• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
6

ایستگاه قدیمی هواشناسی مراغه احیا می‌شود

  • کد خبر : 13305
  • 13 اردیبهشت 1400 - 10:15
ایستگاه قدیمی هواشناسی مراغه احیا می‌شود
یاز اکو - ایستگاه قدیمی هواشناسی مراغه با همکاری شهرداری این شهر و اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی احیا می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، شهرستان مراغه با پیشینه کهن تاریخی و شهرنشینی و نیز دارا بودن ظرفیت های بزگ کشاورزی همواره از قطب های تولید محصولات باغی و زراعی در شمالغرب کشور بوده و وجود ایستگاه های هواشناسی ضرورتی اجتناب ناپذیر برای اقلیم شناسی و سنجش جغرافیایی این خطه از کشورمان بوده است.

وجود ایستگاه های هواشناسی در نقاط مختلف شهری و روستایی در شهری مثل مراغه از زیرساخت های لازم جغرافیایی و سنجش دقیق هوای منطقه جنوب آذربایجان شرقی به شمار می رود.

از دیرباز به دلیل قدمت تاریخی شهرستان مراغه، ایستگاه هواشناسی در یکی از محلات مرکزی شهر (محله دروازه) دایر بوده لیکن در دهه های گذشته با ایجاد و احداث فرودگاه سهند و ضرورت وجود ایستگاه سنجش هوا، اداره و ایستگاه مرکزی هواشناسی در نزدیکی این ترمینال هوایی احداث و راه اندازی شد.

ایستگاه قدیمی هواشناسی مراغه با ایجاد مرکز و اداره هواشناسی در محل فرودگاه سهند، سال ها بود که به بوته فراموشی سپرده شده بود که با تلاش های مسوولان شهرستانی، گام در مرحله احیا گذاشت.

امضا تفاهم نامه احیای ایستگاه قدیمی هواشناسی با مشارکت شهرداری مراغه و اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی حرکتی برای راه اندازی مجدد این مرکز بوده که در کنار آن علاوه بر توسعه ایستگاه های هواشناسی، پارک محله ای نیز در محل مخروبه و قدیمی یکی از محلات مرکزی شهر مراغه احداث خواهد شد.

فرماندار مراغه در جلسه امضا این تفاهم نامه با اشاره به ضرورت توسعه ایستگاه های هواشناسی این شهرستان گفت: با توجه به قرار گرفتن ایستگاه فعلی هواشناسی در خارج از شهر و تفاوت میزان دما و معیارهای هواشناسی با مرکز شهر و سایر نقاط این شهرستان، احیای ایستگاه قدیمی هواشناسی به عنوان یکی از خواست های مردمی بیش از پیش احساس می شد.

سیدعلی موسوی افزود: ایجاد و راه اندازی ایستگاه جدید در مرکز شهر به عنوان یکی از ضرورت های سنجش هوا و اقلیم شناسی دقیق از جمله دغدغه هایی بوده که با همراهی شهرداری مراغه و اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی در حال مرتفع شدن است.

وی ادامه داد: برای این منظور، محل سابق هواشناسی این شهرستان که در یکی از محلات مرکزی و قدیمی شهر مراغه قرار داشته و اکنون به مخروبه ای تبدیل شده بود با تعیین مالکیت آن و تامین فضای مناسب در آن، تبدیل به ایستگاه هواشناسی می شود.

وی اضافه کرد: اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی نیز با تامین تجهیزات لازم و به روز هواشناسی آمادگی خود برای راه اندازی و احیای این ایستگاه قدیمی هواشناسی اعلام کرده و با تامین فضای مناسب، عملیات نصب این تجهیرات را آغاز خواهد کرد.

وی افزود: همچنین بخشی از فضای قدیمی ایستگاه سابق هواشناسی نیز به پارک محله ای تبدیل شده و ساکنان این منطقه از زیرساخت های تفریحی و فضای سبز بهره مند خواهند شد.

تامین بیش از یک میلیارد تومان تجهیزات هواشناسی برای نصب در ایستگاه جدید

مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: تجهیزات به روز هواشناسی برای نصب در ایستگاه جدید هم اکنون خریداری و تامین شده و آماده راه اندازی است.

علی دولتی مهر افزود: با توجه به پیگیری های انجام شده توسط مسوولان شهرستانی مراغه و با تامین فضای مناسب و عقد تفاهم نامه همکاری بین شهرداری و این سازمان، با انتقال سند مالکیت بخشی از ایستگاه قدیمی به هواشناسی، تجهیزات سنجش هوایی در این مکان نصب و راه اندازی خواهد شد.

وی ادامه داد: رعایت استانداردهای لازم برای احداث ایستگاه جدید و نصب تجهیزات هواشناسی در محل سابق آن با همکاری شهرداری مراغه به زودی انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: نصب تجهیزات هواشناسی و ایجاد ایستگاه جدید با توجه به ظرفیت های موجود مراغه به عنوان یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی و وجود باغات در این منطقه زمینه ساز اقلیم شناسی و سنجش مناسب وضعیت جوی خواهد بود.

احداث پارک محله در محل ایستگاه قدیمی هواشناسی مراغه

شهردار مراغه با اشاره به احیای ایستگاه قدیمی هواشناسی این شهرستان در قالب تفاهم نامه همکاری با اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: با احیای این ایستگاه همچنین پارک محله ای برای استفاده شهروندان در این منطقه از شهر احداث می شود.

شهرام مروتی افزود: شهرداری مراغه در راستای توسعه زیرساخت های شهری در احیای ایستگاه قدیمی هواشناسی در محل سابق آن در مرکز شهر مشارکت خواهد داشت.

وی با بیان اینکه زمین ایستگاه سابق هواشناسی حدود هشت هزار متر مربع و در مالکیت شهرداری است اضافه کرد: برای احیای این ایستگاه و نصب تجهیزات هواشناسی، بخشی از این زمین در اختیار سازمان هواشناسی قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: ایجاد و راه اندازی ایستگاه هواشناسی در مرکز شهر مراغه می تواند برای سنجش دقیق وضعیت جوی و هوای این شهرستان به ویژه در ایام برودت هوا در فصول بارندگی موثر بوده و دستگاه های خدمات رسان را در ارائه مناسب خدمات به شهروندان یاری کند.

هم اکنون یک ایستگاه اصلی و ۲ ایستگاه اقلیم شناسی و پنج ایستگاه باران سنجی در مراغه فعال است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=13305

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});