• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

محاصره کالینینگراد، بحران جدید روسیه و اروپا / تهدید مسکو علیه لیتوانی

  • کد خبر : 67468
  • 01 تیر 1401 - 11:30
محاصره کالینینگراد، بحران جدید روسیه و اروپا / تهدید مسکو علیه لیتوانی
یاز اکو - لیتوانی مانع از عبور برخی کالاها از سمت روسیه به کالینینگراد شده است. لیتوانی دلیل این کار را تحریم اتحادیه اروپا اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از عصرایران، “کالینینگراد” نام یکی از مناطق روسیه است که خاک این کشور جدا افتاده و در میان کشورهای اروپای شرقی قرار دارد.

بحران از آن جا آغاز شد که لیتوانی مانع از عبور برخی کالاها از سمت روسیه به کالینینگراد شده است.

به دنبال این اتفاق، وزارت خارجه روسیه با احضار سفیر لیتوانی، به شدت به این اقدام اعتراض و آن را ” رفتار دشمنانه و تجاوزکارانه” توصیف کرد.

مجاصره کالینینگراد، بحران جدید روسیه و اروپا

روسیه از ۵ اسفند گذشته حمله نظامی گسترده ای را علیه اوکراین آغاز کرده و جنگ همچنان ادامه دارد. روسیه برخی شهرهای اوکراین را اشغال کرده است. قبل از این هم پوتین از بازگرداندن سرزمین های سابق سخن گفت.

کالینینگراد از خاک روسیه جداست و در میان دو کشور اروپایی لیتوانی و لهستان محصور است گرچه به دریای بالتیک و دریای آزاد راه دارد. روسیه و کالینینگراد از مسیر زمینی از طریق دو کشور بلاروس و لیتوانی و از راه دریا به صورت مستقیم باهم ارتباط دارند. کالینینگراد با خاک روسیه ۳۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

به دلیل تحریم هوایی اتحادیه اروپا، امکان پرواز هواپیما میان روسیه و کالینینگراد با عبور از کشورهای لهستان و لیتوانی هم وجود ندارد.

“ماریا زاخاروفا” سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: لیتوانی با منع عبور کالا به سمت منطقه کالینینگراد روسیه، از مرزهای رفتار غیردوستانه عبور کرد.
وی افزود: لیتوانی با دشمنی و تجاوزکاری در برابر روسیه رفتار می کند. آنها با دشمنی رفتار می کنند.

او ادامه داد: باید یک چیز مهم را بدانید. وقتی روسیه رفتارهای طرف دیگر را دشمنی صریح می داند در این وضعیت، مجالی برای گفتگو یا بحث درباره یک شیوه برای برون رفت از وضعیت و تظاهر به نبود مشکل وجود ندارد. امیدوارم نمایندگان لیتوانی همچنان بخشی از نگاه حرفه ای را داشته باشند. آنها باید عواقب را درک کنند. با تاسف این رفتار لیتوانی دارای عواقب است.

لیتوانی در مقابل، از این اقدام خود دفاع کرد.

عکس – نمایی از شهر کالینینگراد روسیه

مجاصره کالینینگراد، بحران جدید روسیه و اروپا

وزیر خارجه لیتوانی (گابرییلیوس لاندسبیرگیس) گفته است بعد از مشورت هایی با اتحادیه اروپا، لیتوانی عبور بخشی از کالاهای تحت تحریم را از روسیه به سمت کالینینگراد منع کرد. این منع از یکشنبه گذشته اجرا شد.

وزیر خارجه لیتوانی افزود: موضوع ساده است. لیتوانی مانع از انتقال کالاهایی شده است که تحت تحریم هستند. او همچنین گفت که درباره این موضوع با اتحادیه اروپا نیز گفتگو و مشورت شده است.

اتحادیه اروپا در پی حمله روسیه به اوکراین، تحریم هایی علیه روسیه اعمال کرده است. لیتوانی عضو اتحادیه اروپاست.

سخنگوی ریاست فدراسیون روسیه هم گفت تصمیم لیتوانی برای توقف عبور کالاها از سمت روسیه به سمت منطقه کالینینگراد اتفاق بی سابقه ای است. روسیه این اقدام را غیرقانونی می داند.

راه آهن لیتوانی ترانزیت و حمل و نقل برخی کالاهای تحت تحریم اتحادیه اروپا بین خاک روسیه و منطقه کالینینگراد را ممنوع کرده است.

کالاها معمولا به وسیله راه آهن از روسیه به خاک بلاروس و سپس به لیتوانی و کالینینگراد می رسد. این مدت زمان ۶ ساعت طول می کشد.

با این تهدید روسیه بعید نیست مسکو علیه کشور کوچک لیتوانی دست به اقدام نظامی بزند.

رسانه ها از این اتفاق به عنوان محل جدیدی برای ایجاد بحران میان روسیه با اتحادیه اروپا و ناتو خبر می دهند.

عکس – روسیه بزرگترین کشور جهان از نظر مساحت است. در این نقشه میان مساحت کل روسیه و منطقه کالینینگراد می توان مقایسه کرد.

