• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5

مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل: یک سوم از اراضی پایاب سد سبلان زیر کشت آبی رفت

  • کد خبر : 80580
  • 09 مهر 1401 - 11:45
مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل: یک سوم از اراضی پایاب سد سبلان زیر کشت آبی رفت
یاز اکو - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: پایاب سد سبلان مشگین شهر قابلیت آبیاری ۱۵ هزار هکتار اراضی این شهرستان را داراست اما به دلیل کمبود آب در سال زراعی گذشته تنها پنج هزار هکتار از این اراضی زیر کشت آبی رفت.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، علی حیدری اناری روز شنبه با اعلام این خبر اظهار کرد: در حال حاضر با تأمین اعتبار از محل فاینانس داخلی، عملیات اجرایی فاز اول این طرح در حال اجرا بوده و برای تداوم عملیات اجرایی طرح، اعتبار مورد نیاز تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل اضافه کرد: تکمیل فاز اول طرح شبکه آبیاری سبلان با مشارکت بانک توسعه تعاون، بعنوان سرمایه گذار طرح مذکور با تامین اعتبار لازم در اولویت قرار گرفته است.

وی با اشاره به کاهش ذخایر آب در سد یامچی اردبیل افزود: آب سد یامچی که برای آبیاری ۲۰ هزار هکتار از اراضی دشت اردبیل پیش‌بینی شده و شبکه آن نیز اجرا شده، تنها امکان آبیاری ۶ هزار هکتار را دارد.

میزان آب تولیدی در استان اردبیل  ۲.۴ میلیارد متر مکعب است

حیدری میزان آب تولیدی در این استان را ۲.۴ میلیارد متر مکعب اعلام کرد و گفت: قرار است با اجرای طرح‌های در دست اجرا، با این میزان آب، سطح اراضی آبی استان از ۷۸ هزار هکتار به ۱۲۸ هزار هکتار افزایش یابد به شرطی که منابع موجود، به شکل اصولی و مطابق با الگوی کشت و رعایت حجم تعیین شده برای هر منطقه و هر مزرعه مصرف شود.

بخش اعظم آب مصرفی در بخش کشاورزی مغان هدر می‌رود

مدیرکل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل اضافه کرد: در منطقه مغان بیش از یک میلیارد متر مکعب آب در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود که بخش اعظمی از آن به علت استفاده نادرست تبخیر شده و از دست می‌رود و با توجه به کاهش منابع آب رود ارس، استفاده بهینه آب در آن منطقه نیز ضرورت جدی دارد.

امضای تفاهم‌نامه مدیریت و مصرف حجمی آب کشاورزی

حیدری با اشاره به امضای تفاهم‌نامه مدیریت و مصرف حجمی آب کشاورزی در استان افزود: این تفاهم نامه از سوی آب منطقه‌ای، سازمان جهاد کشاورزی و تعاون روستایی استان اردبیل با هدف استفاده بهینه از منابع آب موجود در بخش کشاورزی، مدیریت و کاهش مصرف آب و نیز افزایش راندمان آبیاری در مزارع از طریق اصلاح الگوی کشت و روش‌های نوین آبیاری امضا شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای استان اردبیل رعایت الگوی کشت در مزارع و اراضی زراعی آبی، تحویل حجمی آب به زارعان و تعاونی‌های بهره‌بردار و تشکیل تشکل‌های آب‌بران را از مراحل اجرایی امضای این تفاهم‌نامه ذکر کرد.

وی، بخش کشاورزی را بزرگترین مصرف کننده منابع آب جاری و زیرسطحی استان اردبیل اعلام کرد و گفت: این استان در زمینه تولید آب محدودیت و کمبود جدی دارد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل افزود: اگر می‌خواهیم کشاورزی توسعه یافته و تداوم داشته باشد، باید در مدیریت مصرف آب کشاورزی، رعایت الگوی کشت و اجرای سامانه‌های آبیاری نوین و نیز شیوه‌های کشت تجدید نظر اساسی صورت گیرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=80580

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});