• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

آلمان / کاهش شدید قیمت مسکن پس از ۱۲ سال

  • کد خبر : 99507
  • 06 فروردین 1402 - 12:15
آلمان / کاهش شدید قیمت مسکن پس از ۱۲ سال
یاز اکو - قیمت املاک مسکونی در پایان سال ۲۰۲۲ برای اولین بار در طول دوازده سال گذشته کاهش یافت.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دویچه وله،‌ طبق گزارش اداره آمار فدرال آلمان، از اکتبر تا دسامبر سال گذشته قیمت املاک و مستغلات به طور متوسط ۳.۶درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. این اولین کاهش از پایان سال ۲۰۱۰ است که ۰،۵درصد افت را نشان می‌دهد.

آخرین بار در سه ماهه اول سال ۲۰۰۷ بود که قیمت خرید آپارتمان‌ها و خانه‌های مستقل و نیمه مستقل با افت ۳،۸درصدی مواجه شدند. در مقایسه با سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲، قیمت‌ها به طور متوسط ۵درصد کاهش داشته‌اند.

کارشناسان آماری می‌گویند، عامل تعیین‌کننده برای کاهش قیمت خرید به‌احتمال کاهش تقاضا در نتیجه بالا رفتن هزینه‌های تامین مالی و تورم فزاینده بوده است.

با افزایش سریع نرخ بهره، رونق طولانی‌مدت در بازار املاک و مستغلات آلمان متوقف شده است، زیرا وام‌ها بسیار گران‌تر از پیش شده‌اند. با این حال، در کل سال ۲۰۲۲، به دلیل رشد در سه فصل اول، قیمت املاک مسکونی ۵.۳درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت. در سال ۲۰۲۱، قیمت‌ها با افزایش ۱۱.۵درصدی، به طور بی‌سابقه‌ای در مقایسه با سال‌های پس از ۲۰۰۰ روند صعودی پیدا کردند.

در پایان سال ۲۰۲۲ افت بیشتر هم در شهرها و هم در مناطق روستایی به ثبت رسیده است. بر اساس آمارها، “قیمت خانه‌های تک‌خانواده بیشتر از آپارتمان‌ها کاهش یافته‌اند”. به عنوان مثال، خانه‌های مستقل یک و دو خانواره در مناطق شهری ۵.۹درصد ارزان تر از سه ماهه مشابه سال قبل بوده است، در حالی که قیمت آپارتمان‌ها در این شهرها تنها یک درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در مناطق روستایی کم‌جمعیت، خانه‌های مستقل تک‌خانواده ۵.۵درصد ارزان تر بودند، در حالی که آپارتمان‌ها کمی گران‌تر و با افزایش یک‌دهم درصد مواجه بودند. در کلان‌شهرهای برلین، هامبورگ، مونیخ، کلن، فرانکفورت، اشتوتگارت و دوسلدورف، قیمت خانه‌های تک و دو خانواره ۲.۹درصد کمتر و آپارتمان‌ها ۱.۶درصد کمتر معامله شدند.

بر اساس گزارش بانک فدرال آلمان، افزایش شدید و غیرواقعی قیمت‌های املاک و مستغلات مسکونی در سال گذشته همچنان ادامه داشته است.

بنا بر محاسبه اقتصاددانان بانک فدرال در شهرها، قیمت مسکن در سال ۲۰۲۲ همچنان میان ۲۵ تا ۴۰درصد بالاتر از سطح واقعی بوده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=99507

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});