• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3
مدیر طرح ملی حفاظت از لایه ازن خبر داد:

کاهش ۶۷ درصدی مواد مخرب لایه ازن در ایران

  • کد خبر : 78981
  • 24 شهریور 1401 - 10:45
کاهش ۶۷ درصدی مواد مخرب لایه ازن در ایران
یاز اکو - مدیر طرح ملی حفاظت از لایه ازن گفت: در پروژه مدیریت حذف مواد مخرب لایه ازن، کاهش ۳۵ درصدی تا ابتدای سال ۲۰۲۲ تعهد شده بود که در حال حاضر از برنامه جلوتر هستیم و به کاهش ۶۷ درصدی رسیده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، ابراهیم حاجی‌زاده در مراسم گرامیداشت سی و پنجمین سالگرد پروتکل مونترال و روز جهانی ازن که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: لایه ازن در اطراف کره زمین همچون سپری در برابر پرتوهای خطرناک فرابنفش خورشید عمل می‌کند و مانع از عبور پرتو خطرناک فرابنفش UV-B خورشید و رسیدن آن به سطح کره زمین می‌شود. به همین دلیل وجود لایه ازن برای ادامه حیات روی کره زمین بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: پس از الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون وین و پروتکل مونترال و تعهدات مجلس شورای اسلامی به منظور اجرای مصوبات این پروتکل و اصلاحیه‌های آن، سازمان حفاظت محیط زیست در جهت حفاظت از لایه ازن و جلوگیری از تخریب بیشتر آن و اجرای پروژه‌های تبدیل و انتقال فناوری، ارتقای همکاری و هماهنگی بین دولت و صنایع مرتبط را در دستور کار قرار داد.

مدیر طرح ملی حفاظت از لایه ازن تصریح کرد: موضوع تخریب لایه ازن و گرمایش جهانی از جمله بحران‌هایی است که باید تمام کشورهای عضو کنوانسیون وین و پروتکل مونترال گام‌های مؤثری برای مهار آن و احیا و بازسازی کامل لایه ازن و تعدیل گرمایش جهانی بردارند.

حاجی‌زاده گفت: طبق زمان‌بندی پروتکل مونترال برای حذف مصرف مواد مخرب لایه ازن از صنایع، کشاورزی و خدمات، کشور توانسته است به تعهدات خود عمل کند و تا کنون ایران ۹۸۰۰ تن مواد مخرب لایه ازن را طبق جدول زمانبندی پروتکل مونترال از چرخه مصرف خارج کرده است که موجب انتقال و تبدیل فناوری‌های سازگار با لایه ازن در ۱۳۷۸ واحد تولیدی و خدماتی شده است.

به گفته وی، در پروژه مدیریت حذف مواد مخرب لایه ازن، کاهش ۳۵ درصدی تا ابتدای سال ۲۰۲۲ تعهد شده بود که در حال حاضر از برنامه جلوتر هستیم و به کاهش ۶۷ درصدی رسیده‌ایم.

مدیر طرح ملی حفاظت از لایه ازن خاطرنشان کرد: طرح ملی حفاظت از لایه ازن از طرح‌های پیشگام در مبارزه با تخریب لایه ازن بوده به‌طوری که تا کنون موفق به دریافت چهار لوح تقدیر از پروتکل مونترال و سازمان ملل شده است.

وی با اشاره به نامگذاری روز جهانی ازن (۱۶ سپتامبر) در سال جاری با عنوان ” همکاری جهانی برای حفاظت از زندگی روی زمین” از طرف برنامه محیط زیست سازمان ملل گفت: کشور جمهوری اسلامی ایران جزو کشورهای پیشرو در زمینه بسط همکاری‌های منطقه‌ای با کشورهای همسایه جهت ظرفیت‌سازی در راستای استفاده از توانمندی‌های منطقه‌ای و بومی برای مدیریت حذف مواد مخرب لایه ازن و کنترل تجارت مواد و کالاهای حاوی مواد مخرب لایه ازن است.

حاجی‌زاده با بیان اینکه حذف تدریجی مواد مخرب لایه ازن در جهت جایگزینی و انتقال فناوری و بومی‌سازی آن از اهداف دیگر پروتکل مونترال در کشور است، تاکید کرد: در برخی موارد انتقال فناوری با دشواری‌های زیادی روبرو بوده است به‌خصوص در وضعیت تحریم‌های ظالمانه‌ای که بر صنایع ما اعمال شده است. علیرغم این مشکل، توانسته‌ایم فناوری‌های مناسب را جایگزین کنیم که در آینده نیز می‌توان با ادامه این روند از واردات مواد اولیه این صنایع جلوگیری کرد.

مدیر طرح ملی حفاظت از لایه ازن خاطرنشان کرد: بدیهی است دستاوردهای ما طی سال‌های گذشته بدون همکاری و هماهنگی با ذینفعان در سطح ملی میسر نمی‌شد که در این راستا در چارچوب کمیته ملی ازن که مرجع عالی تصمیم‌گیری و هدایت طرح است با وزارت امور خارجه، گمرگ، سازمان توسعه تجارت، سازمان حفظ نباتات، وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان هواشناسی و اتحادیه‌های مرتبط در بخش خصوصی همکاری می‌کنیم.

وی افزود: در کنار اجرای پروژه‌های تبدیل و انتقال فناوری، برنامه‌های آموزشی همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای تکنسین‌ها از عمده فعالیت این دفتر بوده است. برای مثال در سال گذشته آموزش‌های فنی و تخصصی به حدود ۸۳۰ نفر تکنسین در قالب ۳۱ کارگاه آموزشی در سراسر کشور ارائه شد.

حاجی‌زاده در پایان تصریح کرد: جهت پایدارسازی نتایج فعالیت‌ها در چارچوب پروتکل مونترال، شبکه ملی ازن با همکاری نمایندگان ادارات محیط زیست در ۳۱ استان تشکیل شده است که به عنوان یک تجربه و الگوی موفق، توسط برنامه محیط زیست سازمان ملل مورد تحسین قرار گرفته است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=78981

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});