• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
4

کشف بقایای یک فضای کارگاهی در زرین تپه زنجان

  • کد خبر : 90560
  • 13 دی 1401 - 17:00
کشف بقایای یک فضای کارگاهی در زرین تپه زنجان
یاز اکو - سرپرست هیات باستان‌شناسی میراث فرهنگی استان زنجان از کشف بقایای یک فضای کارگاهی در زرین تپه زنجان خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایلنا، ابوالفضل عالی در این باره گفت: زرین تپه با بلندی حدود ۱۲ متر در انتهای شمالی روستای چهرآباد، مشرف بر رودخانه و روستای چهرآباد قرار دارد و پراکنش قطعات سفالی و دیگر یافته‌ها نشان می‌دهد که این تپه مربوط به دوره ساسانی است.

سرپرست هیات باستان‌شناسی، میراث فرهنگی زنجان، ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ در برنامه بررسی و مطالعه محوطه‌های تاریخی ناحیه جنوبی معدن نمک، زرین تپه به‌عنوان یک محوطه مهم دوره ساسانی توسط حامد ذیفر مورد مطالعه هدفمند قرار گرفت.

به گفته وی، از آنجایی که مطالعه جامع معدن نمک و پی بردن به ویژگی‌های اجتماعی و اقتصادی معدن‌کاران چهرآباد در دوره هخامنشی و ساسانی از اهداف مهم و اصلی ما در پژوهش‌های معدن نمک است، بنابراین برای تحقق این هدف در سال‌های اخیر مطالعات چشم انداز اطراف معدن و مطالعه دقیق‌تر محوطه‌های همزمان با معدن نمک در کانون توجه مطالعات باستان‌شناسی پروژه معدن نمک قرار گرفت.

عالی، افزود: در همین راستا در سال ۱۳۹۹ در تپه کوزه‌چی، تنها محوطه‌ای که در بررسی و شناسایی حوزه آبریز تلخه رود به دوره هخامنشی تاریخ‌گذاری شده بود، گمانه‌زنی انجام شد، در نتیجه گمانه‌زنی؛ مشخص شد که تپه کوزه‌چی یک کارگاه فلزکاری (آهن و مس) از دوره‌ هخامنشی و همزمان با استخراج نمک در چهرآباد است.

تپه کوزه‌چی یک کارگاه فلزکاری در دوره‌ هخامنشی است

سرپرست هیات باستان‌شناسی، میراث فرهنگی زنجان، گفت: گمانه‌زنی تپه کوزه‌چی، موجب افزایش دانسته‌های ما از محیط اطراف معدن در دوره هخامنشی شده و نشان داد که در این دوره استقرار بزرگ و دائمی در اطراف معدن وجود نداشته و یک کارگاه فلزکاری که شاید تامین کننده ابزارهای معدنکاری معدن نمک بوده، در نزدیکی معدن فعالیت داشته است.

وی، با بیان‌اینکه به جز دوره هخامنشی، دوره ساسانی نیز یکی از ادوار اصلی استخراج نمک در چهرآباد بوده و بر اساس مطالعات انجام یافته؛ استخراج نمک در دوره ساسانی از ابتدای این دوره آغاز شده و تقریباً تا انتهای این دوره ادامه داشته است، افزود: با توجه به ادامه مطالعات معدن نمک و ضرورت بدست آوردن آگاهی بیشتر از اطراف معدن در دوره ساسانی، تصمیم بر آن شد تا همچون تپه هخامنشیِ کوزه‌چی، زرین تپه چهرآباد که بر اساس مطالعات سطحی دارای تکه‌های سفال، شیشه و قطعات فلزات حرارت دیده است، در مرحله نخست گمانه‌زنی شود.

عالی، ادامه داد: انجام گمانه‌زنی و کاوش محدود با هدف کسب اطلاعات اولیه از ماهیت و کارکرد تپه باستانی، دوره‌ها و لایه‌های تاریخی آن و پی‌بردن به ارتباط احتمالی محوطه با معدن نمک چهرآباد است، بنابراین مطابق با اهداف و فرضیات در نظر گرفته شده، گمانه‌زنی در زرین تپه انجام شد.

سرپرست هیات باستان‌شناسی معدن چهر آباد زنجان، اضافه کرد: در کاوش این فصل تا کنون بقایای یک فضای احتمالاً کارگاهی با مقادیر زیادی خاکستر و ذغال و سازه‌های خشتی و سنگی بدست آمده و بر اساس یافته‌های موجود از جمله قطعات سفال، احتمالاً آثار مکشوفه مربوط به دوره ساسانی هستند که با ادامه کاوش اطلاعات بیشتری از کارکرد و تاریخ دقیق محوطه بدست خواهد آمد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=90560

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});