• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

برنامه‌ریزی‌های قبل از بحران باعث امدادرسانی سریع‌تر می‌شود/کمبود امکانات امدادی در آذربایجان‌غربی

  • کد خبر : 66351
  • 23 خرداد 1401 - 13:15
برنامه‌ریزی‌های قبل از بحران باعث امدادرسانی سریع‌تر می‌شود/کمبود امکانات امدادی در آذربایجان‌غربی
یاز اکو - سالانه حوادث ناگهانی و برنامه ریزی نشده، خسارات جبران ناپذیری را به بار می آورد و در این مواقع مدیریت بحران اهمیت زیادی دارد برنامه‌ریزی‌های قبل از بحران باعث کاهش تلفات و امدادرسانی سریع‌تر می‌شود و تعیین تعداد و مکان مراکز تولید و نقاط خدمت‌رسانی باعث تسهیل کارگروه‌های امدادی و استفاده حداکثری از فضا و امکانات می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری فارس رقیه وکیلی؛ این روزها بسیاری از انسان‌ها در اثر وقوع حوادث گوناگون طبیعی مانند سیل، زلزله و توفان و حوادث غیر مترقبه جان و مال خود را از دست می‌دهند که این مهم باعث صدمات جبران ناپذیری برای بازماندگان و خانواده افراد به بار می‌آورد در این راستا برنامه‌ریزی‌های قبل از بحران باعث کاهش تلفات و امدادرسانی سریع‌تر می‌شود می‌توان بیان کرد تعیین تعداد و مکان مراکز تولید و نقاط خدمت‌رسانی باعث تسهیل کارگروه‌های امدادی و استفاده حداکثری از فضا و امکانات می‌شود.

دستگاه‌های امدادرسان از جمله جمعیت هلال احمر، اورژانس و نهادهای دیگر بارها پس از وقوع بحران‌های مختلف در کشور وارد عمل می‌شوند و با وجود تلاش‌های گسترده در برخی مواقع عملکرد این دستگاه‌ها به دلایل مختلف مورد نقد قرار می‌گیرد، عدم حضور به موقع دستگاه‌های امدادی، نبود تجهیزات کافی برای امدادرسانی از آن دست مواردی است که مدیریت بحران را دچار چالش کرده و برای رفع این چالش بزرگ و البته با اهمیت تاکنون راهکاری ارایه نشده است.

هرچند که پس از وقوع بحران در کشور همه دستگاه‌ها از جمله استانداری، شهرداری، هلال احمر، اورژانس و حتی نیروهای نظامی و انتظامی این موضوع را وظیفه خود دانستند که برای امدادرسانی به حادثه دیدگان و جلوگیری از افزایش تلفات وارد عمل شوند، اما بارها مشاهده شده که در امدادرسانی‌ها نقاط ضعفی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن نبود امکانات و تجهیزات کافی دستگاه‌های امدادی و البته هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف در اکثر استان‌های کشور است.

استان‌ آذربایجان‌غربی با توجه به وضعیت کوهستانی مستعد حوادث گوناگون بوده و جاده‌های حادثه‌خیزی دارد و با توجه به میزان حوادث طبیعی رخ داده نیاز به امکانات و ماشین آلات امدادی زیادی است اما متاسفانه متناسب با وضعیت استان امکانات متناسبی به آن تعلق نگرفته و می‌بایست برای جبران عقب ماندگی‌های گذشته بیش از سهمیه هر ساله نسبت به تجهیز ناوگان امدادی اقدام شود.

یادآور می‌شود شناسایی امکانات، اعتبارات و تجهیزات همه دستگاه‌های شهرستان برای رسیدگی بهتر در مواقع بحرانی ضروری است و دستگاه‌های اجرایی باید به وظایف خود در زمان بحران آشنا و در زمان بحران تعاملات بین دستگاهی باید بیشتر شود.

برای درجریان قرار گرفتن امکانات امدادی استان آذربایجان‌غربی مصاحبه‌ای با مسوولان مربوطه انجام داده‌ایم که در ادامه با هم می‌خوانیم.

کمبود نیرو و آمبولانس در اورژانس آذربایجان‌غربی

باقر بهرامی رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌غربی در خصوص امکانات اورژانس استان گفت: در حال حاضر مشکلی از بابت ارائه خدمات اورژانسی در استان وجود ندارد و تعداد ۱۰۹پایگاه فعال جاده‌ای، یک پایگاه هوایی و ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس مجهز به تمام تجهیزات در سطح استان وجود دارد.

