• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
5
دیلی صباح گزارش داد؛

اظهارات شورای اروپا بر ابتکارات صلح‌ باکو سایه انداخته است

  • کد خبر : 89543
  • 04 دی 1401 - 15:00
اظهارات شورای اروپا بر ابتکارات صلح‌ باکو سایه انداخته است
یاز اکو - کمیسر حقوق بشر در آذربایجان گفت: اظهارات اخیر دونیا میاتوویچ، کمیسر حقوق بشر شورای اروپا، در خصوص اقدام مسالمت آمیز سازمان های مدنی در جاده خانکندی-لاچین، مایه تاسف است و فعالیتهای صلح بخش در منطقه را تحت الشعاع قرار می دهد.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دیلی صباح، وی افزود: اگرچه انتظار می رفت که کمیسر حقوق بشر نگرش عینی، بی طرفانه و منصفانه تری از خود نشان دهد، برعکس، نظرات در بیانیه آخر او منعکس کننده حقیقت نیست، بلکه ماهیت سیاسی دارد و فعالیت های صلح آفرین را تحت الشعاع قرار می دهد.

وی ادامه داد: همانطور که در آخرین بیانیه خود در مورد موضوع مورد بحث اشاره کرده ام، غیرنظامیان صلح جو به طور جدی نگران بهره برداری غیرقانونی ارمنستان از ذخایر منابع طبیعی در سرزمین های آذربایجان، جایی که نیروهای حافظ صلح روسیه به طور موقت در آن مستقر بودند، و همچنین اثرات منفی آن هستند.

وی با بیان اینکه به همین دلیل، اعضای جامعه مدنی اقدامات مسالمت آمیز را برای جلب توجه جامعه بین المللی به این خطر موجود انجام می دهند گفت: این اقدام مسالمت آمیز هیچ مانعی برای عبور رایگان وسایل نقلیه برای کمک های بشردوستانه ایجاد نمی کند و هیچ مانعی برای تحویل کالاهای ضروری و مراقبت های پزشکی برای ساکنان ارمنی منطقه اقتصادی قره باغ آذربایجان وجود ندارد.

عیلوا گفت: من اظهار نظرهای بی اساس علیه آذربایجان در مورد اعتراضات شهروندان به اکو تروریسم که حقوق مردم برای زندگی در یک محیط سالم را نقض می کند، یک سوگیری می دانم.

کمیسر به درخواست های مکرر ما در مورد جنایات جنگی که توسط این سازمان انجام شده پاسخی نداد.

لزوم توجه به حقیقت در قره باغ

وی خاطر نشان کرد: این یک تهدید جدی برای زندگی انسان است که در میان مین های باز مانده از دوران اشغال ،جنگ و جنایات زندگی کند.

آذربایجان رد کرد

نمایندگان آذربایجان و ارمنستان در نشست روز سه شنبه سازمان ملل درباره کریدوری که ارمنستان برای دسترسی به منطقه قره باغ در مرز مشترکشان استفاده می کند، تبادل نظر کردند.

مهر مارگاریان، نماینده ارمنستان در سازمان ملل، آذربایجان را به “مسدود کردن غیرقانونی” کریدور لاچین و “ممانعت از دسترسی بشردوستانه” به منطقه ای با جمعیت ارمنی متهم کرد، ادعایی که باکو قویا آن را رد می کند.

وی از آذربایجان خواست که “فورا و بدون قید و شرط” کریدور را باز گشایی کند و از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا یک ماموریت حقیقت یاب برای ارزیابی وضعیت انسانی در محل اعزام کند.

گفتنی است چندین رویداد اخیر باعث افزایش تنش بین دو کشور شده است.

آخرین تظاهرات در نزدیکی یک پاسگاه حافظ صلح روسیه در جاده لاچین است که در آن فعالان آذربایجانی به بهره برداری غیرقانونی از منابع معدنی و اثرات زیست محیطی آن بر مناطق اطراف اعتراض می کنند.

جاده لاچین، واقع در منطقه مورد مناقشه قره باغ، تنها شریان ارمنستان به این منطقه است.

در اوایل ماه دسامبر، آذربایجان پس از مذاکرات کارشناسان خود برای بررسی معدن طلای قزلبولاک و معدن مس دمیرلی در اراضی آذربایجانی که ارمنی‌ها را در خود جای داده است، به دلیل غارت و بهره‌برداری غیرقانونی در منطقه، با نیروهای حافظ صلح روسیه به توافق رسید.

با این حال، ارمنی‌ها از ورود کارشناسان آذربایجانی به منطقه ممانعت کردند و همین امر باعث اعتراض شد.

آذربایجان، ارمنستان را متهم به تحریف و جعل کرد

یاشار علی اف، سفیر آذربایجان در سازمان ملل متحد، در نشستی که ایروان برگزار کرد، ارمنستان را به سوء استفاده از شورای امنیت سازمان ملل متهم کرد و آن را به «دستکاری، تحریف و جعل» متهم کرد.

وی گفت: ارمنستان از این کریدور برای “قاچاق غیرقانونی” مواد معدنی و سایر منابع و فعالیت های نظامی “سوء استفاده” می کند.

وی خاطرنشان کرد: این فعالیت‌ها علاوه بر غیرقانونی بودن خود، آسیب جدی به محیط زیست، آلودگی منطقه و تخریب اکوسیستم شکننده وارد می‌کند.

وی گفت: سوء استفاده از کریدور نقض توافقات سه جانبه آذربایجان، ارمنستان و روسیه است.

سفیر علی اف با تاکید بر اینکه نه دولت آذربایجان و نه فعالان معترض این مسیر را مسدود نکرده اند، گفت: «بر اساس قرارداد با میانجیگری روسیه، آذربایجان متعهد به تضمین امنیت مردم، وسایل نقلیه و محموله هایی است که در امتداد جاده لاچین حرکت می کنند.

علی اف گفت: کلیپ های ویدیویی به اشتراک گذاشته شده در رسانه های اجتماعی عبور بدون مانع وسایل نقلیه مختلف از جمله آمبولانس ها و کاروان های بشردوستانه را نشان می دهد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=89543

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});