• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

ارگان مطبوعاتی سپاه: محمدخاتمی هنوز پرنفوذترین چهره سیاسی اصلاح طلبان است

  • کد خبر : 86266
  • 03 آذر 1401 - 15:58
ارگان مطبوعاتی سپاه: محمدخاتمی هنوز پرنفوذترین چهره سیاسی اصلاح طلبان است
یازاکو- ارگان سپاه در پایان جایگاه خاتمی میان اصلاح‌طلبان را باز هم جایگاه «ویژه‌ای» دانسته و ابراز امیدواری کرده که او «می‌تواند با ایجاد تفاهم در طیف اصلاحات، با پر رنگ کردن مرزبندی با دشمنان ملت ایران، زمینه گفت‌وگو را فراهم کند.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از روزنامه اعتماد، هفته‌نامه «صبح صادق» ، در جدیدترین شماره خود، سه مطلب منتشر کرده که تا حدودی غیرقابل انتظار بود: استقبال از سخنان اخیر سید محمد خاتمی، انتقادی کمرنگ و آرام از طرح «حکمرانی نو» محمدباقر قالیباف و همچنین بیان «انتظار» از «مراجع و علما» برای «روشنگری»

 
ارگان مطبوعاتی سپاه، یکی از مطالب خود را به سخنان اخیر سید محمد خاتمی، رییس‌جمهوری اسبق جمهوری اسلامی اختصاص داده؛ مطلبی که در مقایسه با مطالب دیگر این نشریه درباره خاتمی تمجید حساب می‌شود؛ با تیتر «خوب اما ناکافی».
نویسنده به بخشی از صحبت‌های اخیر خاتمی اشاره کرده که گفته بود: «براندازی نه مطلوب است و نه ممکن» و این بخش را مصداق «مرزبندی» ‌با «دشمن و براندازان» برشمرده است.
 
نویسنده هفته‌نامه سپاه پاسداران، همچنین در عین اینکه گفته خاتمی را «یک گام به جلو» ارزیابی کرده، ولی درباره آن نوشته که «قطعا این گام به تنهایی کافی نیست.»
 
رویکردی که تاکنون لااقل بعد از حوادث انتخابات ۸۸ در مورد خاتمی، دیده نشده بود.
 
«صبح صادق» در ادامه به جایگاه محمد خاتمی در فضای سیاسی کشور پرداخته و آورده «با وجود تلاش برخی طیف‌های جریان اصلاحات برای عبور از سیدمحمد خاتمی و همچنین فاصله‌گذاری رسمی بخشی از تندروهای اصلاح‌طلب با مشی اصلاح‌طلبی و غلتیدن در دامن براندازان می‌توان گفت، رییس دولت اصلاحات همچنان شاخص‌ترین و مورد قبول‌ترین چهره در این طیف سیاسی است.» به عبارت دیگر ارگان مطبوعاتی سپاه پاسداران جایگاه رهبری خاتمی در میان اصلاح‌طلبان را با نظر مثبت تایید کرده است.
 
ارگان سپاه در پایان جایگاه خاتمی میان اصلاح‌طلبان را باز هم جایگاه «ویژه‌ای» دانسته و ابراز امیدواری کرده که او «می‌تواند با ایجاد تفاهم در طیف اصلاحات، با پر رنگ کردن مرزبندی با دشمنان ملت ایران، زمینه گفت‌وگو را فراهم کند.»
 
گرچه ارگان مطبوعاتی سپاه پاسداران این سخنان خاتمی را به عنوان مرزبندی با «ضد انقلاب» توصیف کرده اما این نخستین مرتبه‌ای نیست که رییس دولت اصلاحات چنین مواضعی اتخاذ می‌کند. او پس از اعتراضات آبان ۹۸ در سخنانی ضمن انتقاد از برخوردها با معترضان گفته بود: «در این میان متوهمان براندازی هم هستند که به همان اندازه علیه اصلاح‌طلبان و اصلاح‌طلبی خشونت‌پرهیز سم‌پاشی کرده و می‌کنند که علیه جمهوری اسلامی و این امر کار ما را در جدا کردن مرزها آسان می‌کند؛ گرچه همواره بر جدایی مرزها تاکید شده است.»
 
