• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
6

خودروهای وارداتی با چه قیمتی عرضه می‌شوند؟/ محصولات خارجی در بازار دلالان

  • کد خبر : 89522
  • 04 دی 1401 - 13:30
خودروهای وارداتی با چه قیمتی عرضه می‌شوند؟/ محصولات خارجی در بازار دلالان
یاز اکو - اولین محموله خودروهای وارداتی که گویا شامل ۲۲ دستگاه خودرو کیاست، روز گذشته در بندر لنگه تخلیه شد. اما پرسشی که در این میان مطرح می‌شود این است که قیمت خودروهای وارداتی در بازار ایران چقدر خواهد بود؟

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، واردات خودرو به مرحله جدیدی رسیده است و گفته می‌شود خودروهای وارداتی به ایران رسیده‌اند. در این میان، برخی از شرکت‌های واردکننده از خودروهای منتخب خود برای واردات رونمایی کرده‌ و برخی نیز به تبلیغات آن‌ها در سطح شهر پرداخته‌اند.

در میان معرفی خودروهای وارداتی و اعلام زمان ورود این خودروها به کشور، سوالی که مکررا مطرح می‌شود این است که این خودروها با چه قیمتی به دست مصرف‌کننده نهایی، یعنی مردم عادی می‌رسد؟

پیش از تدوین آیین‌نامه مسئولان وزارت صمت و دولت وعده ورود خودروهای اقتصادی به کشور را داده بودند و اعلام کردند خودروهای وارداتی مخصوص قشر متوسط جامعه خواهد بود. اما کارشناسان از همان زمان معتقد بودند که قیمت خودروهای وارداتی کمتر از یک میلیارد تومان نخواهد بود.

حال صحبت‌های جدیدی در رابطه با قیمت خودروهای وارداتی شنیده می‌شود. کارشناسان معتقدند که قیمت این خودروها حتی یک میلیارد نیز نخواهد بود و با قیمت حداقل سه میلیارد تومان وارد بازار ایران می‌شوند.

عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: قیمت خودروهای وارداتی به ایران مشخص نیست. چراکه دولت هنوز تعرفه درستی را به مردم اعلام نکرده است. نکته مهم در رابطه با قیمت خودروهای وارداتی این است که شرکت‌های واردکننده پس از واردکردن خودروها، سود ۱۵ درصد را کسب کرده و آن‌ها را در بورس کالا عرضه می‌کنند.

او تاکید کرد: خودروهای تولید کشور در بازار آزاد با سه برابر قیمت به فروش می‌رسد، حال خودرویی که قرار است وارد شود و ۲۰ هزار دلار قیمت داشته باشد، با هزینه‌های حمل و نقل، تعرفه، سود واردکننده و احتساب دلار ۴۰ هزار تومانی نیز کمتر از سه میلیارد تومان به دست مردم نمی‌رسد.

افزایش قیمت خودروهای وارداتی با عرضه به بورس کالا

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: اگر عرضه خودروهای وارداتی به بورس کالا مانند عرضه خودروهای تولید داخل قطره‌چکانی باشد، با قیمتی باورنکردنی به فروش می‌رسند. برای مثال، خودرویی مانند دیگنیتی که ۹۳۰ میلیون تومان قیمت داشت در بورس کالا با قیمت دو میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. حال تصور کنید که خودروهای وارداتی که بازار مدت‌هاست منتظر آن‌هاست و متقاضی زیادی برای آن‌ها وجود دارد با چه قیمتی در بورس کالا عرضه می‌شود؟

جعفری افزود: با روشی که وزارت صمت برای عرضه خودروها پیش گرفته است، خودروها با قیمت بالاتری به دست مشتریان می‌رسد. در بحث فروش خودروهای تولید داخل، سود به جیب خودروسازان می‌رود. اما در عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا، سود به جیب دولت می‌رود. در نتیجه انتظار می‌رود که خودروهای وارداتی با قیمت بالاتری به دست مشتری‌ها برسد.

خودروهای وارداتی به دست مردم می‌رسد؟

او تاکید کرد: احتمالا سرنوشت قیمت خودروهای وارداتی مانند دیگنیتی پرستیژ در بورس کالا باشد. چراکه دولت عرضه این خودروها را نیز به صورت قطره‌چکانی نگه خواهد داشت.

این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: گفته شد در سه ماهه پایانی سال ۳۰۰۰ دستگاه خودرو به کشور وارد شود. گرچه به نظر می‌رسد این وعده نیز عملی نشود، اما این تعداد خودرو برای بازاری که مدت‌هاست تشنه خودروهای وارداتی است، پاسخگو نیست.

جعفری ادامه داد: با مهندسی عرضه خودروهای وارداتی نیز، این خودروها به دست مردم عادی نمی‌رسد و دلالان در بورس کالا حضور پیدا می‌کنند و خودروها را خریداری می‌کنند. سپس خودروهای خارجی را با قیمتی بالاتر به بازار کشور می‌رسانند.

او توضیح داد: در این میان، دولت و وزارت صمت شاهد عرضه ناموفق عرضه خودرو در بورس هستند. اما هیچ اقدامی در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا صورت نمی‌گیرد، بلکه خودروهای وارداتی نیز به این بازار سرمایه می‌فرستند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=89522

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});