• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
2

تغییر الگوهای جمعیتی شکل جدیدی به خاورمیانه خواهد داد

  • کد خبر : 87216
  • 12 آذر 1401 - 17:45
تغییر الگوهای جمعیتی شکل جدیدی به خاورمیانه خواهد داد
یاز اکو - موسسه واشنگتن به بررسی گزارش چشم‌انداز جمعیت جهان که اخیراً توسط دپارتمان امور اقتصادی و اجتماعی سازمان‌ملل‌متحد منتشر شده است پرداخته و می‌نویسد واقعیت‌های جمعیتی و احتمالاً روابط قدرت به طور قابل‌توجهی در بسیاری از مناطق جهان از جمله غرب آسیا تغییر خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از موسسه واشنگتن، طبق پیش‌بینی سازمان ملل دو جمعیت بزرگ خاورمیانه یعنی ایران و ترکیه تا سال ۲۱۰۰ کاهش می‌یابند و وضعیت آنها به عنوان غول‌های جمعیتی منطقه متزلزل می‌شود و ترکیه از ۸۵ به ۸۳ میلیون نفر و ایران از ۸۹ به ۸۰ میلیون نفر خواهد رسید.

در مقابل، انتظار می‌رود دو کشور متوسط ​​عراق و یمن از نظر جمعیتی منفجر شوند و این احتمالاً اهمیت ژئواستراتژیک آنها را افزایش می‌دهد. عراق از ۴۴ میلیون نفر به ۱۱۲ میلیون نفر خواهد رسید، یعنی از نصف جمعیت ایران یا ترکیه امروز به ۴۰ درصد بزرگتر از هر دو. و برای آنکارا و تهران احتمالاً تسلط بر عراقی که جمعیت آن از جمعیت خودشان بیشتر است، چالش‌برانگیزتر خواهد گردید.

انتظار می‌رود یمن از ۳۴ میلیون نفر به ۷۴ میلیون نفر افزایش یابد، یعنی به ۵۰ درصد بیشتر از جمعیت عربستان سعودی برسد و جمعیت عراق به اندازه ۹۰ درصد جمعیت شورای همکاری خلیج فارس و نزدیک به جمعیت ایران یا ترکیه خواهد رسید. کشورهای شورای همکاری خلیج فارس رشد جمعیت بسیار کندتری خواهند داشت. مجموع جمعیت فعلی آنها ۵۹ میلیون نفر است که پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۱۰۰ به ۸۴ میلیون نفر برسد.

مصر قرار است به انفجار جمعیتی خود ادامه دهد و از ۱۱۱ میلیون نفر به ۲۰۵ میلیون نفر رسیده و تقریباً دوبرابر شود و بزرگترین جمعیت منطقه را به خود اختصاص دهد.

همچنین جمعیت‌ اسرائیل از ۹.۲ به ۱۸.۴ میلیون یعنی دو برابر، جمعیت فلسطین (غزه و کرانه باختری) از ۵.۲ به ۱۲.۸ میلیون، سوریه از ۲۲ میلیون نفر به ۴۳ میلیون نفر و نزدیک به دو برابر و جمعیت اردن از ۱۱ میلیون به ۱۸ میلیون خواهند رسید. در مقابل، لبنان از ۵.۵ میلیون به ۴.۷ میلیون کاهش خواهد یافت. در مجموع، این پنج جمعیت، به رقم ۹۵ میلیون نفر خواهند رسید که بزرگتر از ترکیه یا ایران است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=87216

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});