• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
8

روی خوش روی به زنجانی‌ها

  • کد خبر : 7987
  • 27 اسفند 1399 - 13:30
روی خوش روی به زنجانی‌ها
یاز اکو - جدای از همه مزایا و فواید اقتصادی صنعت روی در زنجان، مردم اما همواره دغدغه آلودگی شهر به ویژه در مناطق جنوبی را دارند مسئله ای که شاید حل آن بعید به نظر می‌رسد، گویا مطالبه عمومی چندین ساله برای رفع آلودگی‌های این شهرک می‌رود که به نتیجه برسد و دستاوردی دیگر در کارنامه دولت ثبت شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، بیش از ۲ دهه است که شهرک صنعتی تخصص روی زنجان فعالیت خود را آغاز کرده است و فرصت اشتغال‌زایی که واحد های مستقر در این شهرک فراهم کرده اند هم، برکسی پوشیده نیست.

اکنون اما چنین به نظر می‌رسد که گویا مطالبه و دغدغه  عمومی چندین ساله برای رفع  و یا به حداقل رساندن آلودگی‌های ناشی از پساب و پسماند این شهرک از یک سو و تلاش مسئولان برای پاسخ به این مطالبه از سوی دیگر، می‌رود که به نتیجه برسد که این را می‌توان با استناد به برخی اقدامات انجام گرفته اخیر مشاهده کرد.

انتقال پسماند روی به محل جدید لندفیل ( محل دفن زباله) پسماند واقع در اراضی روستای سردهات، یکی از اقدامات اخیر در این راستا است که هفته گذشته با حضور مسئولان استانی و اهالی روستای سردهات و البته در سکوت خبری انجام شد.

علاوه بر آن، بهره‌برداری از تصفیه‌خانه صنعتی شهرک‌ تخصصی روی زنجان در اواخر بهار۱۴۰۰، خبر خوش مدیرکل محیط زیست استان زنجان در روزهای پایانی امسال به مردم زنجان است. آن هم در سالی که ساز ناسازگاری را کوک کرده بود و با همه ناخوشی هایش، می رود که نفس های آخرش را بکشد.

به گفته  مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان، این تصفیه خانه که قبل از پایان امسال عملیات فیزیکی ساختمان و سازه‌های آن به پایان می رسد، یکی دیگر از اقدامات انجام گرفته  در راستای مدیریت پسماند است که با هدف پایان دادن به دغدغه های زیست محیطی ناشی از فعالیت واحدهای تولیدی صنعتی مستقر در این شهرک، ایجاد و راه اندازی می شود.

حسین آب‌سالان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، می‌گوید، تصفیه خانه صنعتی فاضلاب‌های شهرک تخصصی روی زنجان، برای اولین بار در سطح کشور، بعد از ۲۰ سال و با مشارکت سرمایه گذاران  واحدهای مستقر در این شهرک اجرایی می‌شود.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه در ایجاد و راه اندازی این تصفیه خانه از هیچ تسهیلات بانکی و دولتی، حتی یک ریال هم استفاده نشده است، می‌افزاید: همه هزینه‌های ساخت و خرید تجهیزات و ماشین آلات آن، با مشارکت واحد های مستقر در شهرک روی تامین شده است.

آب‌سالان هزینه اجرا و راه اندازی این طرح را ۱۵ میلیارد تومان اعلام می‌کند و می گوید: خوشبختانه بیش از ۹۰ درصد ماشین آلات و تجهیزات آن، همزمان با ساخت سازه ها، خریداری شده و به زودی  نصب تجهیزات آن هم آغاز می شود. 

وی از اجرا و راه‌اندازی این تصفیه خانه، به عنوان بزرگترین طرح، در کنار مدیریت پسماند، نام برده و می‌گوید: با آغاز به کار این تصفیه خانه، دیگر هیچ فاضلابی مانند پسماند و پساب، در شهرک روی، رها و یا از آن خارج نمی شود.

 آب‌سالان با تاکید بر اینکه در این سیستم، علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، از آلودگی بیشتر هم جلوگیری می‌شود، می‌افزاید: در این شیوه نوین، پساب‌های تولیدی و حتی آبهای سطحی ناشی از بارش‌ها در خیابان‌های شهرک هم، جمع‌آوری و پس از تصفیه، دوباره به چرخه تولید و بهره برداری بر می‌گردد.

هر واحد جدید احداثی پساب و پسمانددار، ملزم به مدیریت مسائل زیست محیطی است

مدیرکل محیط زیست استان زنجان، در ادامه با اشاره به راهکار عملی اتخاذ شده در راستای جلوگیری از تکرار مشکلات سالهای قبل و ایجاد آلودگی‌ توسط واحدهای تولیدی و صنعتی، هم می‌افزاید: هر واحد جدید احداثی، که ایجاد پساب و پسماند داشته باشد، قبل از هر اقدامی ملزم به ارائه برنامه برای مدیریت پساب و پسماند خود است تا از همان ابتدا و با افتتاح آن واحد، مسائل مربوط به پسماند و زیست محیطی را مدیریت کند.

