• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2

آغاز برداشت ذرت دانه‌دار در ۲۵۰ هکتار از مزارع کشاورزی اهر

  • کد خبر : 72288
  • 06 مرداد 1401 - 14:00
آغاز برداشت ذرت دانه‌دار در ۲۵۰ هکتار از مزارع کشاورزی اهر
یاز اکو - رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان اهر از آغاز برداشت محصول ذرت دانه‌دار(اهر مکه سی) در ۲۵۰ هکتار از مزارع کشاورزی این شهرستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، علی نجفی در حاشیه برگزاری مراسم روز مزرعه و برداشت ذرت اهر گفت: ذرت دانه‌دار از محصولات استراتژی و منحصر به فرد این شهر محسوب می‌شود که با نام اهرمکه سی معروف می‌باشد، این محصول شاخص و بومی به دلیل عطر و طعم ویژه‌ای که دارد از شهرت کشوری برخوردار بوده و در کنار تازه خوری کام هر مسافری را شیرین می‌کند.

وی در ادامه سطح زیر کشت محصول ذرت امسال در شهرستان اهر را برای اولین بار ۲۷۰ هکتار عنوان کرد و افزود: از این میزان سطح کشت ۲۵۰ هکتار دیم و ۲۵ هکتار غرق آبی می‌باشد که با ترویج و تشویق اداره ترویج و آب و خاک توانستیم رقم ذرت دانه‌دار در سطح ۲۵۰ هکتار از مزارع این شهرستان تولید کنیم که این محصولات علاوه بر نیاز به آب کم در کاهش نیروی کار نیز تاثیر داشته و بازدهی و بهره‌وری زیادی دارذ که به این دلیل کشاورزان به تولید این رقم روی آورده‌اند.

نجفی همچنین از افزایش ۷۰۰ درصدی میزان تولید محصول ذرت دانه‌دار در اهر نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: رقم تولید ذرت دانه‌ای (اهر مکه سی) در سال گذشته ۳۰ هکتار بود که امسال با توجه به استقبال کشاورزان تولید این محصول تا ۲۵۰ هکتار یعنی ۷۰۰ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: در سال‌های گذشته که محصول ذرت دانه‌دار به صورت سنتی و غرق آبی تولید می‌شد میزان برداشت محصول در هر هکتار حدود ۲.۵تن بود که امسال با کاشت این محصول به روش آبیاری نوار تیپ علاوه بر کاهش ۹۵ درصدی مصرف آب در هر هکتار، ۱۳۰ تا ۱۵۰ درصد در تولید تناژ محصول افزوده شده و میزان بر داشت محصول در هر هکتار حد شش تا هفت تن رسیده است.

وی در ادامه از کشاورزانی که محصولات خود را به صورت آبیاری یا غرق آبی کشت می‌کنند نیز خواست در سال زراعی آینده حتما از روش آبیاری نوار تیپ استفاده کنند تا در مصرف آب صرفه‌جویی شود.

نجفی در پایان افزود: با توجه به فرا رسیدن ماه محرم و عزاداری حسینی امسال جشنواره برداشت ذرت(اهر مکه سی) به صورت روز مزرعه برگزار شد که امیدواریم بعد از ماه محرم و صفر شاهد برگزاری جشنواره‌های مختلف سیب قره قرمز و ذرت شیرین(سوتی مکه) اهر در یکی از روستاهای این شهرستان با حضور چشمگیر مسئولان و مردم خواهیم بود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=72288

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});