده هم از آنها گلایه دارم و البته بازرسی، تذکر و پلمب نیز صورت می‌گیرد اما در مجموع۸۰ درصد کیفیت نان در استان اردبیل خوب است و با آن ۲۰ درصد هم با اکیپی متشکل از فرمانداری، تعزیرات، بهداشت، صنعت، اتحادیه و معاونت بازرسی به شدت برخورد صورت می‌گیرد. حتی دوره‌های آموزشی نیز برای نانوایان برگزار می‌شود و مردم هیچگونه نگرانی در بحث نان نداشته باشند.

رئیس اتحادیه صنف نانوایان اردبیل در مورد کیفیت آرد هم گفت: در شرایط کنونی آردها نرمال و کیفیتشان خوب است، حتی فرمانداری آرد اردبیل را برای آزمایش به تهران فرستاد که مورد تایید قرار گرفت.

اسمعیل‌زاد دیبا در عین حال از لزوم تغییر و اصلاح ذائقه مردم گفت و اظهار کرد: ذائقه مردم باید در این میان اصلاح شود و بدانند خمیر همه نان‌ها یکی است، برخی فقط به دنبال خرید نان گرم هستند و در اوقاتی مانند ماه رمضان در ساعات منتهی به افطار شاهد صف‌های شلوغ در مقابل نانوایی‌ها می‌شویم.

وی اضافه کرد: از طرفی یک واحد نانوایی نمی‌تواند پنج کیسه آرد را در عرض چند ساعت تبدیل به نان کند و باید به تدریج پخته شود که این زمان در ماه مبارک رمضان از ۱۵ به بعد تا هنگام افطار تعیین شده است.

رئیس اتحادیه صنف نانوایان اردبیل در حالی موضوع کیفیت نان را به شلوغی صف‌های نانوایی و ماه رمضان ربط می دهد که بی کیفیتی نان مربوط به دیروز و امروز و ایام ماه مبارک رمضان نیست و ماه رمضان هم پدیده مستحدث و جدیدی نیست که نانوایان برای آن راه حلی تدبیر نکرده باشند.

انجام بیش از ۳۵ هزار مورد بازرسی

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل بیان کرد: بیش از ۲ هزار واحد نانوایی در این استان فعال هستند که پنج اکیپ بازرسی آرد و نان در اردبیل و یک اکیپ در هر شهرستان‌ مستقر هستند و با وجود کسری بازرس سال گذشته ۳۵ هزار و ۷۲۰ مورد بازرسی از این واحدها صورت گرفته است.

یوسف شهباززاده با بیان اینکه۲ هزار و ۳۸۵ فقره پرونده تعزیراتی با ارزش ۱.۵ میلیارد تومان در جریان بازرسی‌ها تشکیل شده است، گفت: با توجه به اینکه قیمت نان در استان اردبیل در مقایسه با استان‌های همجوار پایین است، بیشتر تخلف‌ها مربوط به بحث گران‌فروشی و کم‌فروشی بوده است.

وی تشریح کرد: بازرسی البته بیشتر با کمیت مرتبط بوده و فقط بحث گران‌فروشی، کم‌فروشی، عرضه خارج از شبکه و بررسی کیسه‌های آرد نظارت می‌شود و بحث کیفیت نه تنها در یک بازرسی بلکه در یک دستگاه نیز قابل بررسی نیست.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل اضافه کرد: گندم از سوی شرکت غله تامین و به کارخانه‌های آرد تحویل داده می‌شود و از این رو نظارت در زمینه گندم به معاونت غذا و دارو برمی‌گردد، بحث نظارت و کیفیت آرد به اداره استاندارد مربوط می‌شود، واحدهای نانوایی غیرمجاز به بهداشت مربوط است و نانوایان مجوزدار بر عهده اتحادیه نانوایان است.

وی یادآورشد: کیفیت نان به عنوان محصول نهایی متولی مشخصی ندارد، اما هر مجموعه مسئولی به نوبه خود در زمینه بهبود کیفیت نان تلاش می‌کند.

