• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
5
تی آر تی ورلد گزارش داد؛

سرنوشت گازپروم بدون اتحادیه اروپا چه خواهد شد؟

  • کد خبر : 79714
  • 30 شهریور 1401 - 10:00
سرنوشت گازپروم بدون اتحادیه اروپا چه خواهد شد؟
یاز اکو - کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، گازپروم در بلندمدت می‌تواند به شرکتی بدون درآمدهای صادراتی بزرگ با تمرکز بر بازار داخلی تبدیل شود.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تی آر تی ورلد بورس اوراق بهادار مسکو گزارش داد، در ۳۱ اوت، اندکی پس از آنکه روسیه عرضه گاز در خط لوله نورد استریم ۱ را کاهش داد، قیمت سهام غول انرژی دولتی گازپروم ۳۵ درصد افزایش یافت.

آنچه که شور و شوق بازار را برانگیخت، توصیه های هیئت مدیره شرکت برای پرداخت سود سهام برای نیمه اول سال بود: ۵۱٫۳ روبل به ازای هر سهم به مبلغ کل ۱٫۲۰۸
تریلیون روبل.

این شرکت همچنین رکورد ۲٫۵ تریلیون روبل (۴۱٫۷۵ میلیارد دلار) سود خالص در نیمه اول سال ۲۰۲۲ را اعلام کرد.

این خبر شیرینی برای سهامدارانی بود که قبلاً در ژوئن و زمانی که دولت روسیه تصمیم گرفت سود سهام را بابت نتایج سال گذشته پرداخت نکند، بود.

اما گازپروم در حال حاضر محتاطانه حرکت می کند،چرا که روسیه و غرب، به ویژه اتحادیه اروپا، درگیر یک “جنگ گازی” تلخ بر سر درگیری اوکراین هستند.

مسکو تصمیم اروپا برای محدود کردن قیمت گاز و نفت را با قطع عرضه از طریق خط لوله نورد استریم ۱ تلافی کرد و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه حتی هشدار داد که غرب مانند دم گرگ در یک افسانه معروف روسی “یخ خواهد زد.

اهمییت روسیه در بازار انرژی جهان

روسیه دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان پس از عربستان سعودی و بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی در جهان است و حتی یک اختلال جزئی در صادرات توسط گازپروم بازارهای جهانی انرژی را متلاطم کرده است.

آیا گازپروم می تواند زنده بماند؟

بر اساس برآوردهای تقریبی، توقف کامل صادرات گاز به اروپا منجر به زیان ۱۳ میلیارد دلاری (۸۰۰ میلیارد روبل) روسیه خواهد شد.

مسکو به خوبی از چالش هایی که در صورت دستیابی اروپا به منابع انرژی جایگزین با آن مواجه است آگاه است.

رویترز گزارش داد: یک سند استراتژی روسیه هشدار می دهد ، “کاهش عرضه به مصرف کنندگان خارجی منجر به عدم تعادل در سیستم خواهد شد.” این سند در یک نشست غیرعلنی به ریاست میخائیل میشوستین، نخست وزیر در مسکو در ۳۰ اوت مورد بحث قرار گرفت.

بر اساس این سند با عنوان «جهت‌های استراتژیک فعالیت در ایران»، اگر اروپا از گاز روسیه امتناع کند، این امر منجر به کاهش بالقوه صادرات گاز روسیه به میزان بیش از ۱۰۰ میلیارد متر مکعب در سال تا سال ۲۰۲۷ خواهد شد که تقریباً نیمی از کل صادرات در سال ۲۰۲۱ است.

تولید و صادرات

روسیه سالانه  720 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی تولید می کند. سال گذشته ۲۰۴ میلیارد متر مکعب از جمله ۱۳۰ میلیارد آن به اروپا صادر شد.

۱۰٫۵ میلیارد مترمکعب به چین، حدود ۲۸ میلیارد مترمکعب به ترکیه، ۳۰ میلیارد مترمکعب به کشورهای CIS و ۲۰ میلیارد مترمکعب به بلاروس صادر کرد.

محاسبه اینکه بیشتر تولید به بازار داخلی می رود، یعنی حدود ۵۰۰ میلیارد مترمکعب، سخت نیست. در سال جاری، گازپروم در طول این هفت ماه ۱۲ درصد یا ۳۵٫۸ میلیارد متر مکعب گاز کمتر تولید کرده است.

بر اساس داده های گازپروم، صادرات تقریباً ۳۵ درصد یا ۴۰ میلیارد متر مکعب کاهش یافته و در مجموع تنها ۷۵٫۳ میلیارد متر مکعب بوده است.

علاوه بر این، کاهش شدید تولید و صادرات گاز در حال افزایش است.

در عین حال، گازپروم می گوید: تمام درخواست های اروپایی ها را برآورده می کند.

همانطور که روزنامه نگار اولگا ساموفالووا می گوید: “اگر قیمت برای مدت کوتاهی افزایش یابد، تقاضا به طور خودکار شروع به کاهش می کند، زیرا همه نمی توانند گاز ۱۰۰۰ دلاری برای هزار متر مکعب بخرند، چه برسد به ۲۰۰۰ دلار ….”

