• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2

کدام اپلیکیشن‌های ایرانی از گوگل پلی حذف شدند؟

  • کد خبر : 75308
  • 28 مرداد 1401 - 10:30
کدام اپلیکیشن‌های ایرانی از گوگل پلی حذف شدند؟
یاز اکو - پس از روبیکا که به دلیل تخلف و گزارش‌های کاربران اولین اپلیکیشنی بود که از بستر گوگل پلی حذف شد؛ پس از آن اپلیکیشن‌های ایرانی دیگری به دلایل مختلف از جمله تحریم‌ها از روی این پلتفرم حذف شدند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از گوگل پلی بعد از تشدید تحریم‌ها علیه ایران هموراره اتفاق میفتد. به تازگی نیز اپلیکیشن آگهی شیپور از روی این بستر حذف شد و امکان دانلود آن دیگر وجود ندارد.

در چند سال گذشته دو شرکت فناوری اپل و گوگل چندین مرتبه برای قوانین تحریمی آمریکا ارائه خدمات به کاربران ایرانی را متوقف کرده‌اند. چرا که در صورتی که این دو شرکت اپلیکیشن‌های ایرانی حذف نکنند، به علت نقض قوانین جریمه می‌شوند.

کدام اپلیکیشن‌های ایرانی حذف شدند؟

زنجیره حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از گوگل پلی با اپلیکیشن «روبیکا» آغاز شد و سپس به «ذره بین»، «آپارات»، «فیلیمو»، «بلد»، «طاقچه» و در نهایت به «شیپور» رسید که باعث تعجب شرکت‌ها و کاربران شد.

با وجود اینکه به نظر می‌رسد دلیل اصلی حذف اپلیکیشن‌های ایرانی تحریم‌ها هستند؛ اما دلایل دیگری نیز وجود دارد. ظاهر موضوع حذف برنامه‌هایی مانند روبیکا و ذره بین به‌علت ارسال گزارش تخلف توسط کاربران بوده‌است.

سال گذشته بود که اپلیکیشن روبیکا به دلیل نقض قوانین حریم شخصی کاربران، ابتدا از مارکت‌های آنلاین ایرانی حذف شد. پس از آن نیز گوگل پلی اقدام به حذف این اپلیکیشن کرد.

پس حذف روبیکا و پیرو ایجاد صفحات جعلی کاربران در این پلتفرم موجب شد تا موتور جستجوی ذره‌بین نیز ظاهراً به دلایلی مشابه از روی این بستر حذف شود.

این درحالیست که ماجرای برخورد با پلتفرم‌های ایرانی به تخلف آن‌ها ختم نمی‌شود. در چند وقت اخیر گوگل پلی اقدام به حذف برخی از اپلیکیشن‌های ایرانی دیگری نیز کرده است. اپلیکیشن‌هایی مانند فیلیمو، شیپور.

گوگل پلی از چند روز قبل به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌هایی مانند فیلیمو اعلام کرد که به دلیل قوانین تحریم ایران ناچار به حذف این اپلیکیشن از پلی استور است.

۱۰ روز پیش از حذف این برنامه‌ها، گوگل‌ در نامه‌ای این موضوع را به صاحبان این کسب و کارها اعلام می‌کند. معمولا هم به علت بند پنج ماده ۱۶ قوانین توسعه‌‌دهندگان اقدام به حذف اپلیکیشن می‌کند.

ماجرا از این قرار است که محصولاتی که روی گوگل پلی قرار می‌گیرند ممکن است مشمول قوانین صادرات، تحریم و مقررات ایالات متحده و دیگر حوزه‌‌های قضایی باشند. از جمله مقررات صادرات وزارت بازرگانی ایالات متحده، تحریم‌‌های اقتصادی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده. مقررات ITAR (ترافیک بین‌المللی سلاح) وضع شده توسط وزارت امور خارجه ایالات متحده.

تحریم‌ها ادامه‌‌دار خواهد بود

سیاوش علی احمدی، کارشناس حوزه فناوری و آی‌تی در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره این مساله گفت:«به عقیده من روند تحریم اپلیکیشن‌های ایرانی، روند ادامه‌داری خواهد بود. این بازی‌ موش و گربه باعث مشکلاتی برای ما توسعه دهندگان و کسبو کار‌ها می‌شود. چرا که ماده ۱۶ بند پنج قوانین گوگل پلی، مخشصا اپلیکیشن‌های ایرانی را مورد هدف قرار می‌دهد. این ماده مستقیما بهتحریم‌های آمریکا و کشورهایی که مورد تحریم این کشور قرار دارند، اشاره می‌کند. به ویژه اپلیکیشن‌هایی که تعامل مالی با کاربران خود دارند،هدف اصلی آن‌ها هستند

او با بیان اینکه قبلا هم این تحریم‌ها وجود داشته‌است، گفتهمیشه اپلیکیشن‌های ایرانی تحریم و حذف می‌شدند. ولی راه‌هایی وجود داشت کهاین بتوان این تحریم‌ها را دور زد

این کارشناس به راهکارهای دور زدن تحریم‌ها اشاره کرد: «معمولا یکی راه هایی که از قدیم انجام میشد این بود که فردی در کشور دیگریحساب کاربری ثبت کند و از آن طریق مشخص نشود که این ا‌پلیکیشن در ایران استفاده می‌شود، میشد که تحریم‌ها را دور زد. اما پس مدتی باشناسایی IP کاربران، این اپلیکیشن‌ها مسدود میشدند

علی‌احمدی افزود: «اپ استور اپل نیز تمامی اپلیکیشن‌های ایرانی حذف کرد. باز هم اپلیکیشن‌های ایرانی با استفاده از راهکارهایی مانندایجاد میانبر اپلیکیشن، تحریم را دور زده و کاربران آیفون و سیستم عامل IOS  به راحتی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند

این کارشناس در پایان با اشاره به اینکه این روند تحریم ادامه دارد خواهد بود، گفت: «قطعا تحریم‌ها علیه اپلیکیشن‌های ایرانی باقی می‌ماند،چرا که در معادلات بیرونی روند تغییری نکرده است. با این حال، اگر معادلات بیرونی تغییر کند، شاید با گذشت زمان زیادی و گرفتن تضمین‌قطعی، تحریم‌ها برداشته‌شود

به نظر می‌رسد که صاحبان کسب و کارهای نوآور برای حضور در پلتفرم‌های بین‌المللی باید همواره به دنبال راهکارهایی برای دور زدن تحریم‌ها باشند. چرا که گوگل پلی و اپ استور از قوانین ایالات‌متحده پیروی می‌کنند و تحریم‌ها همواره بر فعالیت اپلیکیشن‌های ایرانی تاثیرگذار است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=75308

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});