آب‌سالان با تاکید بر محاسن الزام واحدهای تولیدی به مدیریت پساب و پسماند واحدهای خود از همان ابتدا، هم می‌گوید: این موضوع از چند جهت مفید و مقرون به صرفه است چون هم جایی را آلوده نمی‌کنند و شاکی ندارند و هم اینکه هزینه‌های آنها برای مدیریت پسماند و پساب، کاهش می یابد.

راه ۲۰ ساله در یک سال گذشته طی شد

 این مسئول می‌افزاید: اگر ۲۰ سال قبل چنین اقداماتی برای مدیریت پسماند، انجام می‌گرفت، هزینه‌های آن بسیار کمتر از هزینه های فعلی بود.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان، این را هم می‌گوید که اگر سرمایه‌گذار از همان ابتدا نسبت به انجام این کار اقدام کند، خیالش برای همیشه از بابت مدیریت پسماند، آسوده است  و کسی هم از واحد او گله‌مند نمی‌شود.

آب‌سالان با اشاره به اینکه رویکرد محیط زیست استان در راهنمایی و هدایت سرمایه‌گذاران، این است که آنها را مجاب کند تا از همان ابتدای استقرار و بهره برداری از فعالیت واحدهای خود، بطور همزمان، همه مسائل زیست محیطی را رعایت کنند و می‌افزاید: این موضوع، از الزامات بوده و با توجه به دفاع همه جانبه استاندار فعلی زنجان از همه مسائل زیست محیطی و پیرامونی آن، تمام واحدها ملزم به رعایت مسائل زیست محیطی هستند.

با بهره برداری از تصفیه خانه روی، شاید دیگر هیچ مشکلی در شهرک روی وجود نداشته باشد

مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک روی زنجان هم به پیشینه راه‌اندازی تصفیه خانه شهرک روی اشاره می‌کند و می‌گوید: بحث تصفیه‌خانه در یک سال گذشته مطرح و لزوم اجرای آن با توجه به مصوبات محیط زیست، در جلسات متعدد با واحدهای تولیدی تبیین شد.

بهداد عسگرلو با بیان اینکه ما از ابتدای سال ۹۹ پیگیر انجام امور مشاوره برای این طرح شدیم، می‌افزاید: با مشاوران زیادی وارد مذاکره شدیم تا ورود کنند و پسابی را که وارد تصفیه خانه می شود، در قالب تصفیه خانه صنعتی  نرمال و بدون هیچگونه آلودگی، به ما تحویل دهند.

مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک روی زنجان با تاکید بر اینکه برای اجرای این پروژه، خیلی‌ها ورود کردند و البته نتوانستند و برگشتند، می‌گوید: اما بالاخره با یک مشاوری که ادعا کرد می‌تواند این طرح را عملیاتی کند و با اجرای پایلوت کار، ادعای خود را ثابت کرد، قرارداد بستیم. 

عسگرلو با بیان اینکه طرح تصفیه‌خانه در داخل شهرک صنعتی با آنالیز خاص، برای اولین بار در سطح کشور مطرح بود، می‌افزاید: چون باید مطمئن می‌شدیم، هزینه‌ای که برای این طرح می‌کنیم دور ریز نمی‌شود، مطالعات طرح نزدیک به پنج ماه طول کشید.

وی با تاکید بر اینکه بعد از مطالعات و انجام پایلوت طرح، از نظر عملی هم مشاهده کردیم که امکان پذیر است و نتایج مطلوب حاصل می‌شود می‌گوید: در حال حاضر نزدیک به سه ماه است که احداث ساختمان آن شروع شده و قبل از پایان سال ۹۹ کارهای عمرانی پروژه و سازه تکمیل و پس از آن، نصب تجهیزات و کارهای برقی و مکانیکی طرح آغاز، می‌شود.

  کاهش شدید آلودگی هوای شهرک روی شاید تا حد صفر

 مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک روی زنجان راه‌اندازی این تصفیه‌خانه در شهرک روی را یک اتفاق بزرگ در این شهرک عنوان می‌کند و می‌افزاید: بعد از آغاز به کار آن، حتی می‌توانیم  شستشوی روزانه خیابان‌های شهرک و درختکاری هم داشته باشیم چون آبی که روی زمین پخش می‌شود، پس از تصفیه دوباره به چرخه برمی‌گردد.  

عسگرلو از کاهش شدید آلودگی هوای شهرک روی پس از انتقال پسماند خبر می‌دهد و می‌گوید: آلودگی شهرک شاید به حد صفر رسیده است چون در طی ۲ سال گذشته، بیش از ۹۵ درصد از مصوبات محیط زیست برای شهرک صنعتی روی، عملیاتی شده است.

وی طرح تصفیه خانه شهرک روی را آخرین مصوبه محیط زیست عنوان کرده و می‌افزاید: با بهره برداری از آن می‌توان گفت که دیگر مشکلی در شهرک روی، در آن حد وسیع که قبلا بود، نخواهیم داشت.

امید است بر اساس گفته مسئولان و با بهره برداری از طرح تصفیه خانه  شهرک روی زنجان مشکلات ناشی از فعالیت این صنعت کاهش یابد تا تولید و صنعت دست‌خوش حواشی ناشی از آلودگی‌های پساب و پسماند نشوند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=7987

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});