مجاصره کالینینگراد، بحران جدید روسیه و اروپا

شماری از روزنامه نگاران ملی گرا و تندرو روس پیشنهاد کرده اند ارتش روسیه با عبور از خاک بلاروس، خط مرزی لیتوانی و لهستان (گذرگاه سوالکی) را اشغال کند تا راه زمینی برای رسیدن روسیه به کالینینگراد از خاک بلاروس ایجاد شود.

این اقدام نیازمند موافقت بلاروس است.

در صورتی که روسیه این اقدام را عملی کند سه کشور شرق اروپا یعنی لتونی، استونی و لیتوانی در محاصره زمینی
روسیه قرارخواهند گرفت. روسیه توانایی محاصره دریایی این سه کشور را هم دارد. هر سه کشور از جمهوری های سابق تشکیل دهنده شوروی هستند.

عبور و مرور آزادانه افراد و کالا از شرط های مسکو برای پذیرش عضویت لیتوانی در اتحادیه اروپا بود.

بعد از فروپاشی شوروی، سه جمهوری سوسیالیستی استونی، لتونی و لیتوانی مستقل شدند اما منطقه کالینینگراد همچنان بخشی از روسیه باقی ماند.

رئیس منطقه کالینینگراد روسیه هم گفت راه آهن لیتوانی انتقال نیمی از کالاهایی که میان روسیه و این منطقه، جابجا می شود را منع کرده است. این منع از روز یکشنبه گذشته آغاز شد و شامل مواد ساختمان سازی، سیمان و برخی دیگر از کالاهاست.

او به مردم این منطقه درباره کمبود کالا اطمینان داد اما در عین حال گفت انتقال این کالاها از مسیر دریا نیازمند هزینه نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار است که شامل افزایش کشتی های باری از بندر اوست لوگا در نزدیکی سنت پترزبورگ روسیه به کالینینگراد، توسعه بندر کالینینگراد و هزینه های حمل و نقل دریایی است.

دو کشور لیتوانی و لهستان، عضو اتحادیه اروپا هستند. روسیه و اتحادیه اروپا و این دو کشور توافقنامه هایی درباره عبور و مرور آزاد کالا و افراد میان روسیه و کالینینگراد امضا کرده بودند.

عکس – منطقه کالینگراد روسیه که از خاک روسیه، جدا افتاده است.

مجاصره کالینینگراد، بحران جدید روسیه و اروپا

“اندریه کلیموف” مقام ارشد در پارلمان روسیه هم از اتحادیه اروپا خواست مشکل کالینینگراد را حل کند در غیراین صورت روسیه خود این مشکل را حل خواهد کرد. او گفت اگر اتحادیه اروپا کاری نکند روسیه خود موانع را برمی دارد.

کالینینگراد کجاست؟

کالینینگراد منطقه ای جدا از خاک روسیه در اروپای شرقی است. این منطقه توسط دولت محلی فدرالی اداره می شود.

شهروندان روسیه برای سفر زمینی به کالینینگراد باید از خاک کشورهای اروپایی عبور کنند و این موضوع نیازمند ویزای شنگن است.

معمولا شهروندان منطقه کالیننگراد دارای ویزای شنگن دائمی هستند و به همین دلیل به طور عادی و همیشگی به کشورهای اروپایی سفر می کنند و خیلی از کالاهای مورد نیاز خود را از کشورهای اروپایی تهیه می کنند.

منطقه کالینینگراد به مرکزیت شهری به همین نام در ساحل دریای بالتیک (شمال اروپا) و از سمت خشکی محصور در مرزهای کشورهای لیتوانی و لهستان است.

علاوه بر روسیه، فنلاند، سوئد، لتونی، استونی، آلمان و دانمارک کشورهای ساحلی دریای بالتیک هستند.

کالینیگراد با مرز روسیه ۳۰۰ کیلومتر فاصله دارد. این منطقه ۱۲۰۰ کیلومتر تا مسکو و ۷۵۰ کیلومتر تا برلین پایتخت آلمان فاصله دارد.

عکس – نمایی از شهر کالینینگراد روسیه

مجاصره کالینینگراد، بحران جدید روسیه و اروپا

کالینیگراد تا قبل از جنگ جهانی دوم بخشی از خاک آلمان بود اما بعد از جنگ، به بخشی از شوروی تبدیل شد. کالینیگراد زادگاه کانت فیلسوف معروف آلمانی است.

منطقه کالینینگراد از اهمیت زیادی برای روسیه برخوردار است زیرا هم در اروپای شرقی و ساحل دریای بالتیک قرار دارد و هم میزبان ناوگان بالتیک نیروی دریایی روسیه است. همچنین موشک های اسکندر روسیه که قابلیت حمل کلاهک اتمی را دارند در کالینینگراد مستقر هستند.

این منطقه حدود یک میلیون نفر جمعیت و ۱۵ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد که معادل استان قزوین یا گیلان است.

این شهر و منطقه از سال ۱۹۴۶ به یاد لنین یکی از رهبران انقلاب روسیه و از سران شوروی، به کالینینگراد تغییر نام داد. نام سابق این منطقه، کونیسبورگ بود که در زبان آلمانی به معنی کوه پادشاه است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=67468

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});