• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5

افزایش تمایلات صعودی در بازارها

  • کد خبر : 64337
  • 07 خرداد 1401 - 17:30
افزایش تمایلات صعودی در بازارها
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند.

یازاکو؛ جعفر ساعی‌نیا – یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ قیمت روز ارز در صرافی ملی ایران

در آخرین روز کاری هفته گذشته، در صرافی ملی هر دلار آمریکا به مبلغ ۲۵ هزار و ۸۹۳ تومان و هر اسکناس یورو به قیمت ۲۸ هزار و ۱۱۳ تومان به فروش می‌رسید.
به گفته کارشناسان قیمت دلار تا پایان سال صعودی است و سقف‌های جدیدی را ممکن است ببیند.

بازار سهام/ اصلاح ۱/۹ درصدی بورس در هفته گذشته

دادوستدهای اولین هفته معاملاتی بازار سهام با خارج شدن پول حقیقی‌ها و ثبت خالص خریدی منفی به اتمام رسید. بورس تهران هفته اخیر با روند نسبتاً متعادلی افت آرامی را تجربه و تنها دو روز مثبت را تجربه کرد. بر این اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌ای هفته گذشته عملکرد منفی ۱/۹ درصدی را ثبت کرد و در سطح یک‌میلیون و ۵۶۴ هزار واحد به کار خود پایان داد. با این حال برخی از کارشناسان بازار سهام بر این باور هستند که این افت در روند کلی تاثیر چندانی ندارد و تنها یک اصلاح موقت از صعودهای گذشته است. علاوه بر این خاطرنشان کردند که با قرار گرفتن دلار بر مدار صعودی احتمال افزایش تعداد روزهای سبز در بورس بیشتر می‌شود. بنابراین معتقدند که این بازار در هفته بعد روند نسبتاً متعادلی را دنبال خواهد کرد. به طوری که اذعان دارند سطح ۱/۶ میلیون واحدی دور از دسترس نیست.

بازار سکه/تقویت انتظارات تورمی سکه

بازار طلا و سکه همزمان با تغییرات نرخ دلار در بازار آزاد طی معاملات هفته اخیر نوسانات صعودی را دنبال کرد. اما طولانی شدن روند مذاکرات و عدم‌انتشار اخبار امیدبخش باعث شد تا تمایلات صعودی در بازار ارز تقویت شود و روی افزایش قیمت سکه امامی نیز تأثیر‌‌گذار باشد. علاوه بر این افت‌وخیزهای طلا در بازار جهانی باعث تقویت این احساسات صعودی و افزایش ارزش ذاتی سکه یاد شده شد. به طوری که سکه امامی با رشد قیمتی نزدیک به ۵۰۰ هزار تومان جایگاه خود را در بالای نیمه ۱۴ میلیون تومان تثبیت کرد. بر این اساس فلز گرانبهای داخلی توانست عملکرد مثبت هفتگی ۳/۴۲ درصد را به ثبت برساند. به عقیده برخی از کارشناسان این بازار با انتشار اخباری مبنی بر عدم‌پیشروی مجدد و مانع‌تراشی آمریکا برای رسیدن به توافق، احتمال افزایش احساسات صعودی و رشد تقاضا تقویت می‌شود و هفته‌ای نسبتاً صعودی انتظار می‌رود.

بازار طلای جهانی/ بازار طلای جهانی در مدار صعودی

شاخص دلار که به طور معمول نسبت به طلا حرکات معکوسی دارد، روز جمعه کاهشی بود. طلا در بازار جهانی روز جمعه پس از عقب‌نشینی شاخص دلار از بالاترین سطح ۲۰ ساله اخیر، برای دومین بار در مسیر ثبت بازدهی مثبت در کارنامه هفتگی قرار گرفت. علاوه بر این بازدهی خزانه‌داری ایالات متحده نیز کاهشی بوده و همین امر اوراق ۱۰ ساله آمریکا را به پایین‌ترین حد خود در ۶ هفته اخیر رسانده است. با وجود اینکه داده‌ها و اعلامیه‌های شرکت‌ها به رشد اقتصادی کندتر اشاره می‌کنند، ترس از تورم همچنان از بین نرفته و در بین سرمایه‌گذاران طلا شناور است. به این ترتیب این فلز گرانبها روز گذشته توانست با رشد حدود ۶ دلار به قیمت ۱۸۵۶ دلار و ۷۴ سنت مورد معامله قرار گیرد. بر این اساس به عقیده تحلیلگران این حوزه با توجه به شرایط ایجاد شده انتظار می‌رود بهای طلا رشدهای موقتی را تجربه کند.

بازار اوراق مسکن/ بازار مسکن در رکود

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، هفته گذشته را پرنوسان پشت سر گذاشت. به طوری که اوراق بانکی اسفند ۹۹ هفته اخیر را نزولی سپری کرد. بر این اساس تسه ۹۹۱۲ جایگاه خود را از سطح ۱۲۸ هزار تومان تا قیمت ۱۱۶ هزار و ۸۰۷ تومان کاهش داد. به این ترتیب تسه مذکور عملکرد منفی ۱۳/۲۴ درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. با توجه به روند نرخ تورم و شرایط اقتصادی و غیر‌اقتصادی موثر بر بازار مسکن و رشدهای چند ساله اخیر، افزایش قیمت ملک، خرید خانه را برای برخی از اقشار جامعه به یک رویا تبدیل کرده است. بنابراین برخی از کارشناسان بازار مسکن بر این باور هستند در صورتی که انبوهی از مسکن هم وارد بازار شود، تا زمانی که تقاضا و توان خرید وجود نداشته باشد یا به اندازه کافی نباشد، در نهایت شاهد افزایش تعداد خانه‌های خالی خواهیم بود و حتی مسکن نهضت ملی بلااستفاده خواهد ماند.

بازار نفت/ نفت متلاطم و صعودی

پس از چند روز مبادلات متلاطم، قیمت شاخص‌های نفتی آرام‌آرام در حال نزدیک شدن به بالاترین رقم در دو ماه اخیر است. این وضعیت به دلیل نشانه‌هایی از کمبود عرضه در آستانه فصل رانندگی تابستانی آمریکا در حال وقوع است. علاوه بر این سیال سیاه در مسیر بزرگ‌ترین جهش هفتگی خود در یک‌ماه‌ونیم گذشته قرار دارد که با حمایت از دورنمای ممنوعیت نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا و فصل رانندگی تابستانی آینده در ایالات متحده حمایت می‌شود. اما این رشد قیمت‌ها به دلیلی برخی نگرانی‌ها چندان دوامی نداشت. بنابراین بهای نفت برنت روز جمعه در سطح ۱۱۷ دلار و ۳۶ سنت برای هر بشکه قرار گرفت.
همچنین نفت WTI به قیمت ۱۱۳ دلار و ۷۴ سنت معامله شد. در این میان نیز برخی از کارشناسان بر این باور هستند که بر اساس پیش‌بینی‌ها، انتظار می‌رود که طی هفته آینده در روز یادبود ایالات‌متحده بیشترین میزان تردد جاده‌ای را در دو سال گذشته داشته باشد و باعث شود تقاضای سوخت بیش از گذشته افزایش یابد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=64337

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});