• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
3

آمریکا با صادرات نفت ایران بدون توافق هسته‌ای موافقت می‌کند؟

  • کد خبر : 65613
  • 17 خرداد 1401 - 11:00
آمریکا با صادرات نفت ایران بدون توافق هسته‌ای موافقت می‌کند؟
یاز اکو - به گفته شرکت ویتول، بزرگترین تاجر نفت جهان، ممکن است جو بایدن به منظور کنترل بازار بدون شکل‌گیری توافق برجام مجوز صادرات نفت ایران را بدهد. چرا بایدن نگران قیمت نفت است؟

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، بزرگترین تاجر مستقل نفت یعنی شرکت چند ملیتی ویتول (Vitol)می‌گوید ایالات متحده آمریکا ممکن است بدون توافق هسته‌ای برجام نیز مجوز صادرات نفت ایران را بدهد.

طبق گزارش بلومبرگ، تاجران نفت هر روز نسبت به شکل‌گیری توافق بین ایران و قدرت‌های جهان ناامیدتر می‌شوند. اما با این حال ممکن است جو بایدن تصمیم بگیرد برای پایین آوردن قیمت‌های بی‌سابقه بنزین در آستانه انتخابات میان دوره‌ای در ماه نوامبر مهم‌تر از اعمال تحریم‌های سخت‌گیرانه بر ایران از جمله توقیف نفتکش‌های ایرانی است.

اگر پاییز امسال یعنی در زمان انتخابات میان دوره‌ای آمریکا مساله کاهش قیمت‌های بنزین به اولویت تبدیل شود احتمال وقوع این اتفاق بسیار زیاد است. ماه گذشته آمریکا یک کشتی حامل نفت ایران را در یونان توقیف کرد اما به نظر می‌رسد واشنگتن فعلا از توقیف بیشتر این کشتی‌ها دست بکشد.

ایران چقدر نفت صادر می‌کند؟

ایران امسال صادرات نفت را افزایش داد و قسمت عمده آن را به چین فروخت. ، قرارداد هسته‌ای جدید منجر به عرضه ۵۰۰,۰۰۰ تا ۱ میلیون بشکه نفت در روز به بازارهای بین‌المللی می‌شود که برای کاهش قیمت‌ها کافی است به نقل از این خبرگزاری،. ایران همچنین حدود ۱۰۰ میلیون بشکه ذخایر نفت دارد که می‌توان آن را به سرعت فروخت.

قیمت نفت خام در سال جاری بیش از ۵۰ درصد افزایش یافت و به بشکه‌ای ۱۲۰ دلار رسید. که بیشتر به دلیل حمله روسیه به اوکراین بود. با وجود این که بسیاری از جمهوری‌خواهان و برخی از دموکرات‌ها با لغو تحریم‌های ایران مخالف‌اند, جو بایدن برای کاهش قیمت بنزین که اکنون ۴٫۸ دلار است تحت فشار زیادی است.

شرکت ویتول، که در سال گذشته میلادی ۷٫۶ میلیون بشکه در روز نفت معامله می‌کرد، در مورد جهت‌گیری قیمت‌های نفت اتفاق نظر کمی وجود دارد. با وجود کمبود ذخایر نفت , اما واشنگتن با آزادسازی ذخایر استراتژیک، به تعادل بازار کمک می‌کند.

به نظر می‌رسد افزایش تولید نفت که در جلسه روز پنج شنبه اوپک پلاس در خصوص آن تصمیم‌گیری شد تاثیر زیادی بر بازار نداشته باشد. دلیل این مساله این است که اعضای اوپک به راحتی نمی‌توانند تولید خود را افزایش دهند و تحریم‌های روسیه نیز منابع نفت این کشور را از بازار جهانی حذف می‌کند.

احتمالا ماه آینده آمریکا به دو شرکت اروپایی اجازه می‌دهد تا نفت را از ونزوئلا به اروپا وارد کنند. با این حال واردات نفت از ونروئلا چندان زیاد نیست و تاثیر بسیار کمی بر قیمت‌های جهانی دارد. البته نفت این کشور در صورتی که تنها برای صادرات به اروپا مجوز دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=65613

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});