• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

سکه پیشتاز عملکرد هفتگی، دلار در حوالی ۳۵ هزار تومان

  • کد خبر : 86427
  • 05 آذر 1401 - 14:00
سکه پیشتاز عملکرد هفتگی، دلار در حوالی ۳۵ هزار تومان
یاز اکو - سکه امامی طی معاملات هفته گذشته عمدتاً رشد قیمت داشت. همچنین هر دلار آمریکا در ابتدای هفته گذشته ۳۴ هزار و ۸۱۶ تومان بود و این رقم با رشد ۰.۶ درصدی، به ۳۴ هزار و ۹۹۰ تومان در پایان معاملات هفته رسید.

یاز اکو، جعفر ساعی نیا – یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ دلار در مرز ۳۵ هزار تومان

هر دلار آمریکا در ابتدای هفته گذشته ۳۴ هزار و ۸۱۶ تومان بود و این رقم با رشد ۰.۶ درصدی، به ۳۴ هزار و ۹۹۰ تومان در پایان معاملات هفته رسید. اما در حالی بازار دلار روی لبه ۳۵ هزار تومان در حرکت است که در میانه هفته گذشته در روز یک‌شنبه و دوشنبه این کانال را لمس کرده بود. در روز دوشنبه هفته گذشته هر دلار آمریکا ۳۵ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت داشت و پس از آن، روندی نزولی را طی کرد. در حال حاضر برخی از فعالان بازار ارز اعتقاد دارند که نرخ دلار به نوعی زندانی شده و در یک محدوده خاص در نوسان است. به باور آن‌ها، با توجه به سطح تنش‌ها میان ایران و غرب و فضای بلاتکلیف مذاکرات برجام و… احتمال افزایش قیمت ارز وجود دارد، اما با این وجود، ترس از عرضه سنگین از سوی بازارساز، باعث شده معامله‌گران نسبت یه حرکت در بازار محتاط باشند.

آن‌طور که در گزارش‌های میدانی مشاهده می‌شود، هم‌اکنون معامله‌گران تمایل زیادی به خرید و فروش دلار در بازار ندارند. بر همین اساس، روند بازار ارز کاهش حجم خرید و فروش حکایت دارد و همین مساله هم عامل کاهش سطح نوسان نرخ دلار بوده است. البته برخی تحلیلگران ارزی عنوان می‌کنند که کاهش تمایل به فروش ارز می‌تواند به مرور دلار را در مسیر صعودی قرار دهد.

بازار سهام/ بازار بورس در پی تعادل

بازار سهام معاملات هفته اخیر را با تمایلات صعودی پشت سر گذاشت. اما با وجود روزهای صعودی، شاخص کل نتوانست عملکرد مثبتی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت برساند. به این ترتیب نماگر اصلی بورس تهران برای دومین هفته متوالی بازدهی هفتگی منفی ۰/۲۴ درصد را از آن خود کرد و در سطح یک میلیون و ۴۱۰ هزار واحد ایستاد. علاوه بر این حقیقی‌‌های بازار هفته گذشته توانستند دو روز معاملاتی خالص خرید مثبت رقم بزنند.

با این حال خروج پول سرمایه‌گذاران خرد در بازار غالب بود. همچنین لازم به ذکر است که ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) نیز در سطوح مطلوبی نسبت به هفته‌های گذشته قرار داشت. به عقیده برخی از کارشناسان با بهبود نسبی در ارزش معاملات در کنار تثبیت دماسنج اصلی بورس اوراق بهادار تهران در سطوح بالای کانال ۱/۴ میلیون واحد می‌توان انتظار هفته‌‌ای مشابه هفته اخیر را داشت.

بازار سکه/ سکه در سطوح تاریخی

سکه امامی طی معاملات هفته گذشته عمدتاً رشد قیمت داشت. به‌طوری که این مسکوک یاد شده از سطوح نزدیک به ۱۶ میلیون تومان با افزایش پلکانی مجددا بعد از گذشت نزدیک به دو هفته به قیمت‌‌های تاریخی خود نزدیک شد. بر این اساس هر قطعه از این سکه هفته اخیر با ثبت بازدهی هفتگی ۱/۹۳ درصدی توانست دومین هفته متوالی خود را با عملکرد مثبت پشت سر بگذارد.

