• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1

صادرات محصولات منابع‌محور باید کاهش یابد/ تراز تجاری کشور به صورت واقعی مثبت می‌شود!

  • کد خبر : 84563
  • 17 آبان 1401 - 12:00
صادرات محصولات منابع‌محور باید کاهش یابد/ تراز تجاری کشور به صورت واقعی مثبت می‌شود!
یاز اکو - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی، گفت: باید صادرات محصولات منابع‌محور مانند کالاهای آب مجازی و فولاد نیمه خام را کاهش دهیم و محصولاتی با ارزش افزوده بالا مانند کالاهای دانش بنیان و ماشین‌آلات صنعتی صادر کنیم که در این زمینه آمار حاکی از رشد محسوس صادرات با تکنولوژی بالاست.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، صابر پرنیان صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: رشد تشکیل سرمایه در بخش ماشین‌آلات در۶ ماه نخست امسال ۷ درصد رشد داشته که این آمار کم نظیری است و نشان می‌دهد عمده واردات به سمت تکنولوژی هدایت شده است.

وی ادامه داد: به توان تولید اکثر کالاها دست یافته‌ایم و اکنون در مرحله صادرات قرار داریم و به همین دلیل که بازار داخلی پاسخگوی حجم تولیدات ما نیست برای همین صادرات برای ما ضروری است.

پرنیان با اشاره به اهمیت موضوع دیپلماسی اقتصادی در توسعه صادرات گفت: باید با ایجاد یک دپارتمان نگاه جدیدی در حوزه صادرات داشته باشیم، چرا که صادرات برای ما بسیار حائز اهمیت است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی، تصریح کرد: باید صادرات محصولات منابع‌محور مانند کالاهای آب مجازی و فولاد نیمه خام را کاهش دهیم و محصولاتی با ارزش افزوده بالا مانند کالاهای دانش بنیان و ماشین‌آلات صنعتی صادر کنیم که در این زمینه آمار حاکی از رشد محسوس صادرات با تکنولوژی بالاست.

وی به اهمیت موضوع سیاست‌گذاری و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی کشور در حوزه صادرات اشاره کرد و متذکر شد: وظیفه دولت تسهیلگری است، بنابراین دستگاه‌های متولی نباید به‌صورت جزیره‌ای عمل کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی اذعان داشت: واردات کالاهای مصرفی کاهش و کالاهای واسطه‌ای و کالاهای سرمایه‌ای که شامل ماشین‌آلات است، افزایش یافته است.

پرنیان خاطرنشان کرد: باید علاوه بر اصلاح زیرساخت‌ها، با افزایش کیفیت تولید، حجم تولید انبوه و بسته‌بندی مناسب، کاهش قیمت تمام شده و برندسازی در بازارهای جهانی قدرت رقابت را افزایش دهیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی یادآور شد: در طول ۱۰ ماه گذشته ۲۴ رویداد تجاری خارجی در استان اتفاق افتاده است که حضور رئیس جمهور یا سفرای کشورهای خارجی و هیات خارجی در استان تنها بخشی از این رویدادهاست.

پرنیان ادامه داد: رویکرد استان به سمت ارتباط بخش خصوصی بازارهای کشورهای اطراف به فعالان اقتصادی بخش تولید، صنعت و بازرگانی استان است.

وی ابراز کرد: تعهد ارزی یعنی ارز کالاهای صادر شده به چرخه اقتصاد کشور بازگردد ولی با توجه به اینکه در این زمینه نوسان ارزی وجود دارد معمولا تولیدکننده‌ها متضرر می‌شوند.

پرنیان گفت: آمادگی برگزاری دوره‌های آموزشی، تور صنعتی، حضور در نمایشگاه‌های خارجی و ایجاد پاویون اختصاصی استان در کشورهای هدف که به نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت است را داریم.

هدف‌گذاری رشد ۸ درصدی اقتصاد استان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: علاوه بر استقبال از پیشنهادات و نکته نظرات نخبگان و دانشگاهیان، آماده ایجاد بستری بین تولیدکنندگان، متفکران، نخبگان و صادرکنندگان هستیم که البته اتاق بازرگانی تبریز باید پرچم‌دار و محور باشد و دستگاه‌های اجرایی نیز پشتیبان تجار باشند.

وی با بیان اینکه جهت گیری دولت سیزدهم بر توسعه صادرات است، تصریح کرد: در حال حاضر به منظور فعال کردن میزهای تجاری استان جلسات متعددی برگزار می‌شود تا از تمام ظرفیت‌ها بتوانیم به نحو احسن بهره لازم را داشته باشم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی افزود: رشد ۸ درصدی اقتصاد، توسعه صادرات و رفع موانع تولید از هدف‌گذاری‌های شاخص در استان است.

پرنیان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تراز تجاری کشور امسال و سال آینده به صورت واقعی مثبت شود، گفت: براساس آمار در۶ ماه نخست امسال میزان صادرات در حوزه‌های صنعت، معدن و فرآوری محصولات معدن رشد داشته است به‌طوریکه که رشد صادرات صنعتی استان هم تراز با کشور است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=84563

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});