شهباززاده بیان کرد: در بحث کیفیت نان تخمیر و وضعیت ظاهری بررسی می‌شود و در مجموع بالای ۷۰ درصد نانی که در استان اردبیل پخته می‌شود، از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

وی افزود: برخی نانوایان در این میان در سایه عرضه نان بی‌کیفیت و کاهش مشتری، تخلف‌هایی مانند عرضه خارج از شبکه انجام می‌دهند که در این راستا نیز سهمیه بیش از ۳۰۰ واحد قطع شده است.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل تشریح کرد: کارگروه مدیریت، هدایت و تصمیم‌گیری چگونگی اصلاح کیفیت گندم، آرد و نان در مرکز استان و شهرستان‌ها با مدیریت استاندار و فرمانداران که شامل دستگاه‌ها و ارگان‌هایی مانند صمت، غله، بهداشت، غذا و دارو، استاندارد، اتحادیه نانوایان و اتاق اصناف است که در صورت نیاز به اعضای کارگروه اضافه می‌شود و بر همین اساس همه این دستگاه‌ها در تیم‌های نظارت و بازرسی دخیل هستند.

وی ادامه داد: در جریان بازرسی از کارخانه‌های آرد نیز نمایندگانی از استاندارد و غذا و دارو حضور می‌یابند و سازمان صمت البته تنها بحث مربوط به کمیت را پیگیری می‌کند.

شهباززاده اضافه کرد: استان اردبیل چنانکه اداره غله گزارش کرده است، در بحث کیفیت مشکل چندانی ندارد و در این راستا آردها به صورت دوره‌ای مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

۹۹ درصد نانوایی‌های اردبیل از جوش شیرین استفاده نمی‌کنند

وی با اشاره به جایگاه استان اردبیل در بحث تولید گندم بیان کرد: مغان بهترین مرکز تولید گندم است و از این رو انتظارات در استان بالا رفته و تلاش می‌شود تا نانی که به دست مردم داده می‌شود، از کیفیت لازم برخوردار شود که نتیجه تلاش‌ها را هم اکنون شاهد هستیم و با وجود اینکه در گذشته بیش از ۹۹ درصد نانوایی‌ها از جوش شیرین استفاده می‌کردند، خوشبختانه امروز اردبیل جزو معدود استان‌هایی است که ۹۹ درصد نانوایی‌ها از جوش شیرین استفاده نمی‌کنند.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل افزود:همین مساله حذف جوش شیرین موجب افتخار برای استان است که در بحث کیفیت نیز تاثیر بسزایی داشته است ولی به هر حال تلاش خواهد شد نان‌هایی که در استان اردبیل پخته می‌شود، از کیفیت بالاتری برخوردار باشد.

در حال حاضر بیش از یک هزار و ۹۰۰ واحد نانوایی سهمیه‌پز و ۷۳۷ واحد نیمه یارانه‌ای در استان اردبیل در حال فعالیت هستند.

کیفیت نان فراگیرترین موضوع موثر در سلامت مردم است

معاون استاندار اردبیل در نشستی که درباره کیفیت نان در استان برگزار شد، کمیت و کیفیت نان در استان را فراگیرترین موضوع موثر در سلامت و رضایت مردم دانست و اظهار کرد: امسال با جدیت به این موضوع پرداخته می‌شود.

قاسمیان با تاکید بر لزوم اتخاذ تدابیر جدید برای کنترل و نظارت بر عملکرد عوامل دخیل در چرخه تولید نان گفت: با توجه به کیفیت بالای گندم استان اردبیل و مقایسه وضعیت نان در استان‌های مختلف، پیگیری آموزش و برگزاری دوره‌های تخصصی برای بخشی از نانوایان، بسیار مهم و ضروری است و این امر مهم در دستور کار استانداری قرار گرفته است.

وی یادآورشد: در این دوره‌ها علاوه بر استفاده از اساتید مجرب در حوزه‌های مختلف بهداشت، سلامت، فنی و حرفه‌ای، نسبت به انتقال تجربیات نانوایان موفق استان و تهران نیز اقدام خواهد شد.

نشست معاون استاندار اردبیل با متولیان کیفیت و کمیت نان را می توان به فال نیک گرفت و امیدوار بود با اهتمام مسئولان استان مردم شاهد دریافت نان باکیفیتی باشند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=58824

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});