• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
1

ضرر ۱۴۰ میلیون دلاری ترکیه درسایه جنگ اوکراین

  • کد خبر : 61526
  • 19 اردیبهشت 1401 - 13:00
ضرر ۱۴۰ میلیون دلاری ترکیه درسایه جنگ اوکراین
یاز اکو_صادرکنندگان ترکیه در ماه آوریل نزدیک به 140 میلیون دلار را به دلیل تاثیرات جنگ اوکراین برتجارت از دست دادند.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دیلی صباح صادرات ترکیه به روسیه و اوکراین در ماه آوریل نزدیک به ۱۴۰ میلیون دلار کاهش یافت. زیرا تهاجم مسکو به همسایه جنوبی خود باعث اختلال در حمل و نقل شده است.

بر اساس داده های جمع آوری شده از مجمع صادرکنندگان ترکیه (TIM)، فروش به دو همسایه ترکیه در دریای سیاه در ماه گذشته به حدود ۵۰۰ میلیون دلار رسید که نسبت به ۶۳۸ میلیون دلار در سال گذشته کاهش یافته است.

اگرچه صادرات از ۲۹۳٫۱ میلیون دلار در ماه مارس افزایش یافت، اما در فوریه به زیر ۶۵۵٫۵ میلیون دلار رسید. سقوط ۵۵٫۳ درصدی ماهانه در ماه مارس، بزرگترین تأثیر تهاجم روسیه به اوکراین را نشان داد.

داده‌ها نشان می‌دهد که محموله‌های ژانویه تا آوریل به روسیه ۵٫۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت و به ۱٫۴ میلیارد دلار رسید. در حالی که فروش به اوکراین با کاهش شدیدتر مواجه شد و با ۲۱٫۷ درصد کاهش به ۵۴۲٫۱ میلیون دلار رسید.

تنها در ماه آوریل، صادرات ترکیه به اوکراین با ۴۹٫۳ درصد کاهش به ۱۰۵٫۲ میلیون دلار رسید که در مقایسه با ۲۰۷٫۵ میلیون دلار در سال گذشته کاهش یافت.

کاهش ۸۰درصدی صادرات در ماه مارس

به دنبال کاهش تقریبی ۸۰ درصدی به صورت سالانه و ماهانه در ماه مارس به ۴۱٫۷ میلیون دلار رسید.

فروش به روسیه با کاهش ۸٫۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۳۹۵ میلیون دلار کاهش یافت. صادرات در ماه مارس تقریباً ۴۰ درصد کاهش یافت و به ۲۵۲٫۴ میلیون دلار رسید که نسبت به ۴۱۹٫۸ میلیون دلار در سال گذشته رسید.

سال ۲۰۲۱ نقطه اوج همکاری های تجاری ترکیه با روسیه و اوکراین

تجارت ترکیه با روسیه و اوکراین در سال ۲۰۲۱ به بالاترین حد خود رسید. حجم تجارت با روسیه به ۳۴٫۷ میلیارد دلار رسید، در حالی که گردش مالی با اوکراین به ۷٫۴ میلیارد دلار افزایش یافت.

روسیه در سال گذشته در بین بزرگترین بازارهای صادراتی خود در رتبه دهم قرار گرفت و از نظر واردات در رتبه دوم قرار گرفت. اوکراین در صادرات رتبه ۲۰ و در واردات رتبه سیزدهم را به خود اختصاص داد.

ضرر بزرگ برای فولاد، خودرو، سیمان

با این وجود، ترکیه موفق شد بالاترین صادرات ماهانه را در ماه آوریل ثبت کند، زیرا فروش آن در ماه گذشته ۲۴٫۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و به ۲۳٫۴ میلیارد دلار رسید ورکوردهای ماهانه در سه ماه اول سال را دنبال کرد، دوره ای که با افزایش کسری تجاری ناشی از افزایش هزینه های انرژی همراه بود.

جنگ اوکراین و افزایش قیمت جهانی کالاها

جنگ در اوکراین قیمت جهانی کالاها را افزایش داده است و تهدیدی بر تأثیرگذاری برنامه اقتصادی جدید ترکیه که هدف آن ثبت مازاد حساب جاری است، خواهد بود.

کسری تجاری در ماه آوریل ۹۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت و به ۶٫۱ میلیارد دلار رسید که در مجموع ۳۲٫۵ میلیارد دلار در چهار ماهه اول سال ۲۰۲۲ بود.

واردات انرژی نسبت به سال گذشته ۱۳۴٫۱ درصد افزایش یافت و به ۷٫۷ میلیارد دلار رسید که اندکی نسبت به ۸٫۴ میلیارد دلار در ماه مارس کاهش یافت و در مجموع از ژانویه تا آوریل به ۳۲٫۷ میلیارد دلار رسید.

سیمان،جواهرات،خودرو سازی و فولاد بیشترین را سهم در خسارت جنگ اوکراین داشته اند

بر اساس این داده ها، صادرات سیمان، جواهرات، خودروسازی و فولاد به روسیه و اوکراین بیشترین ضرر را متحمل شده است.

فروش محصولات سیمانی-شیشه-سرامیک-خاک به اوکراین در ماه آوریل با ۹۲٫۴ درصد کاهش نسبت به سال قبل به تنها ۵۶۳۰۰۰ دلار رسید.

صادرات زیتون و روغن زیتون نیز با ۸۸٫۲ درصد کاهش به حدود ۱۱۹۰۰ دلار رسید.

صادرات جواهرات ۸۸٫۳ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت و به ۸۰۰۰۰ دلار رسید، بخش خودرو که در آوریل سال گذشته ۲۰٫۱ میلیون دلار به اوکراین صادر کرد، ۷۵٫۲ درصد زیان دید و فروش به تنها ۵ میلیون دلار کاهش یافت.

فروش فولاد به ۷٫۵ میلیون دلار کاهش یافت که ۷۰٫۴ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت.

در مورد روسیه، صنعت فولاد شاهد کاهش ۶۳٫۷ درصدی صادرات آن نسبت به سال گذشته به ۷ میلیون دلار بود که نشان دهنده زیان ۱۲٫۴ میلیون دلاری نسبت به سال گذشته است .

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=61526

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});