• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
2
گفتگوی یاز اکو با یک کارگردان تئاتر

تئاتر تبریز در مسیر بهبود و شکوفایی است

  • کد خبر : 66059
  • 21 خرداد 1401 - 10:45
تئاتر تبریز در مسیر بهبود و شکوفایی است
یاز اکو - اجراهای اخیر در تبریز نشان می‌دهند که تئاتر این شهر به واسطه آموزش‌های آکادمیک و ترکیب آن با تجربیات عملی اهالی‌اش روند تغییر و بهبود پیش گرفته و همین امر مخاطب تئاتر را نیز به خود جذب کرده است.

یاز اکو؛ پری اشتری – نمایش اولئانا یکی از نمایش‌هایی بود که اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۱ در تئاتر شهر تبریز اجرا شد.‌ اکبر زارع کارگردان این نمایش که پیش از این با فیلم کوتاه “تابوت” در جشنواره فیلم فجر حضور داشت، به عنوان اولین تجربه اجرای عمومی با اولئانا میزبان مخاطبان تبریز بود.

اکبر زارع در خصوص انتخاب میان سینما و تئاتر به خبرنگار یازاکو می‌گوید: “تحصیلات و تجربه‌ام بیشتر در زمینه تئاتر بوده و خودم را بیشتر تئاتری می‌دانم. می‌شود تأثیر آن را در فیلم تابوت که حس و حالی نمایشی دارد به چشم دید. و جالب تر برای خودم این که اولئانا نیز به رغم تئاتر بودنش، رنگ و بویی سینمایی دارد. و این نشان دهنده تأثیر متقابل سینما و تئاتر بر هم در جهان آمیخته من است. با این وجود گرایشم بیشتر به سمت فیلمسازی است. و قصد دارم بیشتر در آن حوزه فعالیت کنم. در کنار تئاتر چند سالی ست به نگارش و آموزش فیلمنامه و مطالعه در این حوزه مشغول هستم و در حقیقت نوشتن اصلی‌ترین علاقه‌ی من است و بیشتر وقتم را صرف مطالعه در این زمینه یعنی نگارش فیلمنامه و نمایشنامه می‌کنم. وقتی می‌نویسم حالم خوب است.

وی درباره علت انتخاب متن اولئانا، نوشته‌ی دیوید ممت نیز می‌گوید: “در انتخاب متن بیشتر به فرم و شاخصه‌های دراماتیک نمایشنامه اهمیت می‌دهم تا محتوایی که بیان می‌کند. در اولئانا هم چیزی که مرا مجذوب خودش کرد پیرنگ آن بود نه داستان.

اما این کارگردان جوان نیز سهم خود را از مشکلات مربوط به حوزه تئاتر برده است و در این باره می‌گوید: “مشکلات که همیشه متنوع و فراوان بوده و هست از مسائل اقتصادی تا محدودیت زمان و مکان اجرا و … که نمی خواهم به آن ها حتی اشاره کنم.”

زارع می‌افزاید: “انتخاب متن از سوی کارگردان برایم همیشه در اولویت‌ ارزش‌گذاری بوده و از این منظر نمایش های شک به کارگردانی علی پوریان و بالاخره این زندگی مال کیه به کارگردانی فرید ادهمی که سال قبل در تبریز اجرا شدند مرا بیشتر از دیگر کارها درگیر کرد.”

اجراهای اخیر در تبریز نشان می‌دهند که تئاتر این شهر به واسطه آموزش‌های آکادمیک و ترکیب آن با تجربیات عملی اهالی‌اش روند تغییر و بهبود پیش گرفته و همین امر مخاطب تئاتر را نیز به خود جذب کرده است. استقبال چشمگیر مخاطبان غیر تئاتری و صرفا علاقه‌مند به این هنر، به ویژه در سال جدید نشان می‌دهد که تئاتر تبریز توانسته جایگاه خود را تا حدودی بیابد و تعریف نادرست عموم افراد جامعه را از تئاتر، اصلاح کند. به علاوه این استقبال و این حجم از فعالیت تئاتری‌ها پیامی برای مسئولان مربوط نیز دارد که هر چه سریع‌تر در راستای حل مشکلات سخت‌افزاری این حوزه قدم بردارند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=66059

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});