• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
2

لطمه ضعیف شدن یورو بر صادرکنندگان ترکیه

  • کد خبر : 76621
  • 06 شهریور 1401 - 11:30
لطمه ضعیف شدن یورو بر صادرکنندگان ترکیه
یاز اکو_با کاهش ارزش یورو در برابر دلار آمریکا، برخی از صنایع صادرکننده در ترکیه متحمل خسارات بیشتری می‌شوند، زیرا برای واردات به دلار پرداخت می‌کنند اما درآمدهای صادراتی را بیشتر به یورو جمع‌آوری می‌کنند.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از حریت در این هفته، یورو به زیر برابری دلار سقوط کرد و به پایین ترین سطح خود در ۲۰ سال اخیر رسید.

بخش نساجی ترکیه که درآمد صادراتی آن در سال گذشته بالغ بر ۲۱٫۵ میلیارد دلار بوده است، هزینه واردات پنبه خود را با دلار آمریکا پرداخت می کند، اما حدود ۷۰ درصد از صادرات این صنعت به اروپا می رود. بخش دیگری که تحت تأثیر برابری یورو-دلار قرار گرفته، بخش شیلات است که بیشتر محصولات خود را به قاره می فروشد.

بوراک سرتباش، رئیس انجمن صادرکنندگان پوشاک اژه گفت : بخش نساجی قبلاً برای دسترسی به منابع مالی با مشکلاتی روبرو بود و اکنون علاوه بر آن تضعیف یورو درآمد شرکت های این صنعت را کاهش می دهد.

نهاده های مورد استفاده در این بخش به دلار پرداخت می شود، اما درآمدهای صادراتی به یورو پرداخت می شود.

قیمت محصولات صادراتی نیز به دلیل انتظارات مربوط به رکود جهانی کاهش یافته است.

وی گفت: صادرات بخش پوشاک و پوشاک آماده ترکیه به صورت یورو با ۳ درصد افزایش از ۱۱۸ میلیون یورو به ۱۲۲ میلیون یورو در تیرماه رسید، اما از نظر دلاری با کاهش ۱۱ درصدی از ۱۴۰ میلیون دلار به ۱۲۵ میلیون دلار رسیده است.

احتمالاً این روند در ماه‌های آینده ادامه خواهد داشت

وی افزود: برخی از کشورهای اروپایی با پرداخت دلاری کالاها را از آسیا وارد می‌کنند و در بحبوحه تضعیف ارزش یورو در برابر دلار، برخی از واردکنندگان اروپایی ممکن است به ترکیه روی بیاورند. اگر این اتفاق بیفتد، می تواند بخشی از ضررها را جبران کند.

وضعیت در بخش آبزی پروری نیز متفاوت نیست. درآمدهای صادراتی این بخش بر حسب یورو ۳۳٫۵ درصد افزایش یافت، اما از نظر دلار این افزایش تنها ۲۰ درصد بود.

بدری گیریت از انجمن صادرکنندگان شیلات و فرآورده های دامی دریای اژه گفت: شرکت های فعال در این صنعت بیشتر ورودی ها را به دلار پرداخت می کنند.

وی خاطرنشان کرد : حدود هفت بازار از ۱۰ بازار صادراتی برتر این صنعت در اروپا است.

وی تاکید کرد: شرکت ها به دلیل ضعیف شدن ارزش یورو ضرر می کنند.

بر اساس آخرین داده های وزارت بازرگانی، صادرات ترکیه در ماه جولای بیش از ۱۳ درصد افزایش یافت و به ۱۸٫۶ میلیارد دلار رسید. در بین پنج بازار صادراتی برتر آلمان با ۱٫۵ میلیارد دلار و ایتالیا با ۸۴۴ میلیون دلار قرار دارند.

ماه گذشته صادرات به اتحادیه اروپا با افزایش ۵٫۲ درصدی به ۷٫۴ میلیارد دلار رسید که تقریباً ۴۰ درصد از کل صادرات را تشکیل می دهد.

صادرات به این بلوک از ۵۱ میلیارد دلار در ژانویه تا ژوئیه سال گذشته به ۶۰٫۷ میلیارد دلار در مدت مشابه سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است که معادل ۴۲ درصد از کل درآمد صادراتی ترکیه است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=76621

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});