وی ادامه داد: نیروهای امدادی به صورت طرحی در پایگاه‌ها فعال هستند اما باتوجه به استاندارد و شاخص کشوری با کمبود نیرو در اورژانس استان مواجه هستیم .

بهرامی عنوان کرد: در استان آذربایجان‌غربی یک پایگاه هوایی فعال بوده و در مواقع مورد نیاز می‌توانیم از ۲ بالگرد استفاده کنیم .

رئیس مرکز مدیریت حوادث فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: تعداد ۵۰ دستگاه آمبولانس در سطح استان فعال است که در این خصوص نیز با کمبود مواجه هستیم .

بهرامی با اشاره برنامه‌های در پیش رو عنوان کرد: در نظر داریم تا پایان سال ۲ پایگاه اورژانس اضافه شود و با توجه به رایزنی‌های انجام شده برای تامین نیرو اقدام به جذب نیرو از افراد واجد شرایط خواهیم کرد.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: ۴۷ درصد نیروهای امدادرسان کاردان فوریت‌های پزشکی، ۴۳ درصد کارشناس پرستاری و هوشبری، ۶.۳ درصد نیروها دیپلم هستند که دوره تکنسین را گذرانده‌اند و ۱.۱ درصد کارشناس ارشد و یک درصد نیروها دارای مدرک دکتری هستند.

ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهر ارومیه با کمبود تجهیزات مواجه است

ابراهیم شادقوشچی رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری ارومیه در خصوص امکانات آتش‌نشانی گفت: در حال حاضر ۱۱ ایستگاه آتش‌نشانی در سطح شهر فعالیت می‌کند و با توجه به گران‌قیمت بودن تجهیزات با کمبود مواجه هستیم و نیاز به نوسازی و تامین تجهیزات داریم.

شاد قوشچی افزود: برای ۸۵۰ هزار شهروند ارومیه باید ۱۶ ایستگاه وجود داشته باشد در حالی که این تعداد در شهر ۱۱ ایستگاه است.

وی گفت: به ازای هر ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در شهر باید یک آتش‌نشان باشد در حالی که تعداد آتش نشانان سطح شهر ۲۴۰ آتش نشان است و برای هر ۱۷ هزار نفر باید یک خودرو آتش‌نشانی باشد که این تعداد در سطح شهر ۲۱ خودرو با میانگین عمر ۲۰ سال است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری ارومیه تصریح کرد: طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده و تامین بودجه از سوی شهرداری مرکزی تا پایان سال در نظر داریم ۲ ایستگاه آتش‌نشانی ایجاد و ۲ دستگاه آتش‌نشانی خریداری و تعداد نیرو از سازمان‌های دیگر به آتش‌نشانی انتقال داده شود.

شادقوشچی خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ مشکلی در ارائه خدمات آتش‌نشانی وجود نداشته و در کمترین زمان ممکن در محل وقوع حادثه حاضر شده و در صورت تامین تجهیزات و بهبود اوضاع خدمات بهتر و بیشتری ارائه خواهند داد.

آذربایجان‌غربی فاقد بالگرد امدادی هوایی ثابت است

امیرجعفرزاده با بیان اینکه هلال احمر کار پشتیبانی انجام می‌دهد و امدادگران در همه صحنه‌ها وجود دارد، اظهار داشت: پایگاه امداد جاده‌ای پشتیبان اورژانس است و ١٧ پایگاه ثابت داریم و ٣ مورد هم توسط مجری راه و شهرسازی در حال ساخت است.

وی با تاکید بر اینکه امکان اجرای وظایفی که در قانون جدید مدیریت بحران بر عهده جمعیت هلال احمر است که از طریق خانه‌های هلال با هزینه کمتر و بازدهی بالاتر قابل اجراست، گفت: سوانح چند سال اخیر از جهت گستردگی حوزه جغرافیایی نشان داد که بدون مشارکت جوامع محلی، اجرای مأموریت‌ها برای جمعیت هلال احمر با سختی همراه است، از این‌رو «خانه‌های هلال» ایده ارزشمندی برای تسهیل در خدمت رسانی به مردم و تقویت تاب آوری و پایداری جوامع محلی است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان‌غربی عنوان کرد: فقط در پنج استان کشور بالگرد هوایی مستقر است و آذربایجان‌غربی با آذربایجان‌شرقی به صورت مشارکتی ١۵روز در ماه به همدیگر در زمینه استفاده از بالگرد هلال احمر کمک می‌کنند و در سفر ریاست جمهوری ۲ بالگرد هیئت دولت را همراهی می‌کرد و نیروی جمعیت هلال احمر آذربایجان‌غربی کم است و کار امدادگری و فعالیت در مراکز مختلف توسط داوطلبین انجام می‌شود.

