• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
3
دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در تبریز؛ 

کم اهمیت کردن کتابخانه های عمومی، کم اهمیت کردن همه ما است

  • کد خبر : 77861
  • 15 شهریور 1401 - 11:30
کم اهمیت کردن کتابخانه های عمومی، کم اهمیت کردن همه ما است
یاز اکو- مهدی رمضانی؛ دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به اهمیت فعالیت نهاد کتابخانه‌های عمومی، کم اهمیت کردن کتابخانه های عمومی را کم اهمیت کردن همه فعالان این حوزه دانست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یازاکو، مهدی رمضانی ظهر امروز در دیدار با فراگیران مدرسه تابستانی مهارت‌های اطلاع‌یابی در تبریز با بیان این مطلب گفت: هر اندازه که ما در نهاد در انجام‌ فعالیت ها موثر باشیم، و در جامعه منشآ اثر باشیم، می‌توانیم مسئولین کشوری را با خود همراه کنیم.

رمضانی با بیان اینکه موقعیت های کتابخانه‌های مختلف چه در بین استان‌ها و چه در داخل شهرها متقاوت است، بر ضرورت دوری از نگاه ویترینی به امور تاکید کرد.

وی ضمن انتقاد از نگاه محدود تعداد محدودی از همکاران در رابطه با میزان و حدود فعالیت‌ها در کتابخانه‌های عمومی گفت: برخی از همکاران خدمات خود را محدود به فهرست‌نویسی، رده‌بندی و مجموعه‌سازی می‌دانند، با این حال بیشتر همکاران برای فعالیت خود ارزش قائل هستند و در سکوت به توسعه فرهنگ کتابخانه کمک‌ می‌کنند.

رمضانی اضافه کرد: آمارها و تجربه نشان داده است افرادی که در کارهای ترویجی و فوق برنامه موفق هستند، در امانت‌دهی کتاب نیز به مراتب بهتر عمل می‌کنند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه با تاکید بر اینکه برخلاف گفته‌ها شرایط ما در حوزه فرهنگی بد نیست، افزود: متاسفانه این امر رواج شده است که هر کسی تنها با استناد به آمار سرانه مطالعه، آمارهای عجیب و غریبی می‌دهد، اما از سایر واقعیت ها از جمله اینکه شبکه کتابخانه‌های ما جزو بهترین‌ها در آسیا است، مطرح نمی‌شود.

وی ادامه داد: ما چه در حوزه گستره شبکه کتابخانه‌ها و چه در رابطه با حمایت دولت از کتابخانه‌ها در جایگاه خوبی قرار داریم. به طوریکه بحث کتابخانه بدون کتاب که مدت‌ها است در ایران مطرح است، تازه در کشور سوئد مطرح شده است.

رمضانی با اشاره به برگزاری همایشی در شیراز با محتوای تعریف خدمات کتابخانه‌ای گفت: در حال حاضر تعریف کتابخانه‌های عمومی و خدمات آنها تغییر کرده است و ما باید با این تغییرات همراه شویم نه اینکه جلوی آن بایستیم.

وی با اشاره به سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با تنبیه همکاران کم‌کار و تشویق همکاران پر تلاش گفت: این گفته به هیچ وجه توهین به شان همکاران نیست، همانطور که در نظام مهندسی، نظام پزشکی، دانشگاه‌ها و… به چنین مواردی رسیدگی می‌شود.

رمضانی ادامه داد: ما باید به همدلی و انسجام به این مسائل رسیدگی کنیم و پاره پاره شدن در هر نقطه‌ای و به هر دلیلی در رسیدن به اهداف خلل وارد می‌کند.

دبیر کل کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به وجود فشار اقتصادی روی همکاران تاکید کرد: ما به صورت جدی پیگیر حل مساله معیشتی همکاران هستیم البته این فرایند زمانبر است. ما در احکام حقوقی نمی توانیم تغییری دهیم اما در رابطه با مزایا می‌توان کارهایی انجام داد.

رمضانی در خاتمه گفت: هیچ تفاوتی بین دبیر کل با کارشناس و کتابدار وجود ندارد، آنچه قطعی و اثرگذار است، این است که هر‌ کدام از ما اگر نتواند به مسئولیت خود درست عمل نکند، کل مجموعه شکست می‌خورد.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی;

آموزش و پژوهش لازمه رفع مشکلات و نواقص است

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: یک سری نقاط ضعف در انجام امور وجود دارد که می‌توان این نواقص را با آموزش و پژوهش رفع کرد.

سید باقر میرعبداللهی در تبریز در دیدار با فراگیران مدرسه تابستانی و مهارت‌های اطلاع‌یابی، با اشاره به اهمیت برگزاری دوره‌های آموزشی در قالب طرح های مختلف افزود: برگزاری این دوره یکی از مظاهر مهم همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی با دانشگاه‌ها است.نهاد کتابخانه های عمومی، دانشگاه ها و کتابداران سه ضلع مثلث هستند. 

وی تشریح کرد: این دوره ماحصل ۲۲ ساعت فیلم آموزشی در قالب طرح پژوهشی دانشگاه تبریز است که در قالب ۱۴ ساعت دوره آموزشی حضوری به ۱۰۰ نفر از همکاران برگزیده از بین سه هزار و ۲۰۰ کتابدار شرکت کننده از سراسر کشور منتقل می‌شود.

 میرعبداللهی با اشاره به اینکه درصد قابل توجهی از همکاران نیازمند آموزش پایه‌ای هستند، در رابطه با محتوای این دوره آموزشی گفت: سرفصل‌های این دوره گواه این مطلب است که موضوعات واقعی و کاربردی به همکاران آموزش داده شده است.

وی ادامه داد: این دوره در حکم تلنگری برای مهارت‌افزایی است.

یادآوری می‌شود در جریان این مراسم دبیر کل کتابخانه‌های عمومی کشور به دیدار خانواده شهید صادق عدالت اکبری؛ مدافع حرم رفت. هم‌چنین از کتابخانه خیرساز الدار اصلان سعادتجو بازدید کرده و از نزدیک در جریان پیشرفت کاربران گرفته و دستور رفع موانع افتتاح کتابخانه را صادر کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=77861

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});