• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
1

سوئیس گران‌ترین و پاکستان ارزان‌ترین کشور جهان/ هزینه زندگی در ایران چقدر است؟

  • کد خبر : 106745
  • 09 خرداد 1402 - 10:00
سوئیس گران‌ترین و پاکستان ارزان‌ترین کشور جهان/ هزینه زندگی در ایران چقدر است؟
یاز اکو - هر چه درآمد شهروندان یک کشور بالاتر برود، میزان هزینه‌های زندگی در آن نیز افزایش خواهد یافت‌. شاخص هزینه زندگی بالا در یک کشور آن را به یک کشور گران تبدیل می‌کند. گران‌ترین کشور جهان برای زندگی سوئیس و ارزان‌ترین آن در این ارزیابی پاکستان است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، هزینه‌های زندگی شامل هزینه‌های تمام‌شده برای غذا، سرپناه، حمل‌ونقل، انرژی، پوشاک، آموزش، مراقبت‌های بهداشتی، مراقبت از کودکان و سرگرمی می‌شود. در ضمن، شاخص هزینه زندگی میزان افزایش هزینه‌های اساسی در طول زمان و در مناطق مختلف را نشان می‌دهد.

هزینه کالاها و خدمات مصرفی در مناطق مختلف شهری متفاوت است. به عبارتی، حقوق یک فرد در یک شهر بزرگ ممکن است سطح بالایی از زندگی و رفاه را در یک شهر کوچک فراهم کند.

هزینه‌های زندگی می‌تواند روی تصمیمات فرد برای انتخاب شغل و محل زندگی و همچنین توانایی فرد در پس‌انداز کردن برای خرید مواردی مانند خانه اثرگذار باشد.

متوسط درآمد در یک منطقه جغرافیایی عاملی است که در ارزیابی هزینه‌های زندگی در آن منطقه اثرگذار است. هزینه‌های زندگی، تغییراتی در خرید مصرف‌کنندگان لحاظ می‌کند که از شرایط اقتصادی، تعدیل مخارج و عادات خرید مردم نشات می‌گیرد. یکی از عادات خرید می‌تواند جایگزین کردن یک محصول باشد؛ زمانی که قیمت محصول قبلی به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

شاخص هزینه‌های زندگی با شاخص قیمت مصرف‌کننده تفاوت‌هایی دارد. شاخص قیمت مصرف‌کننده، قیمت متوسط یک سبد کالا و خدمات منتخب است که افزایش قیمت‌ها در یک اقتصاد را اندازه‌گیری می‌کند. اما شاخص هزینه‌های زندگی روی یک منطقه خاص جغرافیایی تمرکز دارد.

شاخص‌های هزینه زندگی یک رقم پایه ۱۰۰ دارد و هر رقمی بالاتر یا پایین‌تر از آن، نشانگر گران‌تر یا ارزان‌تر بودن یک کشور است.

هزینه زندگی تحت تاثیر میانگین درآمد و قیمت اجناس و خدمات در یک منطقه است. زمانی که ساکنان یک کشور درآمد بیشتری کسب کنند، در نتیجه مسکن، غذا و بنزین آنها هزینه بیشتری خواهد داشت. هزینه زندگی همچنین تحت تأثیر میزان دسترسی به منابع و سبک زندگی مردم یک کشور است.

کشورهایی با بیشترین شاخص هزینه‌های زندگی در سال ۲۰۲۳

بر اساس آمار Numbeo در سال ۲۰۲۳ که شاخص هزینه زندگی ۸۴ کشور جهان را بررسی می‌کند، کشور سوئیس، گران‌ترین کشور جهان با شاخص هزینه زندگی ۱۱۴.۲ است. ایران ما با شاخص ۳۵.۲ در رتبه ۶۲ قرار می‌گیرد. کشورهایی چون پاکستان، هند و مصر از ارزان‌ترین کشورهای جهان هستند و به ترتیب شاخص هزینه‌های زندگی ۲۲، ۲۱ و ۱۸ دارند. ترکیه از ایران کشور ارزا‌ن‌تری است اما زندگی در کشورهایی مانند عربستان در رتبه ۳۷ و امارات متحده عربی در رتبه ۲۷ نسبت به ایران پرهزینه‌تر است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=106745

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});