جعفرزاده در ادامه از کمبود نیرو در جمعیت هلال احمر آذربایجان‌غربی هم انتقاد و اضافه کرد: کار امدادگری و فعالیت در مراکز مختلف توسط داوطلبین انجام می‌گیرد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر آذربایجان‌غربی با تاکید بر اینکه تمام پایگاه‌های امدادی مجهز به آمبولانس هستند، ادامه داد: از روند اجرای پروژه پایگاه امداد نجات جاده‌ای سلماس راضی نیستم، ولی هیچ خدمتی تعطیل نیست و امدادگران مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه با تمام توان در خط مقدم فعالیت هستم و تا زمانی که پروژه‌های نیمه تمام تکمیل نشود طرح جدید کلنگ زنی نخواهد شد، اظهار کرد: کلنگ زنی‌های بی مورد شهرت نمایی است و نباید پایگاه جدیدی بدون اختصاص بودجه و چارچوب تعریف شود.

این مقام مسوول از راه اندازی ٢٣٠ خانه هلال در مناطق آسیب پذیر در سطح استان خبر داد و یادآور شد: این خانه‌های هلال با هدف توسعه و تقویت شبکه دسترسی خدمات داوطلبانه با استفاده از توان مردم از طریق گسترش خانه‌های هلال و آموزش و توانمندسازی مردم منطقه در مواجهه با مخاطرات و بحران‌ها و فعالیت‌های بشردوستانه و فرهنگی ایجاد شده است.

خاطرنشان می‌شود بروز حادثه‌ و بحران در هر سازمانی احتمال دارد اما برای مقابله با بحران‌ها بایستی برنامه‌ریزی مناسبی انجام شود و مهمترین اقدامی که سازمان‌ها می‌توانند انجام دهند پیشگیری از بحران‌ها و ایجاد آمادگی لازم کافی در برابر بحران‌ها است تا بتوانند در هنگام بروز حوادث غیرمترقبه، بهترین واکنش را نشان دهند و یکی از مهم‌ترین آنان مدیریت مناسب و دقیق بحران برای کاهش آسیب‌های احتمالی است.

طبق روزهای اخیر شاهد اتفاقات غیرمترقبه در سراسر کشور و استان خود و خدمات نیروهای امدادرسان بوده‌ایم اما بایستی عنوان کرد کمبود تجهیزات نبود برنامه مناسب شاید شرایط امدادرسانی را دچار چالش و مشکل کرده است در این راستا بایستی برنامه‌ریزی مناسبی برای جبران عقب‌ماندگی‌ها و مشکلات انجام شود، باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشیم که نحوه مقابله با حوادث اثرات بسیار مهمی در ابعاد فرهنگی، اقتصادی ، سیاسی دارد بررسی تجارب بدست آمده از این حوادث کمک زیادی برای شـیوه‌های مقابله با حوادث و مدیریت خواهد داشت با توجه به اینکه در کشور طی چند سال اخیر شـاهد بلایـای طبیعـی بوده و تجارب بسیار تلخ و مفید را کسب کرده‌ایم، متاسفانه هزینه‌های اختصاص داده شده به مدیریت بحران اندک بوده و کارهای تحقیقاتی وعلمی آنگونه که باید و شایدانجام نشده، شایسته است که در این مورد تحقیقات کاملا علمی و تخصصی انجام شود.

یک امر بسیار مهم دیگر آموزش و فرهنگ‌سازی مناسب در بین مردم عادی است که به نظر می‌آید حلقه مفقودی در بحث مدیریت بحران آموزش کافی به مردم عادی در مواقع بحرانی است که نحوه رفتار مردم در مواقع اولیه بروز حادثه بسیار مهم و قابل اهمیت است چه بسا نوع برخورد افراد موجب کاهش یا افزایش آسیب‌های احتمالی در بروز حادثه خواهد شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=66351

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});