سخنان خاتمی در آذر ۹۸ و آبان ۱۴۰۱، یک مضمون دارد؛ پس دلیل تغییر ادبیات و رویکرد لااقل ارگان مطبوعاتی سپاه در چیست؟
 
تردید در مورد طرح «حکمرانی نو» قالیباف
 
مطلب دیگر، انتقاد تلویحی و نرم از محمدباقر قالیباف رییس مجلس است که ارگان مطبوعاتی سپاه به آن پرداخته. قالیباف در چند هفته گذشته دو مرتبه در دو نطق پیش از دستور خود تاکید کرده بود که «پس از برقراری امنیت» نظام باید به سمت «اصلاح حکمرانی» در حوزه‌های گوناگون پیش برود و «حکمرانی نو» در چارچوب نظام سیاسی جمهوری اسلامی برقرار شود.
 
ارگان مطبوعاتی سپاه در واکنش به این سخنان قالیباف اشاره کرده که باید «برخورد قاطع با ضدانقلاب» صورت بگیرد که البته نویسنده معتقد است: «نظام در آستانه پایان مدارا و برخورد قاطع قرار دارد.»
 
بخشی که به نقد نظرات قالیباف مربوط می‌شود اینجاست که نویسنده به سابقه طولانی حرف زدن از «اصلاح و تحول» اشاره و تاکید کرده افرادی که بر این نکات تاکید دارند، «حرفی نو و مشخص و قابل عملیاتی کردن ارایه نمی‌کنند؛ حرف‌هایی که به نحوی بوی تکرار گرفته و شنیدن مجدد آن چندان چنگی به دل نمی‌زند!» ارگان مطبوعاتی سپاه توصیه کرده که قالیباف، مشاوران و همفکرانش «برای آنکه دچار این تکرار نشوند، باید به طرح عنوان و جعل واژه کفایت نکرده و مختصات و ابعاد آنچه «حکمرانی نو» خوانده‌اند، ترسیم کنند.»
 
انتظار از علما
 
مطلب سوم اما گلایه‌آمیز است. مسوول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه محمد رسول‌الله تهران، در یادداشتی با عنوان «گلایه‌ای هشدارگونه» به مرور برخی اتفاقات در جریان حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ پرداخته است.
 
نویسنده که از مقامات سپاه است، شرایط فعلی کشور را «پیچیده» توصیف و انتظاراتی از مراجع تقلید بیان کرده است.
 
مسوول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه تهران نوشته «انتظار می‌رود خواص امت به ویژه عالمان و مراجع بزرگوار تقلید که همیشه علمدار بصیرت و معرفت‌ بوده‌اند، به ‌موقع و بهنگام نقش هدایتگری و بصیرت‌افزایی و روشنگری خویش را به خوبی انجام داده و باعث دلگرمی نیروهای جان بر کف حافظ امنیت کشور که مظلومان پای عزت و کرامت و اقتدار کشور از جان‌شان مایه می‌گذارند، بوده باشند.»
 
با این نوشته، تا حدود زیادی مشخص شد که منظور از خواص بیشتر کدام شخصیت‌ها و چه طیف درون حاکمیت است. اما البته از منظر نظام، دایره خواص گسترده‌تر است و منحصر به مراجع تقلید نمی‌شود. با این وجود، این مقام سپاه پاسداران، با تیتر «گلایه‌ای هشدارآمیز» از مراجع تقلید خواسته در اتفاقات اخیر سکوت نکنند؛ گلایه در تیتر مشخص است، اما معلوم نیست بخش «هشدارگونه» در تیتر خطاب به چه کسی یا چه اتفاقی است؟
لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=86266

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});