به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تی آر تی ورلد مطالعهای در بریتانیا نشان میدهد که درخواست از مردم برای توقف استفاده از رسانههای اجتماعی تنها به مدت یک هفته میتواند منجر به بهبود قابل توجهی در سلامت روان آنها و کاهش علائم افسردگی و اضطراب شود.
این مطالعه که در مجله Cyberpsychology, Behavior and Social Networking منتشر شد، توسط تیمی از محققان در دانشگاه باث انجام شد که اثرات سلامت روانی، وقفه یک هفته ای در استفاده از در رسانه های اجتماعی را بر روی ۱۵۴ شرکت کننده ۱۸ تا ۷۲ ساله مورد مطالعه قرار داد.
شرکتکنندگان به دو گروه تقسیم شدندو از گروه اول خواسته شد استفاده از تمام رسانههای اجتماعی (فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و تیکتوک) را به مدت یک هفته متوقف کنند، و گروه دوم به روند معمول ادامه دادند.
در شروع مطالعه، محققان نمرات پایه را برای اضطراب، افسردگی و سلامت روان را از آنها گرفتند.
شرکت کنندگان گزارش دادند که به طور متوسط ۸ ساعت در هفته را در رسانه های اجتماعی سپری می کنند.
یک هفته بعد، شرکتکنندگانی که استراحت کردند نسبت به افرادی که به استفاده از رسانههای اجتماعی ادامه دادند، بهبود قابل توجهی در رفاه، افسردگی و اضطراب نشان دادند که نشاندهنده یک مزیت کوتاهمدت است.
شرکتکنندگانی که از آنها خواسته شد تا استراحت کنند، گزارش کردند که به طور متوسط ۲۱ دقیقه از رسانههای اجتماعی استفاده کردهاند در حالی که میانگین هفت ساعت برای افراد گروه کنترل بود.
دکتر جف لمبرت، محقق ارشد بخش بهداشت باث، توضیح داد: «پیمایش رسانههای اجتماعی آنقدر فراگیر است که بسیاری از ما تقریباً بدون فکر کردن از لحظهای که از خواب بیدار میشویم تا زمانی که چشمانمان را در شب میبندیم، این کار را انجام میدهیم.
ما میدانیم که استفاده از رسانههای اجتماعی بسیار زیاد است و نگرانیهای فزایندهای در مورد اثرات سلامت روانی آن وجود دارد، بنابراین با این مطالعه، بدنبال آن بودیدم تا ببینیم آیا صرفاً درخواست از مردم برای استراحت یک هفتهای میتواند مزایای سلامت روانی داشته باشد یا خیر.
لمبرت گفت : بسیاری از شرکتکنندگان در این مطالعه اثرات مثبتی را از عدم حضور در رسانههای اجتماعی با “بهبود خلق و خو و اضطراب کمتر” گزارش کردند، که نشان میدهد حتی یک استراحت کوتاه نیز میتواند تاثیرگذار باشد.
وی خاطر نشان کرد:«البته، رسانههای اجتماعی بخشی از زندگی هستند و برای بسیاری از مردم، بخش مهمی از اینکه چه کسی هستند و چگونه با دیگران تعامل دارند، است. اما اگر هر هفته ساعتها را صرف پیمایش میکنید و احساس میکنید که تأثیر منفی روی شما میگذارد، میتواند ارزش آن را داشته باشد که استفاده خود را کاهش دهید تا ببینید آیا کمک کننده هست یا نه
در طول ۱۵ سال گذشته، رسانه های اجتماعی نحوه برقراری ارتباط ما را متحول کرده است.
طبق تحقیقات پیو، ۶۹ درصد از بزرگسالان و ۸۱ درصد از نوجوانان در ایالات متحده از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند. در بریتانیا، تعداد بزرگسالانی که از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند از ۴۵ درصد در سال ۲۰۱۱ به ۷۱ درصد در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.