• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

چراغ سبز آمریکا به ورود اینترنت ماهواره‌ای به ایران

  • کد خبر : 79791
  • 30 شهریور 1401 - 15:00
چراغ سبز آمریکا به ورود اینترنت ماهواره‌ای به ایران
یاز اکو - بعد از قطع اینترنت در ایران، ایلان ماسک اعلام کرد به ایران اینترنت ماهواره‌ای می‌دهد به شرط اینکه آمریکا تحریم‌های این حوزه را بردارد. حالا وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که با این پیشنهاد موافق است. آیا اینترنت بدون فیلتر به ایران می‌آید؟

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، ایلان ماسک روز دوشنبه گفت که این شرکت خواستار معافیت از تحریم‌ها علیه ایران خواهد شد. ماسک در پاسخ به توئیتی در توییتر نوشت: «استارلینک در این زمینه از تحریم‌های ایران درخواست معافیت خواهد کرد.»

به نقل از رویترز، برخی افراد در توییتر از ماسک خواسته بودند که ایستگاه‌های اینترنتی مبتنی بر ماهواره را به ایران ارائه دهد. این درخواست پس از آن صورت گرفت که دسترسی بعضی از شهرهای ایران به اینترنت قطع شده یا به شدت دچار اختلال بود.

لغو تحریم‌های مرتبط با استارلینک

پس از این درخواست ماسک، آمریکا از این پیشنهاد استقبال کرد. یکی از سخنگویان دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری (OFAC) اعلام کرد:«این دفتر دارای مجوز طولانی مدتی‌ است که صادرات برخی سخت افزار، نرم افزار و خدمات مرتبط با ارتباطات از طریق اینترنت به ایران، از جمله برخی خدمات اتصال اینترنت درجه یک مصرف‌کننده و پایانه‌های ماهواره‌ای مصرف کننده خانگی را مجاز کند.»

در بیانیه این دفتر آمده است: «برای هرگونه صادراتی که تحت مجوزهای موجود نباشد، OFAC از درخواست مجوزهای خاص برای فعالیت‌ها در جهت حمایت از آزادی اینترنت در ایران استقبال می‌کند.»

اسپیس‌ایکس قصد دارد به سرعت استارلینک را گسترش دهد و در حال رقابت با شرکت‌های ارتباطات ماهواره‌ای رقیب از جمله OneWeb و Amazon.com Inc (AMZN.O) است.

گران بودن استارلینک برای کاربر ایرانی

علی‌رغم چراغ سبز آمریکا برای ارائه اینترنت ماهواره و بدون فیلتر در ایران، چند سوال درباره عرضه اینترنت بدون فیلتر در ایران مطرح می‌شود. اولین سوال این است که آیا ارائه این اینترنت به مجوز دولت ایران نیاز دارد یا نه؟ چون اگر چنین مجوزی نیاز باشد، بعید است که دولت با آن موافقت کند. دولت سال گذشته که مساله ورود ماهواره استارلینک به ایران مطرح شد، موضع مخالف خود را اعلام کرد.

جز این خرید سخت افزار مورد نیاز استفاده از استارلینک بیش از ۵۰۰ دلار برای هر شخص هزینه دارد؛ همچنین اشتراک ماهانه آن بیشتر از ۱۰۰ دلار در هر ماه است. با وجود این ارقام برای بسیاری از کاربران ایرانی پرداخت چنین مبالغی مرقوم به صرفه نیست و علی‌رغم دسترسی‌ها امکان استفاده را سخت و دشوار می‌کند.

مساله دیگر اینکه ایرانیان به دلیل تحریم امکان خرید اشتراک را ندارند. البته برخی معتقدند که امکان خرید اشتراک ماهواره بدون فیلتر از طریق رمزارزها وجود دارد و از این روش می‌توان استفاده کرد.

حالا باید دید آیا علی رغم موافقت آمریکا، زمینه ورود اینترنت ماهواره‌ای به ایران فراهم می‌شود یا نه.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=79791

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});