• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

ناکامی دولت سیزدهم در کنترل تورم / نرخ تورم شهریور صعودی شد

  • کد خبر : 80100
  • 03 مهر 1401 - 11:00
ناکامی دولت سیزدهم در کنترل تورم / نرخ تورم شهریور صعودی شد
یاز اکو - مطابق اعلام مرکز آمار، نرخ تورم سالانه در شهریور ماه با ۰٫۶درصد افزایش به ۴۲٫۱درصد رسید. نرخ تورم ماهانه نیز با افزایش ۰٫۲درصد همراه شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، مرکز آمار ایران روز گذشته گزارش مربوط به تورم شهریور ۱۴۰۱ را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، تورم سالانه و ماهانه نسبت به مرداد ماه صعودی بوده اما تورم نقطه‌ای کاهش یافته است.

تورم سالانه به ۴۲٫۱درصد رسید

مطابق گزارش مرکز آمار، نرخ تورم سالانه در شهریور ماه به ۴۲٫۱درصد رسید که از افزایش ۰٫۶درصدی این نرخ نسبت به مرداد ماه حکایت دارد. لازم به ذکر است که تورم خانوارهای روستایی در شهریور ماه معادل ۴۵٫۳درصد و خانواده‌های شهری معادل ۴۱٫۵درصد بود.

افزایش تورم نقطه‌ای نسبت به سال گذشته

بر اساس این گزارش، نرخ تورم نقطه به نقطه در شهریور امسال معادل ۴۹٫۷درصد ثبت شد. این عدد به این معنی است که به طور میانگین خانوارهای ایرانی برای خرید یک سبد یکسان از کالا و خدمات در شهریور امسال، حدود ۵۰درصد بیشتر از شهریور سال گذشته هزینه‌ کرده‌اند.

این نرخ برخلاف تورم سالانه، نسبت به مرداد ماه با کاهش ۲٫۵درصدی مواجه شده است. این در حالی است که تورم نقطه‌ای شهریور ۱۴۰۰ معادل ۴۳٫۷درصد بوده است. بنابراین تورم نقطه به نقطه در شهریور امسال در مقایسه با سال گذشته با افزایش ۶درصدی همراه شده است.

قیمت‌ها در شهریور ماه چقدر افزایش یافت؟

از سوی دیگر، نرخ تورم ماهانه در شهریور ماه امسال معادل ۲٫۲درصد ثبت شد. به این معنی که سطح عمومی قیمت‌ها در طول این ماه، به طور میانگین ۲٫۲درصد رشد کرده است. لازم به ذکر است که تورم ماهانه شهریور ماه معادل ۰٫۲واحد درصد نسبت به مرداد ماه افزایش یافته است.

ادعاهای دولت سیزدهم عملی نشد

نرخ تورم در حالی بار دیگر در روند صعودی قرار گرفته که دولت در ماه‌های گذشته بارها بر عملکرد مثبت خود در راستای کنترل تورم تاکید کرده است. با این وجود نه تنها سیاست‌های دولت در مسیر کنترل تورم، سیاست‌های قابل قبولی به شما نمی‌روند، بلکه نتیجه این اقدامات نیز نشانی از کنترل نرخ تورم در دولت سیزدهم ندارند.

سیاست‌ تزریق پول در بازار بین بانکی به منظور کنترل نرخ بهره یکی از اقدامات تورم‌زای دولت و بانک مرکزی بوده که کارشناسان اقتصادی بارها نسبت به عواقب آن هشدار داده‌اند.

اقتصادهای پیشرفته در واکنش به تورمی که این روزها بخش عمده کشورها را گرفتار کرده، سیاست افزایش نرخ بهره را در پیش گرفته‌اند. با این حال، اقتصاد ایران که مدت‌هاست در مرداب تورم دست و پا می‌زند، نه تنها تصمیمی در جهت افزایش نرخ بهره ندارد، بلکه با عرضه کردن منابع بانک مرکزی، از افزایش طبیعی آن نیز جلوگیری می‌کند.

همین سیاست‌های ناکارآمد باعث شده ایران دچار یک تورم بالا، مزمن و طولانی مدت شود که بر همه مردم اثرگذار است. با این وجود آسیب غول تورم بر قشر کم‌درآمد جامعه بسیار عمیق‌تر و شدیدتر نسبت به ثروتمندان است و روز به روز زندگی را برای آنها سخت‌تر می‌کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=80100

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});