• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی:

معرفی ادبیات و فرهنگ فولکلور آذربایجان باید به صورت مستمر ادامه یابد

  • کد خبر : 62760
  • 27 اردیبهشت 1401 - 18:00
معرفی ادبیات و فرهنگ فولکلور آذربایجان باید به صورت مستمر ادامه یابد
یاز اکو - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: معرفی ادبیات و فرهنگ فولکلور و پیشنه‌ غنی فرهنگی آذربایجان آغاز شده و باید به صورت مستمر و در چارچوبی شایسته ادامه یابد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، سیدقاسم ناظمی دوشنبه شب در آیین «داستان گئجه‌لری» ( شبهای داستان ) افزود: این برنامه حرکتی ارزشمند در راستای معرفی ادبیات غنی و قدرتمند ایرانی و این منطقه است.

وی اظهار داشت: با تاملی در ادبیات داستانی غرب و شرق، این تمایز محسوس و مشهود است که به رغم سختی نگارش داستان به صورت منظوم، این اتفاق در ادبیات فارسی و ترکی ما روی داده و اکثر داستان ها مانند شاهنامه و یا بخش اعظمی از ادبیات و داستان های «عاشیقی» به شیوه منظوم نگارش شده‌ است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: این ادبیات ارزشمند و گران سنگ که سینه به سینه منتقل شده و به ما رسیده نیازمند توجه بیشتر و پاسداشت است و برگزاری چنین برنامه‌هایی می‌تواند در معرفی این ادبیات غنی به نسل جوان موثر باشد.

ناظمی، ادامه داد: اگر ملتی به ادبیات و فرهنگ غنی خود آن طور که شاید و باید توجه نکند به مرور زمان این فرهنگ و ادبیات دچار آسیب شده و از گزند حوادث در امان نخواهد ماند.

وی با بیان اینکه برگزاری برنامه داستان گئجه‌لری حرکتی ادبیات پژوهانه است، یادآوری کرد: استمرار این نوع برنامه‌ها برای معرفی ادبیات غنی و قدرتمند ایران و منطقه ضروری است.

به گزارش ایرنا، آیین «داستان گئجه‌ لری» با عنوان «کوراوغلی داستانی» با اجرای گروه عاشیقی «ائل سون» و با حضور علاقمندان و هنرمندان هنر عاشیقی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و انجمن فرهنگی هنری عاشیقلار آذربایجان‌شرقی در مجموعه فرهنگی هنری تربیت تبریز برگزار ‌شد.

عاشیق آیت قنبری، عاشیق اصغر راشدی و عاشیق سخاوت زارعی راویان این اجرا بودند و یوسف محرمیان و سجاد ایمانی با بالابان و احد داننده و محمدرضا قنبری با قاوال به هنرنمایی پرداختند.

تکنوازی این اجرا را آیدین مهدی‌پور و اجرای برنامه را عاشیق محمدعبادی بر عهده داشت.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=62760

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});