• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

دیدار رهبران ارمنستان و آذربایجان برای گفتگو درباره پیمان صلح قره باغ

  • کد خبر : 63692
  • 03 خرداد 1401 - 10:30
دیدار رهبران ارمنستان و آذربایجان برای گفتگو درباره پیمان صلح قره باغ
 یاز اکو_رئیس شوراری اروپا گفت:رهبران آذربایجان و ارمنستان در نشست روز یکشنبه در بروکسل برای "پیشبرد گفتگوها" در مورد پیمان صلح برای منطقه قره باغ توافق کردند.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دیلی صباح چارلز میشل، رئیس شورای اروپا، پیش از برگزاری نشست سه جانبه با محور قره باغ با الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، گفتگوهای دوجانبه داشت.

میشل در بیانیه‌ای پس از این دیدار گفت: «رهبران توافق کردند تا گفتگوها را در مورد پیمان صلح وسرنوشت حاکم بر روابط بین‌دولتی بین ارمنستان و آذربایجان ادامه دهند‌.

وی گفت:کمیسیون تعیین حدود مرزها و امنیت مرزها در «روزهای آینده» کار خود را آغاز خواهد کرد.

علی اف و پاشینیان همچنین بر لزوم ادامه رفع انسداد خطوط حمل و نقل بین دو کشور توافق کردند.

در هفته‌های اخیر تظاهرات‌هایی در ایروان پایتخت ارمنستان در اعتراض به مدیریت مناقشه پاشینیان برپا شده چراکه وی ماه گذشته مذاکرات صلح با علی اف را آغاز کرد.

پاشینیان که در حال حاضر با فشار برای استعفا مواجه است – در مورد “آماده سازی برای روند مذاکرات عادی سازی روابط بین دو کشور، مسائل انسانی و همچنین حل و فصل مناقشه قره باغ کوهستانی” صحبت کرد.

دفتر علی اف اعلام کرد: رئیس جمهور آذربایجان ابراز امیدواری کرده است، روند تهیه پیش نویس توافقنامه صلح بین دو کشور تسریع شود.

در این بیانیه آمده است: «علی اف با اشاره به اینکه آذربایجان پنج اصل بر اساس قوانین بین‌المللی را برای عادی‌سازی روابط بین ارمنستان و آذربایجان و امضای توافقنامه صلح ارائه کرده است، تأکید کرد : این اصول نقش کلیدی در پیش‌نویس توافقنامه صلح ایفا کرده است.»

در ادامه این بیانیه آمده است، علی اف همچنین بر اهمیت روشن شدن مشکل مین های زمینی در مناطق آزاد شده و سرنوشت حدود ۴۰۰۰ مفقود شده در جنگ اول قره باغ تاکید کرد.

میشل گفت :دیدار بعدی بین علی اف و پاشینیان که توسط اتحادیه اروپا ترتیب داده شده است، برای ژوئیه یا اوت تعیین شد.

نشست سه جانبه در شوش

این در حالی است که هفتمین نشست سه جانبه کمیته های روابط خارجی پارلمان های ترکیه، آذربایجان و گرجستان روز یکشنبه در استان آزاد شده شوشا آذربایجان برگزار شد.

احتمال می رود یک معاهده صلح بین باکو و ایروان به زودی امضا شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=63692

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});