به این ترتیب با توجه به ثبات نسبی نرخ دلار در بازار آزاد و افت و خیزهای شدید بهای طلا در بازار جهانی، فاصله ارزش ذاتی و بازاری این سکه نیز تا حدودی افزایش یافت. به طوری که حباب آن در سطوح نزدیک به دو میلیون تومان قرار گرفت. بر این اساس با توجه به شرایط بازار عده‌‌ای از کارشناسان طلا و سکه بر این باور هستند که به دلیل انتظارات تورمی همچنان تقاضا برای سکه نسبتا بالا است.

بازار طلای جهانی/ طلا در آرامش نسبی

قیمت طلا در روز جمعه تغییرات کمی داشت. به‌طوری که طی معاملات هفته فلز گرانبها در مسیر ثبت افزایش ملایم قرار گرفته است. زیرا خوش‌‌بینی نسبت به چشم‌‌انداز افزایش کمتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو، تاثیر آمارهای نامطلوب اقتصادی را خنثی کرد. با این حال، طلا ممکن است از افزایش تقاضای پناهگاه امن در ماه‌های آینده سود ببرد، به ویژه با کاهش بیشتر دلار و بدتر شدن شرایط اقتصاد جهانی.

به این ترتیب هر اونس طلای جهانی روز گذشته در قیمت ۱۷۵۱ دلار معامله شد. گفتنی است که قیمت لحظه‌‌ای طلا در سطوح بالاتری نسبت به معاملات آتی معامله می‌شود. پدیده‌‌ای که به عنوان عقب‌ماندگی شناخته می‌شود که نشان می‌دهد تقاضای کوتاه‌مدت برای طلا ممکن است در حال افزایش باشد. همچنین نرخ‌‌های بهره در سطوحی است که آخرین بار در طول بحران مالی ۲۰۰۸ مشاهده شده بود و انتظار می‌‌رود به اوج خود برسد.

بازار اوراق مسکن/ بازدهی منفی تسه

اوراق تسهیلات بانک مسکن اسفند ۹۹ که در فرابورس معامله می‌شود، دادوستدهای هفته اخیر را پرنوسان سپری کرد. به‌طوری که تسه ۹۹۱۲ پس از چهار هفته متوالی با عملکرد مثبت، هفته گذشته را با بازدهی هفتگی منفی ۱/۱ درصد به پایان رساند.

با این حال ارزش اوراق یادشده بالای سطح حمایتی ۱۰۰ هزار تومان به قیمت ۱۰۴ هزار و ۲۳۷ تومان قرار گرفت. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه در این فصل از سال با کمبود عرضه مواجه هستیم و نه تنها در این مدت ساخت‌و‌ساز افزایش پیدا نکرده، بلکه خبری از وعده‌های دولت درباره ساخت و تحویل نهضت ملی مسکن هم نیست. همچنین از آنجاکه در کنار انتظارات تورمی، عرضه به حداقل رسیده است، بنابراین انتظار می‌‌رود که با توجه به شرایط اقتصادی و غیراقتصادی شاهد ادامه روند افزایش اجاره‌بها در نیمه دوم سال باشیم.

بازار نفت/ کاهش اشتهای تقاضای نفت

قیمت نفت در روز جمعه با توجه به تغییرات شاخص دلار، آن هم به دلیل برخی سیگنال‌‌های متعادل از سوی فدرال رزرو افزایش یافت. اما با بدتر شدن چشم‌‌انداز تقاضا و کاهش نگرانی‌‌ها درباره کاهش عرضه، به سمت ضررهای هفتگی شدید پیش رفته است. به‌طوری که هر بشکه نفت برنت در قیمت ۸۶ دلار و ۸۱ سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت ۷۹ دلار و ۸۵ سنت معامله شد. گفته می‌شود که بازار نفت طی روزهای اخیر کاهش قابل توجهی داشت.

زیرا آلودگی روزانه در چین با رکورد بالا باعث افزایش نگرانی‌‌ها در رابطه با تضعیف تقاضای نفت شد. علاوه بر این بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان، اقدامات قرنطینه‌‌ای سختگیرانه را در چندین شهر بزرگ اعمال کرده است و روندی که رشد اقتصادی این کشور را در سال جاری کاهش داد باعث شد تا اشتهای تقاضا برای نفت آسیب ببیند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=86427

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});