• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
1

اردبیل رتبه سوم کشوری تولید عسل را کسب کرد

  • کد خبر : 74352
  • 20 مرداد 1401 - 16:00
اردبیل رتبه سوم کشوری تولید عسل را کسب کرد
یاز اکو - معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: این استان با تولید سالانه هفت هزار و ۳۴۳ تن عسل رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، نوبخت اژدری روز پنجشنبه با اعلام این خبر افزود: این استان دارای تعداد ۴۶۰ هزار کلنی زنبور عسل با تولید هفت هزار و ۳۴۳ تن عسل رتبه سوم کشوری را در این زمینه دارد.

وی تولید عسل از هر کندوی مدرن را ۱۶ کیلوگرم و از هر کندوی سنتی را حدود ۱۶ تن و با میانگین چهار کیلوگرم ذکر و اظهار کرد: تعداد زنبورداران استان چهار هزار و سه نفر است و در مجموع برای ۶ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال‌زایی مستقیم در زنبورستان‌های استان ایجاد شده است.

صادرات ۳۱۳ تن عسل از اردبیل

اژدری ادامه داد: حدود هزار و ۲۰۰ تن از تولید عسل استان در داخل استان مصرف شده و مابقی به سایر استان‌ها ، کشورهای همجوار و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود. در سال جاری حدود ۳۱۳ تن در ۱۹ محموله صادر شده است.

وی افزود: طی ماه‌های گذشته تولید نسل ششم ملکه اصلاح شده زنبور عسل در جمعیت‌های بسته به تعداد ۹۰ کلنی در ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد ملکه زنبور عسل استان با موفقیت انجام شد. این پروژه‌ها در راستای اصلاح صفات تولیدی ، افزایش تولید عسل ، آرام بودن و کاهش نیش‌زنی صورت گرفته است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در خصوص اقدامات انجام گرفته در خصوص ازدیاد نسل قوچ اصیل مغانه نیز گفت: تولید و توزیع قوچ اصیل اصلاح شده مغانی بین دامداران و عشایر استان به تعداد ۲۰۰ راس از طریق ایستگاه جعفرآباد انجام گرفته و با این روش ضمن حفظ نژاد گوسفند مغانی و گله‌های مردمی اصلاح و از طریق افزایش وزن مناسب بره‌ها و مزایای دیگر بر درآمد دامداران نیز افزوده شده است.

وی صدور انواع مجوز برای واحدهای صنعتی دام و طیور به تعداد ۳۱۷ فقره با ظرفیت کل ۶ میلیون و ۳۵۵ هزار و ۸۸۳ راس شامل ۲۴۶ فقره موافقت اصولی ، ۴۳ فقره پروانه تاسیس و ۲۸ فقره پروانه بهره‌برداری را از دیگر اقدامات این معاونت در ۹ ماه گذشته ذکر کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=74352

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});