• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

تاثیرات منفی اقتصادی بحران اوکراین و روسیه به جمهوری آذربایجان رسید

  • کد خبر : 62416
  • 25 اردیبهشت 1401 - 13:30
تاثیرات منفی اقتصادی بحران اوکراین و روسیه به جمهوری آذربایجان رسید
یاز اکو - " الهام علی اف" رییس جمهور آذربایجان با اشاره به افزایش تورم و افزایش قیمت اقلام مصرفی در این کشور گفت: "میزان تورم در سه ماه اخیر به ۱۸ درصد رسیده است, اما باید این را هم بدانیم که بخشی از این تورم وارداتی است. چرا که افزایش قیمت مواد غذایی و سایر محصولات در دنیا روی قیمت های داخلی هم تاثیرگذار است.”

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از اخبار اقتصادی ایران – آذربایجان، الهام علی اف افزود: “موضوع اصلی جلوگیری از افزایش مصنوعی قیمت هاست. زیرا در چنین مواقع و شرایط ژئوپلیتیکی عده ای از افراد سعی می کنند ضمن سوء استفاده از وضعیت پیش آمده بی دلیل قیمت ها را افزایش دهند و باید به این موضوع توجه ویژه ای شود.

بر اساس اعلام مسولان اقتصادی این کشور برای کنترل قیمت اقلام مصرفی مردم, صادرات ۳۰ قلم از کالاهای اساسی و پر مصرف در جمهوری آذربایجان ممنوع شد.

“وقار بایراملی” نماینده مجلس ملی در جمهوری آذربایجان در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما گفت: عمده دلایل گرانی وقوع جنگ روسیه و اوکراین است برای تامین امنیت غذایی و جلوگیری از کمبود احتمالی کالا چاره ای جز تنظیم محدودیت های جدید برای صادرات برخی از کالاهای اساسی نیست.

وزارت اقتصاد جمهوری آذربایجان از اجرای طرح جامع نظارت بر قیمت محصولات مصرفی مردم خبر داد و اعلام کرد, موجودی کالاها برای جلوگیری از کمبودهای احتمالی مدام در رصد ماموران نظارت است.

جمهوری آذربایجان حدود ۳۵-۳۰ درصد گندم مورد نیاز خود را تولید و نزدیک به ۷۰ درصد مورد نیاز کشور را از طریق واردات, بخصوص از روسیه تامین میکند.

در اولین روزهای سال جدید میلادی دولت, قیمت نان را به مقدار ۳۰ درصد به دلیل تاثیرات منفی کرونا بر اقتصاد جهانی و افزایش تقاضا گران کرد.

سال گذشته میلادی جمهوری آذربایجان حدود یک میلین تن گندم از روسیه خریداری کرده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=62416

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});