نظر کارشناسان چیست؟

با این حال، کارشناسان روسی می گویند: وضعیت تنها در نگاه اول برای گازپروم و روسیه به طور کلی بد به نظر می رسد. در واقع شرایط فعلی به نوعی برای آنها سودمند است.

فیلیپ مرادیان، مدیر ارشد رتبه‌بندی شرکت‌ها در Expert RA، به وزگلیاد گفت: «ما انتظار نداریم وضعیت فعلی در کوتاه‌مدت بر درآمدهای گازپروم و دولت تأثیر منفی بگذارد.

ناتالیا میلچاکوا، تحلیلگر اصلی Freedom Finance Global، نیز معتقد است که گازپروم می‌تواند «بیشتر زیان حجم کاهش‌یافته را به دلیل قیمت بالا جبران کند» در حالی که الکسی گروموف، مدیر بخش انرژی در موسسه انرژی و مالی  می‌گوید: درآمد این شرکت می تواند نسبت به سال گذشته دو برابر شده و به ۸۰ تا ۹۰ میلیارد دلار برسد.
سال گذشته درآمد گازپروم از صادرات گاز خط لوله به رکورد ۵۵ میلیارد دلار رسید.

به شرق خوش آمدید

در سال ۲۰۲۱، میانگین قیمت گاز گازپروم برای اروپایی ها ۲۷۵ دلار به ازای هر ۱۰۰۰ متر مکعب بود، در حالی که در نیمه اول سال جاری، سه یا چهار برابر بیشتر بود.

بر اساس “تخمین محافظه کارانه گازپروم”، در زمستان امسال، قیمت گاز در اروپا  ممکن است به  4000 دلار در هر ۱۰۰۰ متر مکعب برسد.

تحلیلگران Promsvyazbank می گویند: “با این حال، چنین قیمت بالایی نمی تواند برای مدت طولانی باقی بماند.” از یک طرف، تقاضا برای گاز را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. از سوی دیگر، حتی با شکستن قراردادها و پرداخت جریمه برای آنها، حجم بیشتری از گاز به مقصد بازار آسیا را به دنبال خواهد داشت.

یوگنی کوگان، رئیس شرکای مسکو در کانال تلگرامی خود  می‌گوید:آنچه واضح است اینکه مصرف گاز به شدت کاهش خواهد یافت.

صنایع انرژی بر مانند تولید آلومینیوم برای مدت طولانی در حال کاهش بوده و شیمیدانان و فولادسازان تحت فشار هستند.

ایرینا کزیک، کارشناس مرکز تحلیلی اتحادیه تولیدکنندگان نفت و گاز روسیه، می‌افزاید: قیمت‌های امروزی گاز برای صنعت در اروپا تقریباً مقرون به صرفه نیست.

وی می گوید: در آلمان، حدود ۱۶ درصد از صنایع انرژی بر در بخش های متالورژی، شیشه، کاغذ و مواد شیمیایی تولید  را کاهش داده اند یا آماده انجام این کار هستند.

در اسلواکی، کارخانه آلومینیوم اسلووالکو از سپتامبر و در هلند،  کارخانه روی بودل  بسته خواهد شد.

کزیک می گوید: این لیست ادامه دارد.

کارشناسان معتقدند که کاهش عمده صادرات به اروپا در حال حاضر اتفاق افتاده است. در طول دوره زمستان، اروپایی ها به طور فعال گاز خط لوله روسیه را خریداری خواهند کرد.

با این حال، بعید است که آنها بتوانند به روال سال گذشته باز گردند.

پاول ماکاروف، کارگزار شخصی می گوید: با توجه به کاهش پمپاژ یا تعلیق کامل چندین مسیر اصلی گاز، صادرات ممکن است تا پایان سال به ۱۲۵ میلیارد متر مکعب کاهش یابد، یعنی بیش از ۵۰ میلیارد متر مکعب در مقایسه با سال ۲۰۲۱٫

در حالی که تحویل گاز به اروپا در حال کاهش است، تحویل گاز به شرق در حال افزایش است. گازپروم خاطرنشان می کند،: در ماه ژوئیه، تحویل به چین به طور منظم بیش از حجم قرارداد روزانه بود. ساخت خط لوله گاز جدید به چین نیز  مورد بحث قرار گرفته است.

با این حال، ظرفیت فعلی خط لوله به چین به طور قابل توجهی کمتر از ظرفیت خط لوله گازپروم به اروپا است.

پیش بینی ها چیست؟

پیش بینی بلندمدت شرکت سرمایه گذاری BCS برای سال ۲۰۲۵ حاکی از آن است که صادرات گاز روسیه به اروپا به ۱۰۰ میلیارد متر مکعب کاهش می یابد.

اگر صادرات به اروپا به کل لغو شود، گازپروم همچنان ترکیه، چین، کشورهای آسیای مرکزی و سایر کشورهایی را خواهد داشت که به عنوان “غیر دوست” روسیه شناخته نمی شوند.

اما حقیقت آشکار این است که اروپا سه برابر بیشتر مصرف می کند.

بنابراین، همانطور که تحلیلگران Tinkoff می  گویند ، گازپروم “زندگی جدیدی” خواهد داشت.

و تبدیل به شرکتی با تمرکز بر بازار داخلی بدون درآمدهای صادراتی زیاد خواهد شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=79714

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});